SMASH Pilsnermalt/ Mosaic

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Djonk
Maltrostare
Maltrostare

Re: SMASH Pilsnermalt/ Mosaic

Inlägg av Djonk »

Det här med att vända flaskorna uppochner tror jag man ska undvika. Bättre då att låta jästen komma igång och förbruka syret i halsen istället för att blanda ner det direkt i ölet.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Hövdingen »

Djonk skrev: 1. Det är säkrare att prima varje flaska för sig
2. Möjligt
3. Om det inte blir bättre finns speciell jäst för detta, t.ex. CBC/F2
Vet inte om jag håller med. Det blir enklare, jämnare kolsyra och mindre kontakt med potentiellt infektionsbärande objekt om man kör med primhink. Jag lägger först i sockerlag, sen eventuellt F2 om det är aktuellt, för att sedan hälla på grönölet. Då sprids socker (och jäst) jämt i hinken och man behöver heller inte stå och veva runt med en slev i onödan. Fördelen är också att du kan täcka primhinken hyfsat bra för att undvika kontakt med saker och ting runtomkring. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att sitta med en doseringsspruta och försöka träffa rätt med 0,1 ml marginal i varje flaska. Det skulle ta evigheter. Kör man som TS med sockerbitar är det svårare att reglera kolsyremängden efter behag.

Håller dock med om att inte vända upp och ner på flaskan. Har även sett det förekomma på youtube. Det gör ont i hjärtat att se sånt.
Lövenhagen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Lövenhagen »

Jag har testat att dra i sockerlagen i hinken och lugnt röra om. Funkar bra och är relativt enkelt att justera kolsyran. Dock känna det så otroligt fel i hjärtat att "blaska" runt.

Har även använt doseringsspruta med sockerlag och fördelar i flaskorna. Gör man en "svagare" sockerlag är det enklare att hamna på rätt intervall för att få önskad kolsyra och därmed minska felmarginalen med antal ml man drar i flaskan. Bra metod tycker jag - men jävligt dryg!!

Nu kör jag sockerbitar rakt av, absolut enklaste metoden enligt mig. Inget plaskade, inget problem med dosering.
Går inte att reglera kolsyran, men värt det enligt mig
miggymop
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av miggymop »

[quote=Håller dock med om att inte vända upp och ner på flaskan. Har även sett det förekomma på youtube. Det gör ont i hjärtat att se sånt.[/quote]

Hrmf...då får det bli läropengar eftersom jag vände flaskorna igår :(

Tack för alla inspel! Jag väntar 1 vecka och blir det kolsyra så blir det kolsyra. Ska flaska en klon på en PunkIPA i helgen och då ska jag göra sockerbit direkt i flaskan...bara så jag gör någon skillnad.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Djonk »

Körde ett tag med svag sockerlag kokad så att det bara var att fylla en hel dosspruta och skvätta i. Det gick något snabbare än sockerbitar - men med starsan i flaskorna var det svårt att se om de hade fått prima eller inte.. Oron för att råka dubbla dosen fick mig att gå över till sockerbitar (när det inte blir mottrycksfyllning)..
Skriv svar