Jästid saflager w-34/70

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Velvetize
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 82
Blev medlem: måndag 2019-07-01 23:01

Jästid saflager w-34/70

Inlägg av Velvetize »

Hur lång brukar jästiden på 34/70 vara?
Antar att temperaturspannet gör skillnad. Men säg runt 15 grader typ.
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 136
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna

Re: Jästid saflager w-34/70

Inlägg av Skogstorpsbryggarn »

Jag jäser W34/70 rätt kallt, runt 11 gr, i 4 dagar. Då är SG runt 1.020 och jag rampar gradvis upp till 19 gr under 4 dagar. Normalt är jag på FG 1.009-1.011 efter 4+4 dagar. Har aldrig börjat så högt som 15gr, men såvitt jag förstått så går det utmärkt att jäsa i både 15gr och högre än så från start. Tillverkaren rekommenderar 12-15 gr, men jag har fått väldigt bra öl med 11 gr. Sannolikt får du väldigt bra öl på 15 gr också, och det bör ju då gå något snabbare med jäsningen. Oklart för mig hur mkt snabbare, men du får väl förhoppningsvis fler svar i tråden snart.

Edit: ska väl tilläggas att ovanstående avser normalstark klassisk lager, dvs OG på 1.048-1.055 i mitt fall, och med en påse w34/70 till drygt 10 liter i jäshink.
ekstedt
Munk
Munk
Inlägg: 2946
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Jästid saflager w-34/70

Inlägg av ekstedt »

En knapp vecka, kanske ännu snabbare vid 15 C.
Olof Fager
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 64
Blev medlem: torsdag 2020-09-10 10:01

Re: Jästid saflager w-34/70

Inlägg av Olof Fager »

Jäste ut 76% ner tlll beräknat FG på 6 dagar (11grader på jäshink). Resten på ytterligare 5 (3) dagar (18 grader på jäshink, inklusive två identiska SG-mätningar dag 3+5). Varierar såklart med temperaturer, så säkrast att mäta och följa och låta det ta den tiden det tar.
Velvetize
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 82
Blev medlem: måndag 2019-07-01 23:01

Re: Jästid saflager w-34/70

Inlägg av Velvetize »

Skogstorpsbryggarn skrev:Jag jäser W34/70 rätt kallt, runt 11 gr, i 4 dagar. Då är SG runt 1.020 och jag rampar gradvis upp till 19 gr under 4 dagar. Normalt är jag på FG 1.009-1.011 efter 4+4 dagar. Har aldrig börjat så högt som 15gr, men såvitt jag förstått så går det utmärkt att jäsa i både 15gr och högre än så från start. Tillverkaren rekommenderar 12-15 gr, men jag har fått väldigt bra öl med 11 gr. Sannolikt får du väldigt bra öl på 15 gr också, och det bör ju då gå något snabbare med jäsningen. Oklart för mig hur mkt snabbare, men du får väl förhoppningsvis fler svar i tråden snart.

Edit: ska väl tilläggas att ovanstående avser normalstark klassisk lager, dvs OG på 1.048-1.055 i mitt fall, och med en påse w34/70 till drygt 10 liter i jäshink.

Det blev att jag jäser den på 11-12 grader nu.
Men en fråga, varför rampar du gradvis upp till ca 19 grader?
Vad vinner man där?
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 136
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna

Re: Jästid saflager w-34/70

Inlägg av Skogstorpsbryggarn »

Jag ramlade över Brülosophsys variant på lagerjäsning för ett bra tag sen och provade. Idén i grunden är att brygga lager mycket snabbare än traditionell metod med en rätt lång kall-lagring. I hans metod så går det betydligt fortare men med samma resultat. Inte för att jag har bråttom, men man vill inte dö nyfiken så jag provade. Upptäckte till min förvåning att jag inte kunde urskilja någon försämring av smak e d, så jag har fortsatt. Finns såklart många som inte skulle drömma om att göra på detta viset, men jag kör så i alla fall. Minimerar också problem med att jäskylen är upptagen i långa perioder i mitt fall.

