Vart köpa öl-kit för suröl?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Danielm
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Vart köpa öl-kit för suröl?

Inlägg av Danielm »

Det här funderar jag på.

https://www.hembryggeriet.se/raspberry- ... eptkit-10l

Har kollat min utrustning nu. Jag har möjlighet att hälla all vört i en vinhink(efter lakningen) och reglera temperaturen i vinhinken med en regulator. Locket på, men syret är fortfarande kvar.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Djonk »

Förstår inte vad du tänker på men sätter man ingredienser själv hamnar kostnaden någonstans 100-200:- lite beroende på vad man vill ha i. Det är om man mäskar malten själv och inte köper extrakt.

Du har säkert nytta av instruktionerna i ett kit eftersom du inte har koll på riktigt hur det går till. Skulle avråda från att köpa det där från hembryggeriet där man använder malt som källa till mjölksyrebakterier.
Senast redigerad av Djonk den fredag 2020-09-04 09:36, redigerad totalt 1 gång.
jolle995
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av jolle995 »

Ja exakt, när du vanligtvis hade börjat koka sänker du istället temperaturen till typ 40°C och håller det tills vörten är syrlig nog, typ 1-3 dygn. Hur bra din utrustning kan hålla den temperaturen vet jag inte men det borde väl funka. Syre kan vara väldigt problematiskt när man jäser med lactobaciller, det kan börja lukta riktig illa om det finns för mycket syre.
jolle995
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av jolle995 »

Här kan du hitta all information du behöver:
http://www.milkthefunk.com/wiki/Wort_Souring
Danielm
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Danielm »

Djonk skrev:Förstår inte vad du tänker på men sätter man ingredienser själv hamnar kostnaden någonstans 100-200:- lite beroende på vad man vill ha i. Det är om man mäskar malten själv och inte köper extrakt.

Du har säkert nytta av instruktionerna i ett kit eftersom du inte har koll på riktigt hur det går till. Skulle avråda från att köpa det där från hembryggeriet där man använder malt som källa till mjölksyrebakterier.
Jag har bryggt förut. Dock bara ALE.

Jag har en egen utrustning hemma som ser ut som en ställning där hag kan ha 3 hinkar i. Alla hinkar utom den nedersta har en VVS tappkran av mässing. Jula 79 kr.

Första hinken är malthinken. Den har en inbyggd tekokare och en PT100 syrafast. Med en temperaturregulator som jag själv har programmerat (kod finns här https://github.com/DanielMartensson/CControl) kan jag reglera temperaturen i malthinken.

Där efter lakar jag igenom att fylla på med 80 gradigt vatten i malthinken samtidigt som jag tappar över till kokhinken. Kokhinken kan jag också temperaturreglera om jag vill. Men oftast så är det bara full ström på där och låta det bubbla.

När kokningen är klar så tappar jag ur allt till jäshinken igenom att öppna VVS kranen i botten.

Det jag tänkte är att efter jag har lakat färdigt så kan jag ju reglera temperaturen 35-40 grader med min temperaturregulator på kokhinken.
Senast redigerad av Danielm den fredag 2020-09-04 10:09, redigerad totalt 1 gång.
Danielm
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Danielm »

jolle995 skrev:Ja exakt, när du vanligtvis hade börjat koka sänker du istället temperaturen till typ 40°C och håller det tills vörten är syrlig nog, typ 1-3 dygn. Hur bra din utrustning kan hålla den temperaturen vet jag inte men det borde väl funka. Syre kan vara väldigt problematiskt när man jäser med lactobaciller, det kan börja lukta riktig illa om det finns för mycket syre.
Detta blir problematiskt för vinhinkar. Man skulle fått fylla vinhinken med kolsyra på ytan och använda vattenlås?
jolle995
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av jolle995 »

Ja det är ett sätt man kan göra det på. Man kan nog komma undan med att inte ta bort syret också men det är inget jag skulle göra.
Danielm
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Danielm »

jolle995 skrev:Ja det är ett sätt man kan göra det på. Man kan nog komma undan med att inte ta bort syret också men det är inget jag skulle göra.
Okej. Men tror ni på min strategi nu då? Vinhink, reglera temperaturen, vattenlås och kolsyragas på ytan? :) 35-40 grader under en dag eller 2.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Hövdingen »

