Längre eftersmak?
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Längre eftersmak?
Har bryggt några satser under det senaste året och börjar få kläm på det. Dock tycker jag att eftersmaken ofta blir lite tunn i de flesta öl, med undantag för en California Common som fick en rejält bra maltig eftersmak. Men när det kommer till IPA så undrar jag om det finns några knep? Upplever eftersmaken som lite vattnig och "citronig".
Använder BIAB metoden, ofta SafeAle jäst. 10 L åt gången.
Använder BIAB metoden, ofta SafeAle jäst. 10 L åt gången.
Re: Längre eftersmak?
Gör du dina egna recept eller brygger du efter andras recept?
Oavsett andras recepts smaker etc så är det du som ska vara nöjd, så som du vill ha det. Det kan vara en idé att brygga om någonting du gjort, där det iofs blivit bra, men du saknar maltigheten. Trsta då att skifta över lite basmalt mot specialmalt. Kanske Wienermalt istället, eller liknande. Eller leta efter en jäst som framhäver malten mer. Men ändra bara en sak i taget så du vet vad som ger utslag, eller inte.
Oavsett andras recepts smaker etc så är det du som ska vara nöjd, så som du vill ha det. Det kan vara en idé att brygga om någonting du gjort, där det iofs blivit bra, men du saknar maltigheten. Trsta då att skifta över lite basmalt mot specialmalt. Kanske Wienermalt istället, eller liknande. Eller leta efter en jäst som framhäver malten mer. Men ändra bara en sak i taget så du vet vad som ger utslag, eller inte.
//Perwaste
Re: Längre eftersmak?
Har gjort både efter recept (t ex Stigbergets West Coast, jämfört båda och de är lika men eftersmaken är den samma som alla andra öl jag gjort. Jag vattenbehandlar på ett "enkelt" sätt med kalciumsulfat och kalciumklorid men inget mer meck. När det kommer till IPA vill man ju gärna ha en lång fruktig eftersmak, eller tänker jag fel? [emoji4]Perwaste skrev:Gör du dina egna recept eller brygger du efter andras recept?
Oavsett andras recepts smaker etc så är det du som ska vara nöjd, så som du vill ha det. Det kan vara en idé att brygga om någonting du gjort, där det iofs blivit bra, men du saknar maltigheten. Trsta då att skifta över lite basmalt mot specialmalt. Kanske Wienermalt istället, eller liknande. Eller leta efter en jäst som framhäver malten mer. Men ändra bara en sak i taget så du vet vad som ger utslag, eller inte.
California Common batchen blev bra så maltiga öl är nog inte problemet utan det är mer IPA som blir tråkig i smaken. Första klunken bra, sen faller det bort.
Re: Längre eftersmak?
Tja
Vänta med mineraltillsättningar tills du är hemma i de andra aspekterna. Saltning kan lyfta ett öl från bra till jättebra. Men det kan också förvirra rätt mycket innan dess.
Sen, det du far efter kan vara en hel massa olika grejer. Men spontant
* se över maltnotan
* fundera på kolsyrenivån
* vart får du in syre?
Alltså, jag säger inte att jag har rätt i dessa punkter ovan, vill bara visa på att det finns en del grejer att tänka igenom.
Vänta med mineraltillsättningar tills du är hemma i de andra aspekterna. Saltning kan lyfta ett öl från bra till jättebra. Men det kan också förvirra rätt mycket innan dess.
Sen, det du far efter kan vara en hel massa olika grejer. Men spontant
* se över maltnotan
* fundera på kolsyrenivån
* vart får du in syre?
Alltså, jag säger inte att jag har rätt i dessa punkter ovan, vill bara visa på att det finns en del grejer att tänka igenom.
Re: Längre eftersmak?
