Jag undrar.....?
många skriver att man ska syresätta den kalla vörten innan man tillsätter jästen, varför.
I min värld borde väl jästen tas i före jag skakar runt vörten, då blir ju jästen välblandad och syresatt på samma gång. Eller tänker jag helt fel, ja troligen men jag undrar varför????
Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
syresättning av jäst!!
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: syresättning av jäst!!
Den blandar sig själv så det är lugnt.
Jag brukar också göra så (jäst i sen skaka järnet). Jag tänker att det finns två teorier: å ena sidan att det kvittar i vilken ordning man gör det och å andra sidan jästen bör i först för att undvika att syret oxiderar vörten. Jag misstänker att det sistnämnda bara kommer från någon som spekulerat fritt.
-
Olof Fager
- Torrhumlare

Jag skakar innan, har i jästen, låter vila lite och sen rör jag ner den. Jag misstänker att olika förfarande här spelar exakt noll roll 
Jäst först idén kommer väl från LODO. Men det finns en tredje linje att jästen tar skada av att skakas. Är det torrjäst utsätts den dessutom för ökat osmotiskt tryck. I praktiken tror jag inte heller att det gör någon större skillnad för de flesta.