Jag vill helst inte använda desinficeringsmedel som lämnas kvar, t.ex. Star San, eller som måste sköljas ur.
Jag jobbar inom vården och där använder vi den här för att sprita undersökningsbritsar och dylikt, den verkar inte lämna något spår utan dunstar efter ungefär 10min.
I beskrivningen på apoteket står det dock att den innehåller en tillsats av tensid för rengörande verkan. Tänker att den kanske blir kvar även fast resten dunstat. Är det något som kan påverka ölen smakmässigt? Det som är aktuellt att desinficera med denna produkt är väl främst jäskärl och sleven som jag rör om vörten med.
Desinficering med alkoholbaserad ytdesinfektion?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
- JW Bottomtooth III
- Helmaltsbryggare

- Inlägg: 41
- Blev medlem: torsdag 2015-03-19 17:04
Re: Desinficering med alkoholbaserad ytdesinfektion?
Antingen får du skölja ur, och acceptera ökad risk och extra arbete.
Eller så accepterar man att det blir en minimal tillsats av t.ex. syra och tvål. Låter inte så bra kanske men det handlar inte om mycket. Känns bättre att använda medel avsedda för livsmedel..
Eller så accepterar man att det blir en minimal tillsats av t.ex. syra och tvål. Låter inte så bra kanske men det handlar inte om mycket. Känns bättre att använda medel avsedda för livsmedel..
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Inlägg: 1038
- Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: Desinficering med alkoholbaserad ytdesinfektion?
Varför ovilja att använda StarSan? När den hamnar i ett pH som är för högt (som i öl) så bryts den ned och agerar näring till jästen.
Re: Desinficering med alkoholbaserad ytdesinfektion?
Jag använder Coobra VWP. Fyll i med varmt vatten, saltra lite pulver och dansa tango med hinken någon minut. Skölj sedan.