Hjälp att undvika oxidering!
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Hjälp att undvika oxidering!
Hej! Jag har kört fast i oxideringsträsket! Vet att det har funnits en del trådar om det här innan och jag har läst dom, men jag har några specifika funderingar som jag tänkte se om jag kan få lite tips och feedback kring. Jag tappar på flaska och att byta till fat är inte aktuellt i nuläget. Jag har även sett att många blåser flaskorna med co2 men i första hand slipper jag gärna det också om det går.
Efter att bryggt en totalt misslyckad IPA i våras gjorde jag en del efterforskningar kring oxidering och valde att byta metod när jag tappar på flaska och även att undvika humlestinna öl tills jag hittat en metod som kan minimera syresättning så mycket som möjligt. Min senaste bryggd var en APA med cirka 5g humle per liter och ingen torrhumling, men även den fick den här bruna tråkiga färgen efter bara två veckor i flaskan. Det finns lite god humlesmak där, speciellt i vissa flaskor, men vissa andra är typ bara beska och smaklösa. Eftersom denna inte var torrhumlad och jag tappade direkt från primären till flaska så är det ju rimligtvis endast i det momentet ölen kan kommit i kontakt med syre.
Istället för att föra över från jäshinken till ett tappkärl som jag brukar göra så testade jag alltså för första gången att köra med minisockerbit i flaskan och tappa direkt från jäskärlet, (plasthink) med en flaskfyllare som jag satt direkt på tappkranen. Jag har några teorier om var det gått fel:
•Läste på ett amerikanskt forum att man ska ta av jäsröret om man tappar direkt från primären, för annars kan det dra ner syre i kärlet när man öppnar kranen. Kan det stämma? Bör jag ta av jäsröret eller hela locket om jag ska försöka med en liknande metod igen?
•vi satte fast kapsylerna ganska omgående, men har läst att det kan vara bra att lägga den löst på flaskan ett tag först, för att syret ska trängas ur flaskan. Eller gäller det bara om man spolat flaskorna med kolsyra först?
•Kanske för mycket Headspace i flaskorna. Såg att det finns flaskfyllare som man kan trycka mot sidan flaskans hals för att fylla upp lite mer. Det kanske kan vara värt att skaffa en sådan.
•min kapsylerare kärvar en del och det kan vara lite krångligt att få fast kapsylen, så de kanske inte sitter helt bra på då? Brorsan, som jag brygger med, har en annan variant så vi tänkte testa att använda den bästa gång.
Jag funderar på att testa syreabsorberande kapsyler. Jag har även en paket antioxin SB men har inte provat att använda det än. Är det någon som har erfarenhet av att använda antioxideringsmedel?
Ber om ursäkt för ett orimligt långt och osammanhängande inlägg. Jag tror jag behöver semester...
Efter att bryggt en totalt misslyckad IPA i våras gjorde jag en del efterforskningar kring oxidering och valde att byta metod när jag tappar på flaska och även att undvika humlestinna öl tills jag hittat en metod som kan minimera syresättning så mycket som möjligt. Min senaste bryggd var en APA med cirka 5g humle per liter och ingen torrhumling, men även den fick den här bruna tråkiga färgen efter bara två veckor i flaskan. Det finns lite god humlesmak där, speciellt i vissa flaskor, men vissa andra är typ bara beska och smaklösa. Eftersom denna inte var torrhumlad och jag tappade direkt från primären till flaska så är det ju rimligtvis endast i det momentet ölen kan kommit i kontakt med syre.
Istället för att föra över från jäshinken till ett tappkärl som jag brukar göra så testade jag alltså för första gången att köra med minisockerbit i flaskan och tappa direkt från jäskärlet, (plasthink) med en flaskfyllare som jag satt direkt på tappkranen. Jag har några teorier om var det gått fel:
•Läste på ett amerikanskt forum att man ska ta av jäsröret om man tappar direkt från primären, för annars kan det dra ner syre i kärlet när man öppnar kranen. Kan det stämma? Bör jag ta av jäsröret eller hela locket om jag ska försöka med en liknande metod igen?
