Kakao nibs

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
HakanO
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 110
Blev medlem: lördag 2019-03-09 19:53

Re: Kakao nibs

Inlägg av HakanO »

Jag har själv aldrig provat att brygga någon choklad stout men Dom flesta klon recepten som jag har tittat på så använder många kakao pulver i koket och nibs I sekundären eller så är det med någon form av fett fri Chocolat syrups som används vilket jag bara har hittat i USA i stora förpackningar.

Jag förmodar att man inte kan ha för mycket nibs eller pulver på grund av den höga fetthalten, men med laktos borde fungera som en smakförstärkare, även hög alkohol.

Planen är att försöka brygga någon i höst så att man något gott att värma sig med i vinter.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 121
Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58

Re: Kakao nibs

Inlägg av Silverhanden »

HakanO jag återkopplar efter första provsmaket om hur det gick med min xD Kommer ju få vänta in i Septemer iaf innan det kan bli en första avsmakning!
Kan dela receptet och vad som var bra/sämre
Lövenhagen
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 66
Blev medlem: torsdag 2019-02-21 20:34

Re: Kakao nibs

Inlägg av Lövenhagen »

Kolla efter syrup på gymgrossisten. De har olika smaksättare som är fettfria. Sen om de innehåller annat som inte är missgynsamt låter jag vara osagt
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 121
Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58

Re: Kakao nibs

Inlägg av Silverhanden »

Kanske kan vara något, jag har nu utfört ett väldigt enkelt test:

Nib raw, ganska låg chokladsmak och inte jätteimpad.

12 minuter 150c i ugn: Noterbart tydligare chokladsmak.

Så jag hiva i 150g roasted nibs och 50 raw. Får se vad det blir av det!
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Kakao nibs

Inlägg av Hövdingen »

Blev det märkbart astringent i något fall?
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare
Inlägg: 121
Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58

Re: Kakao nibs

Inlägg av Silverhanden »

Hövding: Med astringent så utgår jag från att du menar bittert/beskt/ej behagligt för gommen?

Om så är fallet: På de nibs jag rostade och testade så fick jag ingen sådan noterbar effekt i smak/munnen.
Menar du däremot: Den rostade tonen som tillkommer är ju däremot lite "torrare" (eventuellt lite crisp) känsla än de icke rostade. Däremot så upplevde jag inte effekten som fel eller obehaglig.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Kakao nibs

Inlägg av Hövdingen »

Det jag menar är en kärv och obehaglig beska.
Men då verkar det som att du inte fick ut det. Kul!
Skriv svar