Krav på rengöring

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Fall
Satsbryggare
Satsbryggare

Krav på rengöring

Inlägg av Fall »

Hej,

Har efter att provsmakat en bekants hembryggda öl så har jag tagit beslutet att ge mig en i hembryggningens djupa djungel.
Jag har lånat ihop utrustning från en annan bekant som inte brygger aktivt. Handlat hem det som behövde kompletteras med (flaskor och paket med humle, jäst etc.).
Med i kittet från kompisen fick jag en flaska saniclean. Hans prylar har stått "rena" på vinden ett tag...

Räcker det att dränka grejerna i saniclean om de är synbart rena eller behöver jag komplettera min utrustning med diskmedel typ PBW? Hade varit gött att kunna brygga vid tillfälle. Annars får jag så klart hålla mig!

(Svaret finns säkert någonstans på forumet eller övriga nätet, men det finns så mycket olika tips/anvisningar så man blir lätt snurrig.)

Tack för hjälpen!
Fall
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Krav på rengöring

Inlägg av Hövdingen »

Ja, det räcker. Du kan alltid spola av dem med vatten innan för att få bort damm och annat skit som sitter lite hårdare.
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Jag tror du missar en liten detalj. Att prylarna är rena beror på att din vän har rengjort prylarna efter han använde dem sist - jag gissar att han vill ha dem rena när du lämnar tillbaks dem. Därför kan det vara lämpligt att ha rengöringsmedel när du skall brygga.
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Perwaste »

Det var ett väldigt bra inlägg från Skyking. Precis så är det, en bra rengöring varefter man brygger så har man det i ordning till nästa bryggning. Så det kan nog vara idé att skaffa rengöringsmedel för den sakens skull.
//Perwaste
Fall
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Fall »

skyking skrev:Jag tror du missar en liten detalj. Att prylarna är rena beror på att din vän har rengjort prylarna efter han använde dem sist - jag gissar att han vill ha dem rena när du lämnar tillbaks dem. Därför kan det vara lämpligt att ha rengöringsmedel när du skall brygga.
Ja, det var ju onekligen en vettig aspekt. Vet inte riktigt hur jag tänkte. Kanske att man sköljer och gör bara diskborste när man är klar och tar det ordentligt innan nästa brygg alt. återlämning. Men då får man ju faktiskt jobba mer...
Får införskaffa något. Synd att jag inte tänkte på det i min första beställning. Frakten blir rätt hög på alla nätbutikerna tycker jag... Bor iofs inte i obygden så får ta en sväng.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Djonk »

Skriv svar