Pale ale med Safale-06 ?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Velvetize
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 82
Blev medlem: måndag 2019-07-01 23:01

Pale ale med Safale-06 ?

Inlägg av Velvetize »

Tänkte testa att göra en humlig Pale ale, men använda Safale wb-06 istället för brukliga 04 eller 05.
Va tror ni resultatet blir?
Någon som testat ?
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Pale ale med Safale-06 ?

Inlägg av Hövdingen »

Resultatet kommer förmodligen bli ett drickbart öl men med mer estrar och påtaglig fenolkaraktär. Sen kommer den även vara grumligare än vad den bör. Säkert drickbart men inget du kommer vinna SM på.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Pale ale med Safale-06 ?

Inlägg av Djonk »

Du kan väl dricka en Hopfenweizen och fundera på om det är något du vill försöka brygga? Eller du kanske tänkte mer som en välhumlad dampfbier? Det kan säkert bli gott men välj humle med omsorg. Ölet får ju ganska mycket karaktär redan utan humlen så kanske bäst att brygga grunden och bestämma sen om det kan vara värt att torrhumla?
Velvetize
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 82
Blev medlem: måndag 2019-07-01 23:01

Re: Pale ale med Safale-06 ?

Inlägg av Velvetize »

Hmm... blev mest sugen att experimentera med olika jästsorter.
Och tänkte att 06:an kunde vara kul att leka med.
Men kanske ska tänka en gång till. Spontan idé som förmodligen inte kommer genomföras.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Pale ale med Safale-06 ?

Inlägg av Djonk »

Dampfbier, dvs. öl bryggt på enbart korn men ändå med veteölsjäst, är absolut värt att brygga någon gång tycker jag - oavsett hur mycket humle man väljer att ha i.

Ganska svårt att få tag på dampfbier på annat sätt, just nu verkar bara en sort från Mariestad finnas på bolaget men i ett paket på 1800:-
Skriv svar