Hej
Jag blev så inspirerad av diskussionen för någon månad sedan om att göra öl på vassle så jag bestämde mig för att göra en milk stout på vassle. Jag fick kontakt med ett litet gårdsmejeri där jag hämtade vassle. Först hade jag tänkt att byta ut allt vatten mot vassle men när jag mätte vasslen till ett SG på 1.030 så bytte jag bara ut hälften av inmäskningsvattnet mot vassle. Vassle visade sig dessutom vara väldigt syrligt så vågade jag inte använda mer. Eftersom inmäskningsvattnet utgjorde 50% av den färdiga ölmängden tänkte jag att det skulle bli lagom restsötma om jag dessutom tillsatte laktos i koket (250 g till 20l öl). Jag vet inte om jag har räknat alldeles galet men jag fick ett FG på 1.035 vilket gjorde det färdiga ölet kväljande sött och nästan odrickbart. Jag räknade med att vasslen och laktosen tillsammans skulle ge ett bidrag på 1.005. Har jag räknat alldeles fel eller vad kan vara felet?
Mvh
Micke Granath
Vassle
Moderatorer: Anders Boström, Webbgrupp
- Micke Granath
- Torrhumlare

- Inlägg: 178
- Blev medlem: fredag 2006-12-22 02:39
- Ort: Strömsholm
Vassle
Micke Granath
- Bosse Bergenståhl
- Vattenbehandlare

- Inlägg: 402
- Blev medlem: onsdag 2006-10-25 00:31
- Ort: Torna Hällestad, Skåne
Vassle
Jag vet inte vad vassla helt består av, men det är säkert mycket
laktos. Det är väl så med laktos att det rår inte vanlig jäst på! Man
kan ju ha laktos i svagdricka just som sötningsmedel och som medel för
att få en annars ganska tunn dryck fyllig.
Bosse Bergenståhl
2005-11-20 kl. 22.06 skrev Micke&Annalena:
laktos. Det är väl så med laktos att det rår inte vanlig jäst på! Man
kan ju ha laktos i svagdricka just som sötningsmedel och som medel för
att få en annars ganska tunn dryck fyllig.
Bosse Bergenståhl
2005-11-20 kl. 22.06 skrev Micke&Annalena:
*** Brev nr. 11399 till Bryggaren skickat av "Micke & Annalena"
<mickePÅvayaPUNKTse> ***
HejBrev till Bryggaren: bryggarenPÅmollehemPUNKTse <<<
hantera kontot: http://www.mollehem.se/bryggaren.html <<<
Jag blev så inspirerad av diskussionen för någon månad sedan om att
göra öl på vassle så jag bestämde mig för att göra en milk stout på
vassle. Jag fick kontakt med ett litet gårdsmejeri där jag hämtade
vassle. Först hade jag tänkt att byta ut allt vatten mot vassle men
när jag mätte vasslen till ett SG på 1.030 så bytte jag bara ut
hälften av inmäskningsvattnet mot vassle. Vassle visade sig dessutom
vara väldigt syrligt så vågade jag inte använda mer. Eftersom
inmäskningsvattnet utgjorde 50% av den färdiga ölmängden tänkte jag
att det skulle bli lagom restsötma om jag dessutom tillsatte laktos i
koket (250 g till 20l öl). Jag vet inte om jag har räknat alldeles
galet men jag fick ett FG på 1.035 vilket gjorde det färdiga ölet
kväljande sött och nästan odrickbart. Jag räknade med att vasslen och
laktosen tillsammans skulle ge ett bidrag på 1.005. Har jag räknat
alldeles fel eller vad kan vara felet?
Mvh
Micke GranathHej
Jag blev så inspirerad av diskussionen för någon månad sedan om att
göra öl på vassle så jag bestämde mig för att göra en milk stout på
vassle. Jag fick kontakt med ett litet gårdsmejeri där jag hämtade
vassle. Först hade jag tänkt att byta ut allt vatten mot vassle men
när jag mätte vasslen till ett SG på 1.030 så bytte jag bara ut
hälften av inmäskningsvattnet mot vassle. Vassle visade sig dessutom
vara väldigt syrligt så vågade jag inte använda mer. Eftersom
inmäskningsvattnet utgjorde 50% av den färdiga ölmängden tänkte jag
att det skulle bli lagom restsötma om jag dessutom tillsatte laktos i
koket (250 g till 20l öl). Jag vet inte om jag har räknat alldeles
galet men jag fick ett FG på 1.035 vilket gjorde det färdiga ölet
kväljande sött och nästan odrickbart. Jag räknade med att vasslen och
laktosen tillsammans skulle ge ett bidrag på 1.005. Har jag räknat
alldeles fel eller vad kan vara felet?
Mvh
Micke Granath
malt är gott