Risk för flaskspräning?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
lordcashpoint
- Helmaltsbryggare

- Inlägg: 22
- Blev medlem: måndag 2021-01-18 16:29
Risk för flaskspräning?
Vänner,
Denna fråga har säkerligen blivit besvarad men ska lämna stugan för några månader så är i behov av snabb konkret hjälp.
Gjorde en ale med förväntat OG på 1.043 och FG på 1.011. Ca 5,5 kg malt till 27 kg färdigt öl.
Jäst Burton på förkultur.
OG visade 1.054 och FG 1.025. Jag primade med 5 g socker per kg öl. Den har jäst i källaren där det varit ganska kallt ca 16-17 grader. Blev förvånad på den dåliga utjäsningen, den har fått jäsa sen den 29 december och på kvällen den 9 januari så tappades den på flaska.
Min fundering är, ska jag vara bekymrad för flasksprängning om den jäser ut mer i flaskan? Burtonjästen brukar jäsa ut till runt 1.010 för mig så är lite orolig, framförallt nu när jag ska åka härifrån några månader.
Denna fråga har säkerligen blivit besvarad men ska lämna stugan för några månader så är i behov av snabb konkret hjälp.
Gjorde en ale med förväntat OG på 1.043 och FG på 1.011. Ca 5,5 kg malt till 27 kg färdigt öl.
Jäst Burton på förkultur.
OG visade 1.054 och FG 1.025. Jag primade med 5 g socker per kg öl. Den har jäst i källaren där det varit ganska kallt ca 16-17 grader. Blev förvånad på den dåliga utjäsningen, den har fått jäsa sen den 29 december och på kvällen den 9 januari så tappades den på flaska.
Min fundering är, ska jag vara bekymrad för flasksprängning om den jäser ut mer i flaskan? Burtonjästen brukar jäsa ut till runt 1.010 för mig så är lite orolig, framförallt nu när jag ska åka härifrån några månader.
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Inlägg: 1038
- Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: Risk för flaskspräning?
Ja det var lite dålig utjäsning får jag säga. Men det ska nog inte vara några större bekymmer med 5g/l socker. Om du är lite orolig, så är ett tips att bara ställa flaskorna i en tom jäshink och sätta på locket, då klarar du ev. flasksprängningar.
-
lordcashpoint
- Helmaltsbryggare

- Inlägg: 22
- Blev medlem: måndag 2021-01-18 16:29
Re: Risk för flaskspräning?
Ja verkligen, gjorde en champageöl för många år sen som också var ett fiasko utjäsningsmässigt men detta! Belgaren som bryggdes veckan innan under samma förhållanden jäste ut finfint. Har ju inte tappkran så har inte vågat göra några prov om den FG verkligen är FG men misstänker att jag tjänat på att ha den kvar i tunnan några dagar till.martinb skrev:Ja det var lite dålig utjäsning får jag säga. Men det ska nog inte vara några större bekymmer med 5g/l socker. Om du är lite orolig, så är ett tips att bara ställa flaskorna i en tom jäshink och sätta på locket, då klarar du ev. flasksprängningar.
Hur som, genial lösning. Stort tack!
Re: Risk för flaskspräning?
Champagnejäst (och vinjäst) är notoriskt dåliga på att jäsa ut vört (tvärtemot vad mot många tror), så det var inte så förvånande. Detta är dock förvånande, i synnerhet då du gjorde förkultur. Högflockulerande brittisk jäst kan ibland ge dålig utjäsning p.g.a. att jästen lägger sig på botten innan den är färdig, och sval temperatur kan gynna detta. Då bör man vara lite nervös vid flaskjäsning då denna riskerar fortsätta lite längre där den la av sist. Jag (och många andra) har haft stora problem med bla. WLP002 på grund av detta, med kraftigt överkolsyrade flaskor och även flasksprängningar.
Dock verkar inte burton-jästen vara högflockulerande, om det är White Labs vi pratar om.
Dock verkar inte burton-jästen vara högflockulerande, om det är White Labs vi pratar om.
Re: Risk för flaskspräning?
Sen ska man ju våga öppna jäshinken och flaskorna
du kanske gör bäst i att ta med dig några flaskor som du kan dricka periodiskt för att se hur trycket verkar.
-
lordcashpoint
- Helmaltsbryggare