•vi satte fast kapsylerna ganska omgående, men har läst att det kan vara bra att lägga den löst på flaskan ett tag först, för att syret ska trängas ur flaskan. Eller gäller det bara om man spolat flaskorna med kolsyra först?
•Kanske för mycket Headspace i flaskorna. Såg att det finns flaskfyllare som man kan trycka mot sidan flaskans hals för att fylla upp lite mer. Det kanske kan vara värt att skaffa en sådan.
•min kapsylerare kärvar en del och det kan vara lite krångligt att få fast kapsylen, så de kanske inte sitter helt bra på då? Brorsan, som jag brygger med, har en annan variant så vi tänkte testa att använda den bästa gång.
Jag funderar på att testa syreabsorberande kapsyler. Jag har även en paket antioxin SB men har inte provat att använda det än. Är det någon som har erfarenhet av att använda antioxideringsmedel?
Ber om ursäkt för ett orimligt långt och osammanhängande inlägg. Jag tror jag behöver semester...
Re: Hjälp att undvika oxidering!
Ta av jäsrör: Ja självklart kommer det in luft (och därmed syre) i kärlet vartefter man tappar ur det, annars skulle det ju bli undertryck i det. Jag undrar om du inte missförstod nåt här, jag gissar att man menar att man ska ta av jäsröret för att vätskan i jäsröret inte ska sugas in i kärlet.
Jag brukar låta flaskan stå ett litet tag (5-10 minuter) innan jag kapsylerar. Det finns ju en del koldioxid i ölet från jäsningen som bubblar ut och därmed fyller det lilla utrymmet som blir kvar. Huruvida det faktiskt gör någon skillnad vet jag inte, förmodligen inte. Annars finns det ju syreätande kapsyler man kan använda. Jag flaskar dock bara 2-3 flaskor varje batch, jag brygger helst bara så det räcker till ett fat och inte mer.
Vad gäller headspace brukar jag trycka ner slangen ända ner i botten av flaskan när jag fyller och så fyller jag tills det i princip svämmar över. När jag sedan drar bort slangen blir det ett bra headspace kvar.
Jag har använt Antioxin SBT en gång men jag har inte jämfört sida-vid-sida med eller utan så det är svårt att säga om det gav någon verkan. Det blev inte sämre i alla fall.
Jag brukar låta flaskan stå ett litet tag (5-10 minuter) innan jag kapsylerar. Det finns ju en del koldioxid i ölet från jäsningen som bubblar ut och därmed fyller det lilla utrymmet som blir kvar. Huruvida det faktiskt gör någon skillnad vet jag inte, förmodligen inte. Annars finns det ju syreätande kapsyler man kan använda. Jag flaskar dock bara 2-3 flaskor varje batch, jag brygger helst bara så det räcker till ett fat och inte mer.
Vad gäller headspace brukar jag trycka ner slangen ända ner i botten av flaskan när jag fyller och så fyller jag tills det i princip svämmar över. När jag sedan drar bort slangen blir det ett bra headspace kvar.
Jag har använt Antioxin SBT en gång men jag har inte jämfört sida-vid-sida med eller utan så det är svårt att säga om det gav någon verkan. Det blev inte sämre i alla fall.
Re: Hjälp att undvika oxidering!
Tack för svaret! Jag tolkade det som att det blir typ baksug eller vad man ska säga, och luft tar sig in i kärlet och ner i ölet via jäsröret, och att det därför bör avlägsnas först. Jag kan helt klart ha misstolkat för jag satt sent igår ikväll och läste en miljard trådar om oxidering och blev lite mosig i skallen efter ett tag. 
Re: Hjälp att undvika oxidering!
Jag lämnar bara 1 till 2 cm från översta kanten på flaskan, och har märkt att de håller längre då. Och nej, inga explosioner har inträffat.
Man får luta flaskan/fyllaren för att fylla i det sista.
Man får luta flaskan/fyllaren för att fylla i det sista.
//Perwaste
Re: Hjälp att undvika oxidering!
