SMASH Pilsnermalt/ Mosaic

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

miggymop
Delmäskare
Delmäskare

SMASH Pilsnermalt/ Mosaic

Inlägg av miggymop »

Hej,
Spontan köpte jag malt och humle igår för att brygga en Smash på pilsnermalt och Mosaic. Idén är egentligen att hitta en bra grund för att sedan bygga på :)

Men...jag kan behöva lite råd på receptet som jag funderar på.

Brygger på en 20l Brewmeister och stoppade in mitt recept i Brewfather och fick ut detta.

Funderingar jag har är:
Blir det för "tunnt" med Pilsnermalt?
Behöver jag öka humlen? Beskan tror jag ligger bra och blir mjuk eftersom den åker i som "First Wort"

SMASH Pilsner/ Mosaic

All Grain

Speidel Braumeister 20L
74% efficiency

Batch Volume: 21 L
Boil Time: 60 min

Mash Water: 23 L

Sparge Water: 5.4 L
Total Water: 28.4 L

Boil Volume: 25.42 L

Pre-Boil Gravity: 1.047

Vitals
Original Gravity: 1.053

Final Gravity: 1.013

IBU (Tinseth): 66

Color: 5.3 EBC

Mash
Temperature — 65 °C — 60 min

Malt: Extra pale premium pilsnermalt (Weyermann®) (5 kg)
5 kg (100%)— Grain — 2.5 EBC

Hops: Mosaic pellets (149 g)
20 g (33 IBU) — 12.5% — First Wort

28 g (25 IBU) — 12.5% — Boil — 20 min

28 g (8 IBU) — 12.5% — Boil — 5 min

28 g — 12.5% — Boil — 0 min

45 g — 12.5% — Dry Hop — 5 days

Yeast: BRY-97 American West Coast (Lallemand)
1 pkg —

Fermentation
Primary — 18°C — 14 days
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: SMASH Pilsnermalt/ Mosaic

Inlägg av Skogstorpsbryggarn »

Alltid spännande med lite experiment. Antar att det är en american west coast version du sneglat mot utifrån jäst och humleval?
Spontant skulle jag höja alkohalten nån procent för att orka bära IBU:n. Det blir ju också en rätt tunn kropp med bara pilsnermalt och 65gr mäskning. Skulle också lägga ännu mer humle senare.
Ska du bygga på och gå ifrån SMASH-tanken så ligger väl nån form av crystalmalt bra till om det nu är klassisk american west coast style du är ute efter, liksom att ta in nån mer c-humle i senare delen av kok/torrhumling.
miggymop
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av miggymop »

Det är en bryggning för att lära.

Absolut ligger West Coast IPA som grund eftersom den är den absoluta favoriten. Oppigårds Everyday IPA, Amarillo och New Sweden IPA är alla favoriter.

Anledningen till Mosaic är nyfikenhet och att karaktären tilltalar mig. Pilsnermalt för att jag vill ha ett ljust öl. Sedan var det ett spontanköp utan närmare eftertanke :)

Jag hade ABV på 6,5% från början och kanske ska gå upp till det.

Crystalmalt och annan c-humle är absolut nästa byggsten...är bara nyfiken på hur just detta blir.

Gällande mäskningen:
Får jag upp kroppen lite med kanske 75-90 minuter och lite högre temperatur (67-68 grader)
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare

Ja, det är ju helt rätt att testa sig fram. Finns inga rätt eller fel, bara olika smakstilar och olika sätt att ta sig dit. Kör på, det jag skrev var bara spontana reaktioner på din fråga. Inte alls säkert det blir mer "rätt" för dig, skrev utifrån dina funderingar och hur jag skulle göra själv. Men lite mer kropp tror jag absolut på som du själv skriver, tänker att den blir väl tunn med både låg alkohalt och enbart pilsnermalt och 65 gr mäskning. Sen ska ju såklart humlen och beskan vara i absolut fokus i en sån här öl, så det är ju en smaksak hur mkt kropp man "släpper på".
Det är absolut ett intressant sätt att bygga upp en process fram till ett "hus-öl" att brygga som du tänker göra. Att först brygga och känna in vad som saknas, lägga till, och så fortsätta småtrixa tills du om 5-6 bryggningar har din egen ultimata west coast :)
Djonk
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Djonk »

Skulle dubbla torrhumlingen om du vill att den ska kännas.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Saint »

Skippa koken vid 20 och 5. Fördela humlen på 0min och torrhumling. 100% pilsner går utmärkt. Ev dra i 200g havregryn för fyllighet. 65-66 grader vid mäskning är utmärkt. "För hög ibu för alkoholen"?? Vad har du rökt Skogstorparen?
Skulle säga att det är i underkant. Sedan kan du sluta fokusera på siffror från bryggprogram Miggy. Skriv upp vad du lägger i ölen och experimentera. Smakar det gott så är det total ointressant vad siffrorna säger. Skit sedan i att brygga slaviskt efter stil. Brygg din stil.
miggymop
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av miggymop »

Tack Saint!

