Premiär med all grain
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Premiär med all grain
Ö&B har också flaskborstar.
Köpte ingen men kändes helt okej. Priset är 15:-.
Köpte ingen men kändes helt okej. Priset är 15:-.
Re: Premiär med all grain
Provar även i år med att göra plommonvin.
I fjol vart det en söt tjock odrickbar sörja som är förpassad till källarens allra mörkaste vrå.
Nytt för i år är att använda pektolas för att bryta ner frukten. Hur det kommer te sig återstår att se.
Använde samma till äppelcider laddningen som snart skall flaskas, och där verkar det som det blir klarare.
Har även blåbärs vin på gång men där är det svårare att se om det har klarnat. Är liksom svart som natten. Frukten verkar i alla fall ha samlats vid ytan.
I fjol vart det en söt tjock odrickbar sörja som är förpassad till källarens allra mörkaste vrå.
Nytt för i år är att använda pektolas för att bryta ner frukten. Hur det kommer te sig återstår att se.
Använde samma till äppelcider laddningen som snart skall flaskas, och där verkar det som det blir klarare.
Har även blåbärs vin på gång men där är det svårare att se om det har klarnat. Är liksom svart som natten. Frukten verkar i alla fall ha samlats vid ytan.
Re: Premiär med all grain
Provar igen med plommon. Nu ifrån ett träd som ger småa frukter utan sötma.
Re: Premiär med all grain
Hur gör ni med proteinskummet som blir vid kokstart. Kokar ner det eller öser bort det ?
Själv så har jag alltid för vana att ösa bort det. Här har jag öst bort det.
Testar med egenplockad noname humle. Den bruna åker i först och de gröna som luktar mer blir vid kokslut.
Själv så har jag alltid för vana att ösa bort det. Här har jag öst bort det.
Testar med egenplockad noname humle. Den bruna åker i först och de gröna som luktar mer blir vid kokslut.
Re: Premiär med all grain
Jag brukar skumma av, trots att jag inte är övertygad att det gör någon större skillnad - se t.ex. http://brulosophy.com/2019/05/20/the-im ... t-results/
Hoppas att den bruna humlen luktade/smakade ok
Hoppas att den bruna humlen luktade/smakade ok
Re: Premiär med all grain
Jag skummar bort det som kommer vid kokstart.
Då slipper man dessutom i stort sett alltid överkokning iom man är med där.
Då slipper man dessutom i stort sett alltid överkokning iom man är med där.
//Perwaste
Re: Premiär med all grain
Va lite skeptisk först men efter att kokat lite "humle te" så fick den grönt ljus. Tog bra halva mängden vid kokstart och drog i resten vid kokslut. Hade nästan ingen egen malt den här gången så jag drog ner lite på pump volymen för mindre plask.Djonk skrev:Jag brukar skumma av, trots att jag inte är övertygad att det gör någon större skillnad - se t.ex. http://brulosophy.com/2019/05/20/the-im ... t-results/
Hoppas att den bruna humlen luktade/smakade ok
Har börjat fått lite väl mycket jästburkar i kylskåpet så det är lika bra att de jobbar istället för att bara ligga och vila.
Re: Premiär med all grain
Höstens maratonlopp i bärjäsning börjar nå sin ände.
Känslan jag får är att desto godare frukt desto sämre resultat.
Har provat 3 olika plommonsorter och den som i stort sett är oätlig blev bäst. Äpple och krusbär blev surt samt har för mycket jästsmak.
Blåbär verkar också drabbas av jästsmak.
Allting förutom en satts med äpplen vart jäst på ec1118.
Den andra satsen vart på vanlig torr bakjäst.
Tappar allting på både vinflaska samt ölflaskor bara för att kunna efterjäsa till cider.
Har i alla fall en sats kvar att tappa upp. Vart en blandning av plommon röda/svarta vinbär samt svartvinbärsblad.
Tippar att den blir vinnaren.
Känslan jag får är att desto godare frukt desto sämre resultat.
Har provat 3 olika plommonsorter och den som i stort sett är oätlig blev bäst. Äpple och krusbär blev surt samt har för mycket jästsmak.
Blåbär verkar också drabbas av jästsmak.
Allting förutom en satts med äpplen vart jäst på ec1118.
Den andra satsen vart på vanlig torr bakjäst.
Tappar allting på både vinflaska samt ölflaskor bara för att kunna efterjäsa till cider.
Har i alla fall en sats kvar att tappa upp. Vart en blandning av plommon röda/svarta vinbär samt svartvinbärsblad.
Tippar att den blir vinnaren.
Re: Premiär med all grain
Premiär på egengjord blåbärscider.
Lite besviken på den inte har så mycket smak. Utgick ifrån 15 - 18 liter bär. Fyllde upp till 25 liters nivån på jäshinken. Började med OG på 1.08 men har nog slängt i 2 kg till.
Lite besviken på den inte har så mycket smak. Utgick ifrån 15 - 18 liter bär. Fyllde upp till 25 liters nivån på jäshinken. Började med OG på 1.08 men har nog slängt i 2 kg till.
Re: Premiär med all grain
Tappa till flaska.
Sköljning med saniclean.
Sockerlag 8-isch gr/L.
Tömmer i den varma sockerlag genom att "vrida" runt tratten.
Hävert till flaska. Använder fortfarande Greta för kapsyleringen. 2 st ekonomi enheter som delas ut till diverse tomglas leverantörer. Sist så sköljs flaskorna utvändigt för att minska risken för mögelfläckar.
Hävert till flaska. Använder fortfarande Greta för kapsyleringen. 2 st ekonomi enheter som delas ut till diverse tomglas leverantörer. Sist så sköljs flaskorna utvändigt för att minska risken för mögelfläckar.
Re: Premiär med all grain
Ständigt denna vänstervridning.... (av bilder).
Mobiltelefonanvändare.....
Mobiltelefonanvändare.....
Re: Premiär med all grain
Som vanligt är man lite sent ute med att plocka humlen.
Årets nyodling visade sig vara 3 honor och 2 hanar. Blir och gräva igen nästa år.
Re: Premiär med all grain
(Håll kameran vågrätt för vissa motiv... eller vrid bilden för de som använder datorer).140cab skrev:Som vanligt är man lite sent ute med att plocka humlen. Årets nyodling visade sig vara 3 honor och 2 hanar. Blir och gräva igen nästa år.
- Bilagor
-
- humlestång.jpg (55.73 KiB) Visad 9655 gånger
-
- tork.jpg (52.48 KiB) Visad 9655 gånger
Re: Premiär med all grain
Grattis till humle!
Mina hinner nog inte bli något i år, kanske EKG i bästa fall.
edit: vad har du för humle?
Mina hinner nog inte bli något i år, kanske EKG i bästa fall.
edit: vad har du för humle?
//Perwaste
