Nei, jeg mente at oksygenmolekylene i CO2-en som vi puster ut, kanskjeDet låter ologiskt och ineffektivt att vi skulle andas ut syre. Det är sant att kolhydrater innehåller syre, och jag vet inte exakt var vilka syreatomer hamnar men även vattnet innehåller ju syreatomer:
like gjerne kan komme fra luften vi puster inn, som fra karbohydratene
vi har spist.
Japp.Jag är inte så bra på norska men muskelsvinn antar jag är muskelnedbrytning?
Aha, men proteiner består vel av mer enn nitrogen og et kullskjelett?Standardproceduren för många ryggradsdjur är vad jag känner till att avlägsna överskott på kvävet i proteiner/aminosyror borde väl via urinen som urinämne och liknande smågrejor antar jag? Lite återanvänds till biosyntes men det som nu blir över, måste ju ut ur systemet på ena eller andra sättet (förr eller senare iaf).
Som sagt, jeg er absolutt ingen biolog eller kjemiker
Kan alle restprodukter fra nedbrutt protein skilles ut i urinen?
Trust the Force, Luke. (The force of fermentation, altså...)Ja vi vet ingenting, och det är väl tur det, för annars kunde vi inget nytt lära oss >hellerJag tror att viljan att frigöra sig från kaoset är någon fundamental sorts >drivkraft. Varför brygger jag öl egentligen? Varför skapades universum? Varför har >jorden befolkats av en massa celler? Jag tycker det finns många gemensamma >nämnare där. Har jag svaret på en av frågorna så hoppas jag att svaret på alla >ramlar ut av sig själv
![]()
--
Joakim Ruud, Botsen Nanobryggeri
For to accuse requires less eloquence, such is man's nature, than to
excuse; and condemnation, than absolution, more resembles justice.
-Hobbes, Leviathan