Jag har just bryggt en dunkel för första gången, med ca 80 % münchnermalt (resten pilsner och lite carafa II). Den har precis jäst färdigt och hamnade på FG 1016. OG var 1050. Jag har inte bryggt med så mycket münchner förut och undrar om den kan vara orsaken till att FG var förhållandevis högt. När jag gör pilsner med 85 % pilsnermalt och 15 % münchner brukar FG hamna på 1010, allt annat lika (jästen är WLP800).
En annan sak med bryggningen var att jag använd jäst som jag sparade från en bryggning i maj. Men det var mycket jäst (typ 3/4 av jästkakan), jag gjorde en förkultur på den och den betedde sig normalt, och själva jäsningen kom igång snabbt, så jag tänker att detta kan inte vara orsaken (såvida det inte var för MYCKET jäst?)
Någon som har erfarenhet av detta?
Dunkel
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Re: Dunkel
Det sägs att Munich malt jäser ut mindre än vanligt basmalt. Sen finns det dom som hävdar att de inte märker någon skillnad. Verkar som att det förstnämnda stämmer in på din bryggning.
Re: Dunkel
Jag jäste från 50 Ö till 12 Ö med WLP833:
https://fabrikorekstedt.blogspot.com/20 ... lager.html
Från 48 Ö till 11 Ö med samma jäst och samma förutsättningar förutom pilsnemalten:
https://fabrikorekstedt.blogspot.com/20 ... er_17.html
https://fabrikorekstedt.blogspot.com/20 ... lager.html
Från 48 Ö till 11 Ö med samma jäst och samma förutsättningar förutom pilsnemalten:
https://fabrikorekstedt.blogspot.com/20 ... er_17.html
Re: Dunkel
Jag skulle gissa att malten skulle kunna förklara 1 eller möjligen 2 SG-pinnar, och att resten beror på något annat.
Att jästen kommer igång snabbt är ingen garanti för god jästhälsa. Svag jästhälsa manifesterar sig mer typiskt i slutet av jäsningen.
Att jästen kommer igång snabbt är ingen garanti för god jästhälsa. Svag jästhälsa manifesterar sig mer typiskt i slutet av jäsningen.
Re: Dunkel
Då kan det kanske ha varit "gammal jäst" som är förklaringen. Tycker mig dock läsa om folk som sparar jäst i minst ett halvår och, enligt egen utsago, inte har har några problem med detta.ekstedt skrev: Svag jästhälsa manifesterar sig mer typiskt i slutet av jäsningen.
Re: Dunkel
Här är ett test där två batcher bryggdes. En men wiener, en med münchner. I övrigt identiska. Wiener slutade på 1010, münchner på 1017. Den verkar vara lite nyckfull, den där münchnern.
http://brulosophy.com/2017/12/11/grain- ... t-results/
http://brulosophy.com/2017/12/11/grain- ... t-results/