Nåväl, hans metod går alltså ut på att gradvis höja tempen när jäsningen är ungefär halvvägs upp till ca 18-20 gr. Sen håller man det där i några dagar, för utjäsning och diacetylhantering. Sen rampar man neråt igen och avslutar med kallkrasch och fatning/flaskning. Mer detaljer på länk nedan om du är nyfiken.

http://brulosophy.com/methods/lager-method/
Olof Fager
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 64
Blev medlem: torsdag 2020-09-10 10:01

Re: Jästid saflager w-34/70

Inlägg av Olof Fager »

Skogstorpsbryggarn skrev:Jag ramlade över Brülosophsys variant på lagerjäsning för ett bra tag sen och provade. Idén i grunden är att brygga lager mycket snabbare än traditionell metod med en rätt lång kall-lagring. I hans metod så går det betydligt fortare men med samma resultat. Inte för att jag har bråttom, men man vill inte dö nyfiken så jag provade. Upptäckte till min förvåning att jag inte kunde urskilja någon försämring av smak e d, så jag har fortsatt. Finns såklart många som inte skulle drömma om att göra på detta viset, men jag kör så i alla fall. Minimerar också problem med att jäskylen är upptagen i långa perioder i mitt fall.

Nåväl, hans metod går alltså ut på att gradvis höja tempen när jäsningen är ungefär halvvägs upp till ca 18-20 gr. Sen håller man det där i några dagar, för utjäsning och diacetylhantering. Sen rampar man neråt igen och avslutar med kallkrasch och fatning/flaskning. Mer detaljer på länk nedan om du är nyfiken.

http://brulosophy.com/methods/lager-method/
+1 på denna metoden.
Velvetize
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 82
Blev medlem: måndag 2019-07-01 23:01

Re: Jästid saflager w-34/70

Inlägg av Velvetize »

Skogstorpsbryggarn skrev:Jag ramlade över Brülosophsys variant på lagerjäsning för ett bra tag sen och provade. Idén i grunden är att brygga lager mycket snabbare än traditionell metod med en rätt lång kall-lagring. I hans metod så går det betydligt fortare men med samma resultat. Inte för att jag har bråttom, men man vill inte dö nyfiken så jag provade. Upptäckte till min förvåning att jag inte kunde urskilja någon försämring av smak e d, så jag har fortsatt. Finns såklart många som inte skulle drömma om att göra på detta viset, men jag kör så i alla fall. Minimerar också problem med att jäskylen är upptagen i långa perioder i mitt fall.

Nåväl, hans metod går alltså ut på att gradvis höja tempen när jäsningen är ungefär halvvägs upp till ca 18-20 gr. Sen håller man det där i några dagar, för utjäsning och diacetylhantering. Sen rampar man neråt igen och avslutar med kallkrasch och fatning/flaskning. Mer detaljer på länk nedan om du är nyfiken.

http://brulosophy.com/methods/lager-method/

Kul läsning! Tack
Olof Fager
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 64
Blev medlem: torsdag 2020-09-10 10:01

Re: Jästid saflager w-34/70

Inlägg av Olof Fager »

Kan tillägga att min lager blev suverän med denna metoden, men att jag inte successivt höjde och sänkte temperaturerna. Står i metoden där också att det troligtvis går någorlunda lika bra.
Julius Langweiler
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 43
Blev medlem: söndag 2016-12-18 13:03

Re: Jästid saflager w-34/70

Inlägg av Julius Langweiler »

Hej,

Två senaste pilsnerbryggningarna med w-34/70 har jästen sedimenterat extremt lite. Även FG har hamnat högre än förväntat (1012 mot "teoretiskt" 1008 från Beersmith).
Kan säga att jag mellan dessa bryggningar även körde en helles med snarlik maltnota som jästes med WLP833. Här sedimenterade jästen ut helt och FG blev som hoppats (1010).

Disigheten har även hängt med till det färdiga pilsner-ölet som inte klarnade förrän efter lång tid i faten. Liknade mest humlejos i början.

Misstänker kass konvertering vid mäskningen men då jag i princip bryggt samtliga öl på samma sätt så funderar jag på om det kan röra sig om ngn typ av infektion istället? Denna infektion har i så fall hängt med i bryggningarna med w-34/70 då jag återanvänt slurryn.

Tycker smakmässigt att det finns en viss bismak på pilsner-ölen, möjligtvis kan det vara svavel då det tenderar att försvinna ut glaset efter ett tag.
Ölen är kanske inte heller så torrt som jag hoppats på. Utesluter dock inte viss påverkan av vetskapen om högt FG... :roll:

/J
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Jästid saflager w-34/70

Inlägg av Djonk »

Det finns en gräns för hur många gånger man kan återanvända slurry innan det börjar bli annorlunda. Inte nödvändigt på grund av infektion direkt.
Julius Langweiler
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Inlägg: 43
Blev medlem: söndag 2016-12-18 13:03

Re: Jästid saflager w-34/70

Inlägg av Julius Langweiler »

Hej

Brukar återanvända jästen 3 ggr, dvs 4 brygder per omgång jäst.

Detta var bryggning 2 och 3 av samma jäst.

/J
Skriv svar