- Inlägg: 22
- Blev medlem: måndag 2021-01-18 16:29
Re: Risk för flaskspräning?
Vill inte lägga skulden på någon annan men ett stort skäl till att jag just tappade upp ölen efter 11 dagar är just Fabrikörns blogg. Vågade aldrig göra det innan men tänkte att jaja det är lite bråttom och det borde vara färdigt.... Men finfin info Champangejästen, funderat på vad som gick snett där.ekstedt skrev:Champagnejäst (och vinjäst) är notoriskt dåliga på att jäsa ut vört (tvärtemot vad mot många tror), så det var inte så förvånande. Detta är dock förvånande, i synnerhet då du gjorde förkultur. Högflockulerande brittisk jäst kan ibland ge dålig utjäsning p.g.a. att jästen lägger sig på botten innan den är färdig, och sval temperatur kan gynna detta. Då bör man vara lite nervös vid flaskjäsning då denna riskerar fortsätta lite längre där den la av sist. Jag (och många andra) har haft stora problem med bla. WLP002 på grund av detta, med kraftigt överkolsyrade flaskor och även flasksprängningar.
Dock verkar inte burton-jästen vara högflockulerande, om det är White Labs vi pratar om.
Sen var förkulturen inte purfärsk utan fyra dagar gammal men Burton brukar vara ett riktigt monster som kan lyfta locket. Trodde att 16-17 grader skulle göra att temperaturen var ca 19-20 i själva jäshinken.
Har en variant på Vintervärmare 144 som ska testas till helgen, tack för en utmärkt blogg.
-
lordcashpoint
- Helmaltsbryggare

- Inlägg: 22
- Blev medlem: måndag 2021-01-18 16:29
Re: Risk för flaskspräning?
Funderade på det men det är tåg och vill ogärna ha en olycka i ryggsäcken.....Djonk skrev:Sen ska man ju våga öppna jäshinken och flaskornadu kanske gör bäst i att ta med dig några flaskor som du kan dricka periodiskt för att se hur trycket verkar.
Men lämnar några flaskor till kompisar så de får testa lite då och då för att se vad som händer. Men om de inte exploderat, kan det då vara någon fara att öppna dom? Mer än att det skummar över något groteskt?
En annan fråga när det är så många visa personer här. Mitt OG varierar ofta mot det tänkta formel men utjäsningen blir ofta enligt plan så FG anpassar sig så alkoholhalten hamnar på planerad nivå. Så spelar det någon roll om man ska ha ett OG på 1.060 och FG på 1.020 eller 1.050 och 1.010?
Re: Risk för flaskspräning?
Bara för att de inget har exploderat än kan man inte känna sig säker. Skulle det spruta fontäner när dina kompisar öppnar är det ett tecken på att det börjar bli farligt. När de sprängs är det ingen lek, jag glömde en flaska sötad kombucha i kylen för länge som splittrades i tusentals små skärvor som slungades med tillräcklig kraft för att krossa en flaska med olja bredvid. *FWUMP!* lät det - nu brygger jag inget som ska eftersötas som konsekvens.
Hur gör du för att mäska? Verkar som att du regelbundet får hög temperatur och en hög andel svårjästa sockerarter i vörten som bonus. Det kan verka som att man fick högt utbyte men i gengäld blir det högt FG och ungefär samma alkoholhalt som man hade tänkt sig.
Om det är skälet till högt FG är i alla fall risken för bomber mindre.
Hur gör du för att mäska? Verkar som att du regelbundet får hög temperatur och en hög andel svårjästa sockerarter i vörten som bonus. Det kan verka som att man fick högt utbyte men i gengäld blir det högt FG och ungefär samma alkoholhalt som man hade tänkt sig.
Om det är skälet till högt FG är i alla fall risken för bomber mindre.
-
lordcashpoint
- Helmaltsbryggare

- Inlägg: 22
- Blev medlem: måndag 2021-01-18 16:29
Re: Risk för flaskspräning?
Smart poäng, lämnade flaskor med tydliga instruktioner så det får bli kanariefågeln.Djonk skrev:Bara för att de inget har exploderat än kan man inte känna sig säker. Skulle det spruta fontäner när dina kompisar öppnar är det ett tecken på att det börjar bli farligt. När de sprängs är det ingen lek, jag glömde en flaska sötad kombucha i kylen för länge som splittrades i tusentals små skärvor som slungades med tillräcklig kraft för att krossa en flaska med olja bredvid. *FWUMP!* lät det - nu brygger jag inget som ska eftersötas som konsekvens.
Hur gör du för att mäska? Verkar som att du regelbundet får hög temperatur och en hög andel svårjästa sockerarter i vörten som bonus. Det kan verka som att man fick högt utbyte men i gengäld blir det högt FG och ungefär samma alkoholhalt som man hade tänkt sig.
Om det är skälet till högt FG är i alla fall risken för bomber mindre.
Har en mäsktunna hemma som är bra isolerad och brukar mäska på runt 65-62 grader. Den håller temperaturen bra.Tittade tillbaka på i anteckningsboken och det är oftare högre OG än förväntat som är diffen. FG brukar vara korrekt.
Här i ödemarken sker mäskningen i en kylbox och då tappar man 1-2 grader på 1h. Kör sällan 77 graders utmäskning i 10 min då det verkar så lurigt att beräkna temperaturen på vattnet som ska tillföras.