Premiär med all grain

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
140cab
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 141
Blev medlem: torsdag 2018-12-06 23:54
Ort: Bjuråker

Re: Premiär med all grain

Inlägg av 140cab »

Ö&B har också flaskborstar.
Köpte ingen men kändes helt okej. Priset är 15:-.
20190607_155558_compress80.jpg
140cab
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 141
Blev medlem: torsdag 2018-12-06 23:54
Ort: Bjuråker

Re: Premiär med all grain

Inlägg av 140cab »

20190901_092226_compress93.jpg
Provar även i år med att göra plommonvin.
I fjol vart det en söt tjock odrickbar sörja som är förpassad till källarens allra mörkaste vrå.

Nytt för i år är att använda pektolas för att bryta ner frukten. Hur det kommer te sig återstår att se.

Använde samma till äppelcider laddningen som snart skall flaskas, och där verkar det som det blir klarare.

Har även blåbärs vin på gång men där är det svårare att se om det har klarnat. Är liksom svart som natten. Frukten verkar i alla fall ha samlats vid ytan.
20190901_093645_compress14.jpg
140cab
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 141
Blev medlem: torsdag 2018-12-06 23:54
Ort: Bjuråker

Re: Premiär med all grain

Inlägg av 140cab »

Provar igen med plommon. Nu ifrån ett träd som ger småa frukter utan sötma.
20190915_110131_compress92.jpg
140cab
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 141
Blev medlem: torsdag 2018-12-06 23:54
Ort: Bjuråker

Re: Premiär med all grain

Inlägg av 140cab »

Hur gör ni med proteinskummet som blir vid kokstart. Kokar ner det eller öser bort det ?
Själv så har jag alltid för vana att ösa bort det.
20190920_190541_compress11.jpg
Här har jag öst bort det.

Testar med egenplockad noname humle.
20190920_190252_compress64.jpg
Den bruna åker i först och de gröna som luktar mer blir vid kokslut.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Premiär med all grain

Inlägg av Djonk »

Jag brukar skumma av, trots att jag inte är övertygad att det gör någon större skillnad - se t.ex. http://brulosophy.com/2019/05/20/the-im ... t-results/

Hoppas att den bruna humlen luktade/smakade ok :mrgreen:
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 341
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Premiär med all grain

Inlägg av Perwaste »

Jag skummar bort det som kommer vid kokstart.

Då slipper man dessutom i stort sett alltid överkokning iom man är med där.
//Perwaste
140cab
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 141
Blev medlem: torsdag 2018-12-06 23:54
Ort: Bjuråker

Re: Premiär med all grain

Inlägg av 140cab »

Djonk skrev:Jag brukar skumma av, trots att jag inte är övertygad att det gör någon större skillnad - se t.ex. http://brulosophy.com/2019/05/20/the-im ... t-results/

Hoppas att den bruna humlen luktade/smakade ok :mrgreen:
Va lite skeptisk först men efter att kokat lite "humle te" så fick den grönt ljus. Tog bra halva mängden vid kokstart och drog i resten vid kokslut. Hade nästan ingen egen malt den här gången så jag drog ner lite på pump volymen för mindre plask.
Har börjat fått lite väl mycket jästburkar i kylskåpet så det är lika bra att de jobbar istället för att bara ligga och vila.
140cab
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 141
Blev medlem: torsdag 2018-12-06 23:54
Ort: Bjuråker

Re: Premiär med all grain

Inlägg av 140cab »

Höstens maratonlopp i bärjäsning börjar nå sin ände.
Känslan jag får är att desto godare frukt desto sämre resultat.
Har provat 3 olika plommonsorter och den som i stort sett är oätlig blev bäst.
20191008_174813_compress72.jpg
Äpple och krusbär blev surt samt har för mycket jästsmak.
Blåbär verkar också drabbas av jästsmak.
Allting förutom en satts med äpplen vart jäst på ec1118.
Den andra satsen vart på vanlig torr bakjäst.

Tappar allting på både vinflaska samt ölflaskor bara för att kunna efterjäsa till cider.

Har i alla fall en sats kvar att tappa upp. Vart en blandning av plommon röda/svarta vinbär samt svartvinbärsblad.
Tippar att den blir vinnaren.
140cab
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 141
Blev medlem: torsdag 2018-12-06 23:54
Ort: Bjuråker

Re: Premiär med all grain

Inlägg av 140cab »

20191011_183716_compress94.jpg
Premiär på egengjord blåbärscider.
Lite besviken på den inte har så mycket smak. Utgick ifrån 15 - 18 liter bär. Fyllde upp till 25 liters nivån på jäshinken. Började med OG på 1.08 men har nog slängt i 2 kg till.
140cab
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 141
Blev medlem: torsdag 2018-12-06 23:54
Ort: Bjuråker

Re: Premiär med all grain

Inlägg av 140cab »

Tappa till flaska.
20200104_091331_compress79.jpg
Sköljning med saniclean.
20200104_091852_compress29.jpg
Sockerlag 8-isch gr/L.
20200104_092537_compress55.jpg
Tömmer i den varma sockerlag genom att "vrida" runt tratten.
20200104_092956_compress31.jpg

Hävert till flaska.
20200104_094630_compress70.jpg
Använder fortfarande Greta för kapsyleringen. 2 st ekonomi enheter som delas ut till diverse tomglas leverantörer.
20200104_095531_compress13.jpg
Sist så sköljs flaskorna utvändigt för att minska risken för mögelfläckar.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Inlägg: 684
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Premiär med all grain

Inlägg av Rotsac »

Ständigt denna vänstervridning.... (av bilder).
Mobiltelefonanvändare.....
20200104_092537_compress55.jpg
20200104_092537_compress55.jpg (49.03 KiB) Visad 10256 gånger
20200104_092956_compress31.jpg
20200104_092956_compress31.jpg (61.08 KiB) Visad 10256 gånger
20200104_094630_compress70.jpg
20200104_094630_compress70.jpg (63.39 KiB) Visad 10256 gånger
20200104_095531_compress13.jpg
20200104_095531_compress13.jpg (59.89 KiB) Visad 10256 gånger
140cab
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 141
Blev medlem: torsdag 2018-12-06 23:54
Ort: Bjuråker

Re: Premiär med all grain

Inlägg av 140cab »

Som vanligt är man lite sent ute med att plocka humlen.
20200906_100140_compress5.jpg
20200906_093737_compress72.jpg
Årets nyodling visade sig vara 3 honor och 2 hanar. Blir och gräva igen nästa år.
20200906_093745_compress22.jpg
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Inlägg: 684
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Premiär med all grain

Inlägg av Rotsac »

140cab skrev:Som vanligt är man lite sent ute med att plocka humlen.
Bilagan 20200906_100140_compress5.jpg finns inte längre
Bilagan 20200906_093737_compress72.jpg finns inte längre
Årets nyodling visade sig vara 3 honor och 2 hanar. Blir och gräva igen nästa år.
Bilagan 20200906_093745_compress22.jpg finns inte längre
(Håll kameran vågrätt för vissa motiv... eller vrid bilden för de som använder datorer).
Bilagor
humlestång.jpg
humlestång.jpg (55.73 KiB) Visad 9655 gånger
tork.jpg
tork.jpg (52.48 KiB) Visad 9655 gånger
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Inlägg: 341
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Premiär med all grain

Inlägg av Perwaste »

Grattis till humle!

Mina hinner nog inte bli något i år, kanske EKG i bästa fall.

edit: vad har du för humle?
//Perwaste
Skriv svar