Gjorde en god Ipa som blev klar här om dagen. Landade på 7% och smakar som den ska.
Men nu fick jag en idé om att föra över 5-6 liter till en litet corneliusfat för att spä ut den lite.
Spä ut undrar ni? Är du galen? Men nej ha ha ha. Hade bara en idé om att testa detta för att bjuda dom som inte tycker om så starka öl.
Frågan är då, hur stor risk är det för att få in bakterier och annat skit om jag först för över från nuvarande fat till ett annat utan att syresätta. Slutet system.
Men sedan måste jag ju öppna det lilla fatet för att hälla i lite vatten. Och även trycka i mer kolsyra såklart.
Bara lite tankar, kanske en dum idé.
Men är det någon som testat nåt liknande ?
Spä ut färdig öl ?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: Spä ut färdig öl ?
Du kan fylla på med vatten i fatet innan du överför öl, så kan du trycka i kolsyra och pysa ur genom övertrycksventilen några gånger för att minimera syrehalten. Jag har spätt ut ibland, fungerar fint så länge man inte späder för mycket.
Re: Spä ut färdig öl ?
Ok! Toppen tack för svar.Djonk skrev:Du kan fylla på med vatten i fatet innan du överför öl, så kan du trycka i kolsyra och pysa ur genom övertrycksventilen några gånger för att minimera syrehalten. Jag har spätt ut ibland, fungerar fint så länge man inte späder för mycket.
Nästa fråga är ju just hur mycket vatten man törs ha i?
Svårt att räkna på. Eller finns det nån smart matematiker därute som kan ge mig en knuff i rätt riktning?
Har väldigt svårt att uppskatta hur mycket man törs hälla i.
Vad gör tex en liter vatten för en mängd av 5 liter 7% öl.
Vill ju inte att det ska bli lättöl
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

- Inlägg: 654
- Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
- Ort: Frösön
Re: Spä ut färdig öl ?
5 l x 7 % / 6 l = 5,8%
Men tänk på att kallt vatten innehåller en hel del syre. Jag skulle koka vattnet, och helst låta det svalna under kolsyra eller i ett slutet kärl utan luft (se upp för undertryck då det svalnar) för att minska risken för oxidation.
Men tänk på att kallt vatten innehåller en hel del syre. Jag skulle koka vattnet, och helst låta det svalna under kolsyra eller i ett slutet kärl utan luft (se upp för undertryck då det svalnar) för att minska risken för oxidation.
Re: Spä ut färdig öl ?
fredrik.stahl skrev:5 l x 7 % / 6 l = 5,8%
Men tänk på att kallt vatten innehåller en hel del syre. Jag skulle koka vattnet, och helst låta det svalna under kolsyra eller i ett slutet kärl utan luft (se upp för undertryck då det svalnar) för att minska risken för oxidation.
Men toppen! Super tack för snabba fina svar. Låter klokt att koka vattnet först.
Och just 1 liter passar ju perfekt då för en utspädd variant.
Kul att testa.
Tack
-
Grindcrusher
- Jästodlare

- Inlägg: 916
- Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
- Ort: Gävle/Nailsworth
- Kontakt:
Re: Spä ut färdig öl ?
Ett bra alternativ är annars att späda i glaset med bubbelvatten.