Jag blir galen på det här med kylning av vörten, kan inte bestämma mig. Kyler idag med rostfri spiral på runt 7 meter, men kylningen är så väldigt långsamt så jag har bestämt att jag måste göra något åt det, frågan är alltså vad?
Jag har ju tyvärr tre alternativ med sina olika för- och nackdelar.
Spiral är ju egentligen klockrent, inget som kan klogga igen och väldigt enkel att hålla ren. Tiden och vattenförbrukningen talar ju tyvärr mot. En större spiral kanske kortar tiden, men med hur mycket är ju frågan
En plattvärmeväxlare är ju också snajsigt. Tar liten plats, kyler väldigt effektivt--> sparar vatten. Dock mer som kan krångla och sätta igen plus att den kräver mer uppmärksamhet efter användning med rengöring.
Motströmskylaren är väl nån sorts mellanting av tidigare nämnda lösningar. Däremot vet jag mindre om effektivitet och vattenförbrukning. Lättare att hålla ren än PVV verkar det ju som.
Mina förutsättningar då? Jag brygger i Kina-bryggverk. 40-43 liter ner i jästunnan i dom flesta fall. Mest Ale men ett par lagersatser brukar hinnas med. Pump finns, och rengör alltid bryggverket efteråt med PBW som får cirkulera ungefär en halvtimma med efterföljande cykel med sköljvatten.
Prismässigt är väl alla i princip likvärdiga, mer eller mindre. En stor spiral kostar ungefär som en PVV osv.
Ni som kör PVV, har ni några erfarenheter att dela med er av?
Jaja, diskussionen är fri. Hjälp mig komma fram till ett beslut