När det gäller antioxideringsmedel förresten så brukar killarna som driver Youtube-kanalen Genus Brewing rekommendera att man lägger i askorbinsyra, dvs C-vitamin (E300). Det är en vanlig antioxidant i många livsmedel och finns att köpa i vanliga matvarubutiker i kryddhyllan. Jag köpte en påse själv för någon vecka sedan men har inte testat det än.
Re: Hjälp att undvika oxidering!
Antioxin SBT innehåller bland annat askorbinsyra och visst lär det hjälpa, se http://brulosophy.com/2020/03/23/cold-s ... t-results/ och andra exempel http://brulosophy.com/2020/06/08/cold-s ... t-results/
http://brulosophy.com/2019/09/23/cold-s ... t-results/
http://brulosophy.com/2019/09/23/cold-s ... t-results/
Re: Hjälp att undvika oxidering!
Drar du upp flaskfyllaren och trycker den mot sidan av flaskhalsens top då?Perwaste skrev:Jag lämnar bara 1 till 2 cm från översta kanten på flaskan, och har märkt att de håller längre då. Och nej, inga explosioner har inträffat.
Man får luta flaskan/fyllaren för att fylla i det sista.
Re: Hjälp att undvika oxidering!
Ja, precis så. Bara så den lilla piggen längst ned trycks in en aning.
Man får vara lite försiktig så det inte skvätter över bara, men det brukar gå bra och tar inte så mycket extra tid egentligen.
Man får vara lite försiktig så det inte skvätter över bara, men det brukar gå bra och tar inte så mycket extra tid egentligen.
//Perwaste
-
Skogstorpsbryggarn
- Torrhumlare

- Inlägg: 136
- Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
- Ort: Eskilstuna
Re: Hjälp att undvika oxidering!
Låter jätteknepigt att du får så stora syreproblem med tappning direkt från jäskärl och utan torrhumling. Om du inte kollat det redan så säkra att du inte har miniläckage mellan hink och flaskfyllare. Drar det in syre där så får du problem. Inte säkert det läcker ut, kan vara otätt och bara dra in syre i skarven. Sen är ju tipset om headspace från Perwaste bra. Stort headspace ger såklart mer syreutrymme.
Är det inte detta eller kapsylerna så måste du nog fundera på om du har otätt i jäskärlet så att det drar in syre efter att jäsningen är färdig, men det borde du ha märkt.
Är det inte detta eller kapsylerna så måste du nog fundera på om du har otätt i jäskärlet så att det drar in syre efter att jäsningen är färdig, men det borde du ha märkt.
Re: Hjälp att undvika oxidering!
Med "jäshink" gissar jag att du använder en standard 30-Liter plasthink med lock.Blacklung skrev:Tack för svaret! Jag tolkade det som att det blir typ baksug eller vad man ska säga, och luft tar sig in i kärlet och ner i ölet via jäsröret, och att det därför bör avlägsnas först. Jag kan helt klart ha misstolkat för jag satt sent igår ikväll och läste en miljard trådar om oxidering och blev lite mosig i skallen efter ett tag.
Om du öppnar det en smula vid flasktappning, så rekommenderar jag tillsättning av 2 kryddmåt Askorbinsyra i samband med flasktappning. I annat fall så kan man använda en sniklösning, för att reducera syretillförsel vid kraftig kylning, samt flasktappning. I båda fallen rekommenderar jag att man blåser ur respektive flaska med CO2 direkt före fyllning. Att även blåsa efter fyllning anser jag vara bortkastad tid och möda. Om man tillsätter strösocker i flaskorna, så bör man göra det EFTER att man har blåst ur dem...
I mitt fall är det en Grainfather conical fermenter med levererad silikonplugg som används. I den -eller i ditt fall i gummipluggen för jäsrör- ansluter du en 3/8 tum hård slang, som passar John Guest-prylar. Denna leds ned i en hink med vatten. Undvik Star San, etc. Det ger en massa skum i hinken, vilket är särskilt olämpligt för de som använder en mindre behållare, som en 33 Cl PET-flaska:-(
Slangen från jäskärlet går till en trevägsfördelare. I den ansluts:
1) 3/8 tum hård slang, och en backventil, samt någon meter slang ned i en vattenhink ("Blow-off").
