Hej igen!
Håller på med en IPA för tillfället och hade väl trott att förloppet skulle vara lite annorlunda.
När det började avta i jäsningen och SG började närma sig förväntad FG 1.016 torrhumlade jag och tänkte att det vore en bra idé att öka temp lite för att jäsa ut det sista. När det bara fortsatte att bubbla och jag sen läste att man kan få skumma estrar ställde jag tillbaks dunken i kylen. Men nu har det gått 13 dar och bubblar på som aldrig förr. Trodde att s-04 skulle jäsa ut rätt snabbt men det verkar vara lite blandade resultat...
Torrhumlade jag för tidigt?
Bör jag skicka i en giva till för få hoppig smak?
Skall ta en SG till ikväll...
Tack!
Bryggdag 0: 2020-07-28, OG 1.062, 18,3 C
Dag 5: börjar bubbla mindre frekvent
Dag 6: SG 1.018
Dag 7: Torrhumling och rumstemp 22 C
Dag 11: tillbaka till kylen 18,3 C
Dag 13 - idag: bubblar som typ dag 3 (?!)
10,5 liter BIAB
2,5 kg 2-row
0,5 kg malted oats
0,3 kg munich
10g Simcoe 45 min
20g Amarillo 10 min
10g Simcoe 10 min
30g Amarillo hopstand 20 min
30g Simcoe hopstand 20 min
50g Mosaic torrhumling
Torrhumlade för tidigt?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Torrhumlade för tidigt?
Bubblor är inte samma sak som aktiv jäsning, utgå alltid från prover. Torrhumling sätter ofta igång lite jäsning igen på grund av enzymer i humlen. Var inte för tidigt men när du började kyla ner ölet igen går bubblor med luft in i kärlet istället, hade varit bättre att låta det jäsa klart i rumstemperatur om det nu inte var klart redan. Estrar eller fenoler är störst bekymmer tidigt i jäsningen.
-
WhiteWhale
- Delmäskare

- Inlägg: 14
- Blev medlem: torsdag 2020-07-09 12:03
Re: Torrhumlade för tidigt?
Tack för input Djonk.
Tog just precis ett provrör.
Doftar mycket jäst...typ nästan bara jäst och liiite söt citrus.
Smakar väl "helt ok", mycket jäst men ingen humlearombomb direkt.
Fan. Känns helt fattigt.
SG 1.012
Kanske ska kallkrascha, skaka in CO2 i keg och se vart det slutar?
Känns som detta blir ännu en "lärdoms-brygd"
Jag som trodde så hårt på det här receptet
Tog just precis ett provrör.
Doftar mycket jäst...typ nästan bara jäst och liiite söt citrus.
Smakar väl "helt ok", mycket jäst men ingen humlearombomb direkt.
Fan. Känns helt fattigt.
SG 1.012
Kanske ska kallkrascha, skaka in CO2 i keg och se vart det slutar?
Känns som detta blir ännu en "lärdoms-brygd"
Jag som trodde så hårt på det här receptet
Re: Torrhumlade för tidigt?
Det kan ha oxiderat bort smak redan. Skulle ha i humle i fatet om du inte tycker att det smakar tillräckligt.
-
WhiteWhale
- Delmäskare

- Inlägg: 14
- Blev medlem: torsdag 2020-07-09 12:03
Re: Torrhumlade för tidigt?
Jästen har lagt sig lite i glaset och provet smakar något bättre.
Jag startar kallkrasch nu 3-4 dagar och utvärderar mina tillkortakommanden där efter.
Keggar, kolsyrar och skickar en flarra till dig tillsammans med recept om du vill ??? (har ju din adress).
Hade varit kul att få hands-on feedback från nån som har lite mera erfarenhet!
Men känner du inte för det så kör jag solo, annars hörs vi här igen?
Jag startar kallkrasch nu 3-4 dagar och utvärderar mina tillkortakommanden där efter.
Keggar, kolsyrar och skickar en flarra till dig tillsammans med recept om du vill ??? (har ju din adress).
Hade varit kul att få hands-on feedback från nån som har lite mera erfarenhet!
Men känner du inte för det så kör jag solo, annars hörs vi här igen?
Re: Torrhumlade för tidigt?
Ja visst. Medlemmar i SHBF kan också skicka in öl för bedömning av utbildade domare https://shbf.se/ol/medlemsol/
Re: Torrhumlade för tidigt?
Om du torrhumlar med pellets kommer du introducera en massa nukleationspartiklar för CO2 att bilda bubblor kring, och mer koldioxid kommer frigöras från vätskan -> mer bubbel i jäsröret. Bubblet kan även tillta av temperaturhöjningar.
Haka inte upp dig på bubblandet för mycket.
Haka inte upp dig på bubblandet för mycket.