Vart köpa öl-kit för suröl?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Djonk
Maltrostare
Maltrostare

Re: Vart köpa öl-kit för suröl?

Inlägg av Djonk »

Har luktat gott när jag använt Proviva. Men ibland tycker jag att det blir väl surt när man låter den gå helt klart. Finns en ny produkt nu - Lallemand Philly Sour, där istället jästen står för surningen. Enligt uppgift blir det ofta lite mindre surt så gillar man det kan det vara ett bra alternativ utöver att slippa det extra steget med att sura separat. Philly tål också humle.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Ja, Philly Sour känns som ett hett alternativ till kettle souring. I synnerhet om man ska tillsätta bär som dels själva bidrar med syra, och där grundölet inte behöver ha så mycket karaktär.
Lövenhagen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Lövenhagen »

Intressesant med Lallemand Philly Sour. Antar man verkligen behöver ha koll på mängden jäst förhållande till volym?
Eller är det någon som vet PH-värdet blir detsamma oavdett?
Djonk
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Djonk »

Nej, rapporterat pH som jag har läst har varierat mellan 3,3-3,8 - i alla fall högre än plantarums (probimage/proviva) 3,2.

Återanvänds jästen ska det kunna sluta med högre pH.
Lövenhagen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Lövenhagen »

Djonk skrev:Nej, rapporterat pH som jag har läst har varierat mellan 3,3-3,8 - i alla fall högre än plantarums (probimage/proviva) 3,2.

Återanvänds jästen ska det kunna sluta med högre pH.
Tack!
Spännande, helt klart att ge ett försök. Tycker det är enkelt med kapslar, men detta skulle spara ett steg i processen. Alltid uppskattat.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Lövenhagen skrev:Antar man verkligen behöver ha koll på mängden jäst förhållande till volym?
Det tror jag inte.
Skriv svar