Vad är det för volym du ska ha? Köp 3kg pilsnermalt och 1kg vetemalt så har du en bra bas för lite mer än 20 liter. Köp även ett paket humle, spara det du inte behöver och ett paket torrjäst + bakterier. Då är du good to go. Ser inte poängen i att köpa dyra kit när det är minst lika praktiskt att skapa sina egna recept.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Djonk »

Angående syre under surningen så är det delvis en myt (men det skadar inte att försöka undvika givetvis) - viktigare då att få ner pH-värdet till någonstans runt ~4,3 för att hindra önskad bakterietillväxt. Med hjälp av valfri syra.

Läs mer på http://www.milkthefunk.com/wiki/Wort_So ... le_Sour.29
Senast redigerad av Djonk den fredag 2020-09-04 20:42, redigerad totalt 1 gång.
Lövenhagen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Lövenhagen »

Danielm skrev:
jolle995 skrev:Ja det är ett sätt man kan göra det på. Man kan nog komma undan med att inte ta bort syret också men det är inget jag skulle göra.
Okej. Men tror ni på min strategi nu då? Vinhink, reglera temperaturen, vattenlås och kolsyragas på ytan? :) 35-40 grader under en dag eller 2.
Jag gör så här.

Mäska som vanligt, kyl ner till 35-40 grader och pytsa i probimage tabletter i grytan (jag byter inte kärt) och låt stå tills önskat PH nåtts. Inte brytt mig ev syre i detta skedet.
Koka upp för att stoppa probi-tabletterna att fortsätta jobba, humla efter behag, kyl och hantera som vanlig öl.

Ev tillsatser som bär och annat kör jag frysta bär och direkt ner i sekundären utan pastorisering.

Så du löser nog det med vinhinkar.
Danielm
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Danielm »

Hövdingen skrev:Vad är det för volym du ska ha? Köp 3kg pilsnermalt och 1kg vetemalt så har du en bra bas för lite mer än 20 liter. Köp även ett paket humle, spara det du inte behöver och ett paket torrjäst + bakterier. Då är du good to go. Ser inte poängen i att köpa dyra kit när det är minst lika praktiskt att skapa sina egna recept.
Ge mig ett recept från databasen så ska jag handla lite på Hunlegården.
Danielm
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Danielm »

Lövenhagen skrev:
Danielm skrev:
Jag gör så här.

Mäska som vanligt, kyl ner till 35-40 grader och pytsa i probimage tabletter i grytan (jag byter inte kärt) och låt stå tills önskat PH nåtts. Inte brytt mig ev syre i detta skedet.
Koka upp för att stoppa probi-tabletterna att fortsätta jobba, humla efter behag, kyl och hantera som vanlig öl.

Ev tillsatser som bär och annat kör jag frysta bär och direkt ner i sekundären utan pastorisering.

Jag brukar låta min vinhink kylas på balkongen. Jag har ingen kylare.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Hövdingen »

Danielm skrev:
Hövdingen skrev:Vad är det för volym du ska ha? Köp 3kg pilsnermalt och 1kg vetemalt så har du en bra bas för lite mer än 20 liter. Köp även ett paket humle, spara det du inte behöver och ett paket torrjäst + bakterier. Då är du good to go. Ser inte poängen i att köpa dyra kit när det är minst lika praktiskt att skapa sina egna recept.
Ge mig ett recept från databasen så ska jag handla lite på Hunlegården.
Jag gav dig precis ett recept.
Lövenhagen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Lövenhagen »

Danielm skrev:
Lövenhagen skrev:
Danielm skrev:
Jag gör så här.

Jag brukar låta min vinhink kylas på balkongen. Jag har ingen kylare.
Funkar att kyla på balkongen. Tar längre tid, enda skillnaden. Sätt ut kastrullen på balkongen med locket på.
När önskad tempt är nådd, i med probi och förvara grytan där det är varmare. 35-40 grader är den optimala temperaturen. Jag har pitchat med probi i den tempen sedan har kastrullen stått i tvättatugan (ca 27-28 grader i rummet) några dagar. Luktar för jävligt, men kolla ph eller smaka av.
Skriv svar