Men jag har några frågor som gnager,
1. IPA´n humlas nåt så infernaliskt. 200 gram under koket och sen torrhumlar jag med ytterligare 200 gram. Jag använder idag en hopspider i koket. Tidigare körde jag utan den men då jag fick problem med att pumpen i bryggverket kloggade igen så gick jag över till Spidern. Problemet med den är att med 200 gram humle så blir den nästan helt full, speciellt eftersom jag kanske dumt nog köpt hela kottar, och jag funderar över hur tusan vörten på ett bra sätt skall kunna laka ut humlen. Jag brukar lyfta korgen lite upp och ned och på så sätt försöka få lite bättre utbyte. MEN det känns inte optimalt. Hur borde jag göra på ett bättre sätt?
2. Jag har bara använt torrjäst än så länge. Jag har strött ut jästen på ytan, satt på locket och skakat hinken under en halv minut. Nästan alltid har jäsningen tagit rejäl fart om inte direkt samma dag så dagen efter eller så. Problemet är att jag ofta inte kommer ner i FG som jag skall. Efter 4-5 dagar avtar aktiviteten. Om jag torrhumlar en IPA så kör det lite igång några dagar efter det. Det här har varierat lite från recept till recept men nu jäser jag en Porter som jag kör med Safely S-04. OG 1.065 och nu är vi efter 10 dagar nere i 1.022. Receptet säger 1.015. Porter jäser förvisso fortfarande men det går sakta sakta nedåt. En egenkomponerad dubbel IPA har jag jäst med Mangrove Jacks kveik M12 två påsar. OG 1.082 och nu 1.018, receptet säger FG 1.016. Hur fel är jag ute och vad är fel? Jag vet att kveiken vill ha det varmare. (Jag bor i Portugal och köpte kveiken när det var för varm för min vanliga jäst, och nu har det blivit lite för kallt).
3. Sen en lite mer allmän fråga runt jäst och jäsning. Varför är det viktigt hur man pitchar? Dum fråga kanske men jag vill förstå. Jag tänker så här, att om man pitchar för lite borde då inte det bara ta lite längre tid? Antalet jästceller växer väl till tills det blir klart eller?
Om jag för lite hjälp med dom här frågorna så blir jag jätteglad!