Syresättning
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
Bosse Dalenius
- Torrhumlare

Syresättning
Jag har börjat fundera över syresättningen av vörten. Jag har hittat massor av inlägg om olika metoder och idéer.Jag läste en undersökning där man jämförde att pumpa luft genom olika diffusorer mot att skaka vörten. Intressant var att skakning var mycket effektivare (snabbare) än alla smarta stenar och annat tillsammans. Min egen teori är att hur det än är så är ytan i jäskärlet mycket större än sammanlagda ytan av luftbubblorna från en diffusor. Begränsningen ligger ju sen i gasfysiken att man med luft maximalt kan komma upp i 8 PPM/L. Men min undran är om man inte helt enkelt borde kunna fylla lite syrgas i jästanken och skaka om ? Borde vara enklare och kanske enklare att dosera? Tankar erfarenheter på det? 
Re: Syresättning
Skakning må ge mer syre per tidsenhet, men du kan ju låta diffusionsstenen stå och tugga mycket längre än vad du orkar skaka ett jäskärl.
Ännu lättare är det att inte syresätta alls. Jästen kommer med allt den behöver för en jäsning, det behövs inte syresättas ytterligare. Om du återanvänder jästen några gånger kan det dock vara bra att göra det. Jag har slutat med extra syresättning för det gjorde ingen som helst skillnad jämfört med att hoppa över det. En viss syresättning blir det väl iofs när vörten plaskar ner i hinken men syresättningskitet jag köpte på Humle ligger i ett hörn och samlar damm nu.
Ännu en punkt till den långa listan med saker som hemmabryggare tror att de måste göra för att brygga bättre öl.
Det är bara om du har propagerat jästen aerobt som den har fullt med lipidreserver (det som jästen använder syret till). Så antingen torrjäst direkt från paketet, purfärsk flytande jäst eller en väl syresatt förkultur.SGP skrev:Ännu lättare är det att inte syresätta alls. Jästen kommer med allt den behöver för en jäsning, det behövs inte syresättas ytterligare. Om du återanvänder jästen några gånger kan det dock vara bra att göra det. Jag har slutat med extra syresättning för det gjorde ingen som helst skillnad jämfört med att hoppa över det. En viss syresättning blir det väl iofs när vörten plaskar ner i hinken men syresättningskitet jag köpte på Humle ligger i ett hörn och samlar damm nu.
-
Bosse Dalenius
- Torrhumlare

Ok, då skriver jag in den!Saint skrev:Ännu en punkt till den långa listan med saker som hemmabryggare tror att de måste göra för att brygga bättre öl.
-
Bosse Dalenius
- Torrhumlare

Ok, nej jag kör med torrjäst än så länge. Känns tryggare, enklare men iofs dyrt.ekstedt skrev:Det är bara om du har propagerat jästen aerobt som den har fullt med lipidreserver (det som jästen använder syret till). Så antingen torrjäst direkt från paketet, purfärsk flytande jäst eller en väl syresatt förkultur.SGP skrev:Ännu lättare är det att inte syresätta alls. Jästen kommer med allt den behöver för en jäsning, det behövs inte syresättas ytterligare. Om du återanvänder jästen några gånger kan det dock vara bra att göra det. Jag har slutat med extra syresättning för det gjorde ingen som helst skillnad jämfört med att hoppa över det. En viss syresättning blir det väl iofs när vörten plaskar ner i hinken men syresättningskitet jag köpte på Humle ligger i ett hörn och samlar damm nu.
-
Bosse Dalenius
- Torrhumlare

Ok, där ser man! Tack!SGP skrev:Ännu lättare är det att inte syresätta alls. Jästen kommer med allt den behöver för en jäsning, det behövs inte syresättas ytterligare. Om du återanvänder jästen några gånger kan det dock vara bra att göra det. Jag har slutat med extra syresättning för det gjorde ingen som helst skillnad jämfört med att hoppa över det. En viss syresättning blir det väl iofs när vörten plaskar ner i hinken men syresättningskitet jag köpte på Humle ligger i ett hörn och samlar damm nu.
Jag skulle aldrig tillsätta något så explosivt som syre i min öl! Aldrig! Det tar raketer till månen men inte min öl!
Varför tillsätta något som sedan jästen trycker undan? Det är samma O i CO2. Helt meningslöst om du frågar mig.
Hallå? Någon måtta får det vara på dumheterna.
Varför tillsätta något som sedan jästen trycker undan? Det är samma O i CO2. Helt meningslöst om du frågar mig.
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
Är detta nån form av April-skämt? Isf är du ett par dagar för sen...Wassborg skrev:Jag skulle aldrig tillsätta något så explosivt som syre i min öl! Aldrig! Det tar raketer till månen men inte min öl!
Ursäkta det va mitt fel, jag trodde att denna tråden, med hjälp av sarkasm och felaktig information hjälpte OP.martinb skrev: Är detta nån form av April-skämt? Isf är du ett par dagar för sen...
Måste ha missförstått helt och hållet.