Jag är ingen blå ingenjör så det blir ofta kompromisser...men jag gillar att ha något att utgå ifrån sen blir det aldrig enligt plan

Bryggde idag och det gick bra. OG var balanserad och bra genom hela bryggningen och jag fick ut 20l.

Efter jag smakat denna ska jag bygga vidare...och då jobba med kropp så 200g havregryn är intressant. Kanske lite mörkare malt för dovare färg och för kropp.

Men vi får se :)
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare

Vi kanske ska skippa vad jag rökt. Han hade funderingar, jag svarade utifrån min horisont vilket jag antar var det han ville. Att du tycker nåt annat har jag full respekt för, men jag tycker fortfarande samma. Över 60 IBU i strax över 5%-ig öl med bara pilsnermalt tycker jag låter som det blir en för tung beska som inte balanseras av andra maltsorter o/e högre alkoholhalt.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Hövdingen »

Håller med Skogstorp. Jag skulle inte vilja ha dipa-nivå på min beska i en femprocentig öl. Särskilt inte som den är gjord på enbart pilsnermalt.
miggymop
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av miggymop »

Jag uppskattar alla råd...de blir byggstenar i framtiden också.

Som jag sagt...jag börjar här och sedan bygger jag vidare så får vi se vart det hamnar...all bryggd öl är en erfarenhet :)
Djonk
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Djonk »

Bryggprogram överskattar ofta IBU-värdet, så det är sant att man får ta det med en nypa salt och utgå från egna erfarenheter i slutändan.
miggymop
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av miggymop »

Kan återkoppla att smaken blev som förväntad. Bra humling och lite liten kropp...behöver addera lite caramalt eller vete för att bygga kropp.

MEN

Jag fick ingen kolsyra i flaskorna?

Primade med ett sockelag enligt skolboken (6g/ liter) i en sekundärhink. Flyttade över via hävert och botten-up men en lite naturlig whirlpool som blandar allt. Flaskade och kapsylerade med Greta (provade olika flaskor också). Har nu stått i 20 grader, 2 veckor men alldeles för lite kolsyra. Smakar dock inte allt för sött så jag är lite/ mycket vilsen. Använde US-05 jäst som iofs jäste ut gansk snabbt (5 dagar) men som sedan fick stå totalt 14 dagar.

Kan tillägga att jag flaskade en Red Ale och en annan IPA på samma sätt för en vecka sedan och när jag öppnade dem nu för att kolla status (visseligen bara 1 vecka in) så finns det ingen kolsyra i alls.

Vad kan jag ha gjort för fel?
Har kört på socker i flaskan tidigare och då har det funkat. Kan det vara primingen?
Är jag för otålig och kan jag få kolsyra om den får stå 1 vecka till?
Kan jag rädda dessa öl eller är det att inmundiga avslagen öl eller vaska totalt 60 liter?

Har nu "skakat" flaskorna och ställt dem i 23 grader och väntar en vecka för att se om något händer.

-Micke-
Djonk
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Djonk »

miggymop skrev:..

Vad kan jag ha gjort för fel?
Har kört på socker i flaskan tidigare och då har det funkat. Kan det vara primingen?
Är jag för otålig och kan jag få kolsyra om den får stå 1 vecka till?
Kan jag rädda dessa öl eller är det att inmundiga avslagen öl eller vaska totalt 60 liter?
1. Det är säkrare att prima varje flaska för sig
2. Möjligt
3. Om det inte blir bättre finns speciell jäst för detta, t.ex. CBC/F2
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Perwaste »

Jag har använt båda metoderna, och det har funkat bra. Det borde detta också göra. Med tanke på dina andra flaskningar resultat undrar jag om det inte är kapsylerna eller kapsyleraren som är boven i dramat. Har du någon flaska med bygel? Eller har du ändrat någonting i hur du diskar/sköljer flaskorna?
//Perwaste
miggymop
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av miggymop »

Perwaste skrev:Jag har använt båda metoderna, och det har funkat bra. Det borde detta också göra. Med tanke på dina andra flaskningar resultat undrar jag om det inte är kapsylerna eller kapsyleraren som är boven i dramat. Har du någon flaska med bygel? Eller har du ändrat någonting i hur du diskar/sköljer flaskorna?
Samma procedur som tidigare när det gäller flaskor. Alltid ursköljning ordentligt efter bruk sedan diskmaskin dagen innan flaskning. Allt desinficerat enligt konstens alla regler. Vi är fler personer som brygger och därför har vi olika flaskor efter egna preferenser och alla flaskor har kapsylerat med Greta och kapsyler från tidigare (inte begagnade dock). Efter flaskning vändes alla flaskor upp och ner för att kontrollera att de inte läcker.

Kanske är jag som sagt bara otålig! Jag väntar 1 vecka till med dem lagrade lite varmare så får vi se om något händer.
Skriv svar