Öl, ma t o ch annat snask (viktkontroll)

Här finns arkivet med inlägg från emaillistan Bryggaren skrivna innan 2006-07-01

Moderatorer: Anders Boström, Webbgrupp

JoakimRuud

Inlägg av JoakimRuud »

Det låter ologiskt och ineffektivt att vi skulle andas ut syre. Det är sant att kolhydrater innehåller syre, och jag vet inte exakt var vilka syreatomer hamnar men även vattnet innehåller ju syreatomer:
Nei, jeg mente at oksygenmolekylene i CO2-en som vi puster ut, kanskje
like gjerne kan komme fra luften vi puster inn, som fra karbohydratene
vi har spist.
Jag är inte så bra på norska men muskelsvinn antar jag är muskelnedbrytning?
Japp.
Standardproceduren för många ryggradsdjur är vad jag känner till att avlägsna överskott på kvävet i proteiner/aminosyror borde väl via urinen som urinämne och liknande smågrejor antar jag? Lite återanvänds till biosyntes men det som nu blir över, måste ju ut ur systemet på ena eller andra sättet (förr eller senare iaf).
Aha, men proteiner består vel av mer enn nitrogen og et kullskjelett?
Som sagt, jeg er absolutt ingen biolog eller kjemiker :o)

Kan alle restprodukter fra nedbrutt protein skilles ut i urinen?
Ja vi vet ingenting, och det är väl tur det, för annars kunde vi inget nytt lära oss >heller :) Jag tror att viljan att frigöra sig från kaoset är någon fundamental sorts >drivkraft. Varför brygger jag öl egentligen? Varför skapades universum? Varför har >jorden befolkats av en massa celler? Jag tycker det finns många gemensamma >nämnare där. Har jag svaret på en av frågorna så hoppas jag att svaret på alla >ramlar ut av sig själv :)
Trust the Force, Luke. (The force of fermentation, altså...)

--
Joakim Ruud, Botsen Nanobryggeri
For to accuse requires less eloquence, such is man's nature, than to
excuse; and condemnation, than absolution, more resembles justice.
-Hobbes, Leviathan
Användarens profilbild
carlsbergerensis
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av carlsbergerensis »

Standardproceduren för många ryggradsdjur är vad jag känner till att avlägsna överskott på kvävet i proteiner/aminosyror borde väl via urinen som urinämne och liknande smågrejor antar jag? Lite återanvänds till biosyntes men det som nu blir över, måste ju ut ur systemet på ena eller andra sättet (förr eller senare iaf).
Aha, men proteiner består vel av mer enn nitrogen og et kullskjelett?
Som sagt, jeg er absolutt ingen biolog eller kjemiker :o)

Kan alle restprodukter fra nedbrutt protein skilles ut i urinen?
Ingen aning :) Det får någon annan svara på, men normalt består de rena proteinerna av kol,syre,väte, kväve och vissa aminosyror innehåller också svavel.

När jästen bryter ned överskott på proteiner så bryts det först ner till aminosyror och sedan så bryts aminosyrorna vidare ned i sina kolskelett och kvävet plockas av. I möjligaste mån återvinns materialet eftersom det vore onödigt att göra sig av med kvävet för att i nästa sekund behöva ta upp nytt. Det som kan återanvändas för energiproduktion eller övrig biosyntes gör det, annars msåte det väl lagras någonstans eller transporteras ut ur systemet.

Vad gäller svavel så kan jästen bilda H2S (ruttna ägg) när det bryter ned aminosyror som innehåller svavel, denna gas frigörs och känns ibland i lagerjäsningar på lukten, och då har jästen i allmänhet slaktat en och annan aminosyra som innehåller svavel.

Vad vi människor göra av detta svavel vete tusan, bra fråga dock :) Ut måste det ju på nåt sätt om det finns överskott. Har aldrig funderar så i detalj över vad urin egentligen innehåller, det innehåller säkert mycket spännande.

/Fredrik
Låst