Bra tips! Kolsyrenivån kan spöka lite för mig. Primar med carbonation drops, en tablett per 33cl flaska. Tycker det skummar väldigt mycket vid upphällning samt att ölen smakar något bättre när ölen fått stå några minuter. Skummet smakar lite som den eftersmaken jag vill få bort, det där "cintroniga" jag nämnt tidigare. Svårt att sätta fingret på smaken.Karl R skrev:Tja
Vänta med mineraltillsättningar tills du är hemma i de andra aspekterna. Saltning kan lyfta ett öl från bra till jättebra. Men det kan också förvirra rätt mycket innan dess.
Sen, det du far efter kan vara en hel massa olika grejer. Men spontant
* se över maltnotan
* fundera på kolsyrenivån
* vart får du in syre?
Alltså, jag säger inte att jag har rätt i dessa punkter ovan, vill bara visa på att det finns en del grejer att tänka igenom.
Syre får jag nog in vid flyttning från kastrull till jäskärlet då jag häller ner det via en saftsil. I övrigt ska det nog inte vara några problem. Möjligen vid butlejering men försöker få ölet att rinna längs kanten ner i flaskan försiktigt.
Re: Längre eftersmak?
Ja, alltså om du övergår till t.ex priming med liten ml-spruta i varje flaska, så kan det vara en förbättring.
Just i det läget med saftsil kan det väl vara befogat att syresätta, så det kan väl vara. Men visst.
Längs flaskans innerkant vill du helst inte att ölet ska rinna, utan använd hellre en flaskfyllare. fyller på underifrån.
svårt att pinpointa det citroniga såhär. Men det kan mycket väl vara allt från bristande rengöring till något annat. Men att se över rengöringen kan vara en idé, om inte annat för att utesluta det senare.
Just i det läget med saftsil kan det väl vara befogat att syresätta, så det kan väl vara. Men visst.
Längs flaskans innerkant vill du helst inte att ölet ska rinna, utan använd hellre en flaskfyllare. fyller på underifrån.
svårt att pinpointa det citroniga såhär. Men det kan mycket väl vara allt från bristande rengöring till något annat. Men att se över rengöringen kan vara en idé, om inte annat för att utesluta det senare.
Re: Längre eftersmak?
Ok! Jag har en flaskfyllare men tyckte den va knepig att använda. Ska ta mig en titt på det igen.Karl R skrev:Ja, alltså om du övergår till t.ex priming med liten ml-spruta i varje flaska, så kan det vara en förbättring.
Just i det läget med saftsil kan det väl vara befogat att syresätta, så det kan väl vara. Men visst.
Längs flaskans innerkant vill du helst inte att ölet ska rinna, utan använd hellre en flaskfyllare. fyller på underifrån.
svårt att pinpointa det citroniga såhär. Men det kan mycket väl vara allt från bristande rengöring till något annat. Men att se över rengöringen kan vara en idé, om inte annat för att utesluta det senare.
Hur mycket socker bör man ha isf om man använder en ml spruta? Tidigare primade jag med kryddmått men det blev slabbigt och en del öl pyste då.
Jag desinficerar hela tiden, och försöker vara extremt noggrann men det ultimata hade kanske varit att brygga utomhus. [emoji4]
Gjorde en 100W IPA på recept. Den blev god men vid jämförelse så kände jag direkt vilken som var min - tunn eftersmak men inte mycket stor skillnad iaf.
För längre eftersmak och kraftigare smak generellt, är det malt man ska jobba mer med och kanske mindre med humle?
Re: Längre eftersmak?
Är det inte själva "citrusaktigheten" i humle avsett för IPA som du känner....?C-land skrev:
Gjorde en 100W IPA på recept. Den blev god men vid jämförelse så kände jag direkt vilken som var min - tunn eftersmak men inte mycket stor skillnad iaf.
För längre eftersmak och kraftigare smak generellt, är det malt man ska jobba mer med och kanske mindre med humle?
"Bränner" den?
Se till att flaskfyllaren är av typen med en fjäderbelastad venil.
Glöm "självavstängande via gravitation". Den funkar garanterat ej om man lägger den på golvet, för att kapasylera en flaska märkte jag för många år sedan...
Med en standard jäshink av plast med kran, så monterar man flaskfyllaren direkt på kranen -om det passar omständigheter och placering- i annan fall använder man en slangstump. Se noga till att det inte kommer in luft någonstans.
Angående det där med att vissa flaskar "pyser", och att " det skummar mycket":
För nogranna anteckningar vad gäller OG, SG. och F.G. samt sockertillsättning för kolsyrejäsning på flaska
Dessa prylar är till stor hjälp:
https://shop.humle.se/utrustning/flaskt ... med-fjader
https://shop.humle.se/utrustning/flaskt ... ygelflaska
Att monteras inuti jäshinken, för att flasktappa från ytan:
https://shop.humle.se/utrustning/fattap ... ght-system
Re: Längre eftersmak?
Rotsac skrev:Är det inte själva "citrusaktigheten" i humle avsett för IPA som du känner....?C-land skrev:
Gjorde en 100W IPA på recept. Den blev god men vid jämförelse så kände jag direkt vilken som var min - tunn eftersmak men inte mycket stor skillnad iaf.
För längre eftersmak och kraftigare smak generellt, är det malt man ska jobba mer med och kanske mindre med humle?
"Bränner" den?
Se till att flaskfyllaren är av typen med en fjäderbelastad venil.
Glöm "självavstängande via gravitation". Den funkar garanterat ej om man lägger den på golvet, för att kapasylera en flaska märkte jag för många år sedan...
Med en standard jäshink av plast med kran, så monterar man flaskfyllaren direkt på kranen -om det passar omständigheter och placering- i annan fall använder man en slangstump. Se noga till att det inte kommer in luft någonstans.
Angående det där med att vissa flaskar "pyser", och att " det skummar mycket":
För nogranna anteckningar vad gäller OG, SG. och F.G. samt sockertillsättning för kolsyrejäsning på flaska
Dessa prylar är till stor hjälp:
https://shop.humle.se/utrustning/flaskt ... med-fjader
https://shop.humle.se/utrustning/flaskt ... ygelflaska
Att monteras inuti jäshinken, för att flasktappa från ytan:
https://shop.humle.se/utrustning/fattap ... ght-system
Jo det är sådan flaskfyllare jag har, har bara testat en gång och tyckte den var lurig att använda. Har även slang. Ska ge det ett försök till.
Beträffande det "citroniga" så är det lite syrligt liksom. I IPA så ska det ju givetvis vara fruktigt och citrus i många sorter men tycker denna är återkommande oavsett humlesort. Funderar på om det är vattnet. Det där med kolsyran tror jag kan vara lite av problemet. Kan vara så att jag kolsyrar för mycket (för mycket socker vid primning)? Min bror brygger också (började strax efter mig) och han får samma typ av smak på sin öl med. Vi gör på samma sätt, så tror det är något med det. Vill också tillägga, för att gå tillbaks till ursprungsfrågan, att sista munnen i varje glas smakar alltid mer och bättre. Hoppas jag inte krånglade till det för mycket, och jag är givetvis mycket tacksam för svaren och tipsen!
Btw, de produkter du länkade verkar bra. Ska kolla upp.
Re: Längre eftersmak?
Testade carbonation drops för några år sedan när jag var lite lat. Hade fram till dess alltid primat med sockerlag på strösocker. Upplevde en lätt syrlig smak och tänkte att det var något spök med jäsningen. När även nästa batch primad med carbonation drops hade samma smak trots noggrann rengöring av all utrustning gick jag tillbaka till strösocker. Inga problem sedan dess.C-land skrev:Rotsac skrev:Är det inte själva "citrusaktigheten" i humle avsett för IPA som du känner....?C-land skrev:
Gjorde en 100W IPA på recept. Den blev god men vid jämförelse så kände jag direkt vilken som var min - tunn eftersmak men inte mycket stor skillnad iaf.
För längre eftersmak och kraftigare smak generellt, är det malt man ska jobba mer med och kanske mindre med humle?
"Bränner" den?
Se till att flaskfyllaren är av typen med en fjäderbelastad venil.
Glöm "självavstängande via gravitation". Den funkar garanterat ej om man lägger den på golvet, för att kapasylera en flaska märkte jag för många år sedan...
Med en standard jäshink av plast med kran, så monterar man flaskfyllaren direkt på kranen -om det passar omständigheter och placering- i annan fall använder man en slangstump. Se noga till att det inte kommer in luft någonstans.
Angående det där med att vissa flaskar "pyser", och att " det skummar mycket":
För nogranna anteckningar vad gäller OG, SG. och F.G. samt sockertillsättning för kolsyrejäsning på flaska
Dessa prylar är till stor hjälp:
https://shop.humle.se/utrustning/flaskt ... med-fjader
https://shop.humle.se/utrustning/flaskt ... ygelflaska
Att monteras inuti jäshinken, för att flasktappa från ytan:
https://shop.humle.se/utrustning/fattap ... ght-system
Jo det är sådan flaskfyllare jag har, har bara testat en gång och tyckte den var lurig att använda. Har även slang. Ska ge det ett försök till.
Beträffande det "citroniga" så är det lite syrligt liksom. I IPA så ska det ju givetvis vara fruktigt och citrus i många sorter men tycker denna är återkommande oavsett humlesort. Funderar på om det är vattnet. Det där med kolsyran tror jag kan vara lite av problemet. Kan vara så att jag kolsyrar för mycket (för mycket socker vid primning)? Min bror brygger också (började strax efter mig) och han får samma typ av smak på sin öl med. Vi gör på samma sätt, så tror det är något med det. Vill också tillägga, för att gå tillbaks till ursprungsfrågan, att sista munnen i varje glas smakar alltid mer och bättre. Hoppas jag inte krånglade till det för mycket, och jag är givetvis mycket tacksam för svaren och tipsen!
Btw, de produkter du länkade verkar bra. Ska kolla upp.
Re: Längre eftersmak?
Ja ok! Jag primade med 3 krm per flaska och då vågade jag inte ge bort en öl för det fanns risk att de pyste. Lite pinsamt helt enkelt. Så gick över till carbonation drops och sedan dess har inte en flaska pyst. Frågan är om 3 krm är för mycket? Kanske endast 2?erno skrev:Testade carbonation drops för några år sedan när jag var lite lat. Hade fram till dess alltid primat med sockerlag på strösocker. Upplevde en lätt syrlig smak och tänkte att det var något spök med jäsningen. När även nästa batch primad med carbonation drops hade samma smak trots noggrann rengöring av all utrustning gick jag tillbaka till strösocker. Inga problem sedan dess.C-land skrev:Rotsac skrev:Är det inte själva "citrusaktigheten" i humle avsett för IPA som du känner....?C-land skrev:
Gjorde en 100W IPA på recept. Den blev god men vid jämförelse så kände jag direkt vilken som var min - tunn eftersmak men inte mycket stor skillnad iaf.
För längre eftersmak och kraftigare smak generellt, är det malt man ska jobba mer med och kanske mindre med humle?
"Bränner" den?
Se till att flaskfyllaren är av typen med en fjäderbelastad venil.
Glöm "självavstängande via gravitation". Den funkar garanterat ej om man lägger den på golvet, för att kapasylera en flaska märkte jag för många år sedan...
Med en standard jäshink av plast med kran, så monterar man flaskfyllaren direkt på kranen -om det passar omständigheter och placering- i annan fall använder man en slangstump. Se noga till att det inte kommer in luft någonstans.
Angående det där med att vissa flaskar "pyser", och att " det skummar mycket":
För nogranna anteckningar vad gäller OG, SG. och F.G. samt sockertillsättning för kolsyrejäsning på flaska
Dessa prylar är till stor hjälp:
https://shop.humle.se/utrustning/flaskt ... med-fjader
https://shop.humle.se/utrustning/flaskt ... ygelflaska
Att monteras inuti jäshinken, för att flasktappa från ytan:
https://shop.humle.se/utrustning/fattap ... ght-system
Jo det är sådan flaskfyllare jag har, har bara testat en gång och tyckte den var lurig att använda. Har även slang. Ska ge det ett försök till.
Beträffande det "citroniga" så är det lite syrligt liksom. I IPA så ska det ju givetvis vara fruktigt och citrus i många sorter men tycker denna är återkommande oavsett humlesort. Funderar på om det är vattnet. Det där med kolsyran tror jag kan vara lite av problemet. Kan vara så att jag kolsyrar för mycket (för mycket socker vid primning)? Min bror brygger också (började strax efter mig) och han får samma typ av smak på sin öl med. Vi gör på samma sätt, så tror det är något med det. Vill också tillägga, för att gå tillbaks till ursprungsfrågan, att sista munnen i varje glas smakar alltid mer och bättre. Hoppas jag inte krånglade till det för mycket, och jag är givetvis mycket tacksam för svaren och tipsen!
Btw, de produkter du länkade verkar bra. Ska kolla upp.
Re: Längre eftersmak?
Lättast är sockerlag direkt i primhinken. Då är det läst att fördela sockret jämt, allt läser sig i vätskan och du råkar inte spilla socker utanför flaskan. Huruvida 3 krm räcker eller inte kan jag inte svara på. Jag måter socker i gram och inte volym.
Re: Längre eftersmak?
Håller inte med om att det är lätt att fördela sockret jämnt i hink, dessutom leder det till mer disk och risk för oxidation som kanske är C-lands egentliga problem med sin IPA. Ett första steg tycker jag borde vara att använda flaskfyllare och kanske skippa torrhumling och se om det fungerar bättre.
Ett enkelt och billigt alternativ till carbonation drops är minisockerbitar till 33cl och vanliga till 50cl. (Ja, 3krm riskerar att bli för mycket i 33cl)
Ett enkelt och billigt alternativ till carbonation drops är minisockerbitar till 33cl och vanliga till 50cl. (Ja, 3krm riskerar att bli för mycket i 33cl)
Re: Längre eftersmak?
Ok! Hur menar ni med sockerlag i primärhinken? Kanske är en dum fråga men bildas det verkligen kolsyra i flaskan efter butlejering då, eller när ska sockerlaget i?Djonk skrev:Håller inte med om att det är lätt att fördela sockret jämnt i hink, dessutom leder det till mer disk och risk för oxidation som kanske är C-lands egentliga problem med sin IPA. Ett första steg tycker jag borde vara att använda flaskfyllare och kanske skippa torrhumling och se om det fungerar bättre.
Ett enkelt och billigt alternativ till carbonation drops är minisockerbitar till 33cl och vanliga till 50cl. (Ja, 3krm riskerar att bli för mycket i 33cl)
Låter vettigt med mindre sockerbitar i, och 3 krm kanske är för mycket. Ska testa med sockerbitarna + flaskfyllare i kommande brygd. Ska uppdatera vad som händer. Burkar dock inte torrhumla så mycket längre, anser det blir grötigare och mer partiklar. Men kommande recept (Lindh APA) ingår det torrhumling så ska ge mig på det igen. Tack för tipsen iaf! [emoji1303][emoji482]
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Inlägg: 1038
- Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: Längre eftersmak?
Man gör en sockerlag på Xg/l färdig öl, tillsätter den i primärhinken, eller en hink man tappar om till. Sedan fyller man flaskorna och det blir kolsyra.C-land skrev:Ok! Hur menar ni med sockerlag i primärhinken? Kanske är en dum fråga men bildas det verkligen kolsyra i flaskan efter butlejering då, eller när ska sockerlaget i?