2) En slangnippel 3/8 tum till 1/2 tum, för att ansluta silikonslang till 1 eller 2 st. T-kors, och ihopfällbara Julahinkar.
3) En stump 3/8 tum hård slang ansluten till en backventil, och några stumpar silikonslang som passar för att ansluta till en Soda Stream-apparat.
maltmagnus.se, artikelnummer:
48034 Trevägsfördelare.
48008 Slangnippel 3/8 tum till 1/2 tum, för att ansluta silikonslang till T-kors.
48014 Backventil.
Några meter av den 3/8 tum hårda slang, som är avsedd för John Guest-prylar.
När det gäller ihopfällbara plasthinkar från Jula, så har de kommit och gåt, och tydligen nu återkommit...
Det är en 10 Liter ihopfällbara plasthink, med en likadan kran som används i jäshinkar av plast.
När jäsningen har startat, så gör backventilen på slangen ned i vattenhinken, att det byggs upp ett visst tryck, innan det hela "skjuts iväg" ned i hinken med ett litet "vrål", vilket rimligen beror på ett gummimebran i backventilen.
Det är inte direkt jäsning under högre tryck, men ändå inget som skadar. Jag har testat med att linda kanske 1,5 meter slang, som hölls ned i en större hink via tyngder. Då blev det som förväntat ett högre tryck i jäskärlet innan det regelbundet "vrålade till" ganska ordentligt under ett dygn eller tre! Inte helt lämpligt under nattetid med jäsrummet intill sovrummet.
Kranarna till Jula-hinkarna öppnas under kontroll, och stängs helst när hinkarna är fyllda, för att inte riskera övertryck. Se upp med att det verkar finnas en mängd olika versioner av dessa hinkar från olika leverantörer. En tredje hink från en annan källa höll ej tätt. Efter avslutad jäsning, så kan man kyla ölet efter behag, utan att riskera syreinsläpp, eftersom det det finns en backventil i slangen ned i vattenhinken, och då man såklart öppnar ventilerna i Julahinkarna.
Med måttlig kyling till 17 grader, så sög jäskärlet i sig cirka 1/3 av CO2-innehållet i en av hinkarna. Vid flasktappning av 17 Liter räckte det med två Jula-hinkar. Vid tappning av 20 Liter, så behövdes det fyllas på CO2 från Soda Stream-apparaten, när jag hade två hinkar. En tredje hink är därför lämplig att inhandla (när jag hittar en av bra kvalitet).
Jag har endast en Soda Stream-apparat, och den använder jag för att rensa flaskorna från syre vid tappning. Så den behöver då kopplas loss från trevägsfördelaren, och vid något tillfälle under tappningen så kan den behövas för att fylla på CO2 i Julahinkarna. Det är inget problem med att koppla bort den, men det kommer då in en en väldigt lite mängd syre i slangen från den till backventilen. En klämma för fryspåsar på silikonslangen tar hand om det mesta av denna lilla syremängd.
[img][/img]
[img][/img]
[img][/img]
Re: Hjälp att undvika oxidering!
Jag blev också väldigt förvånad över att den här blev dålig så snabbt. Det var första gången jag använde den här hinken och tappmetoden så det finns väl några moment som kan förfinas. Har beställt ny silikonslang att koppla mellan tappkranen och flaskfyllare som jag hoppas passar bättre. Har även beställt syreabsorberande kapsyler och ny flaskfyllare som ska vara bra. Ska inte glömma att tömma ur jäsröret nästa gång heller. Tämligen klantig miss för vattnet som var i den sögs väl tillbaka ner i jäskärlet medan vi tappade ur med kranen. Det är ju inte mycket vatten men det kanske räcker för att sabba en sats på drygt 18 liter.Skogstorpsbryggarn skrev:Låter jätteknepigt att du får så stora syreproblem med tappning direkt från jäskärl och utan torrhumling. Om du inte kollat det redan så säkra att du inte har miniläckage mellan hink och flaskfyllare. Drar det in syre där så får du problem. Inte säkert det läcker ut, kan vara otätt och bara dra in syre i skarven. Sen är ju tipset om headspace från Perwaste bra. Stort headspace ger såklart mer syreutrymme.
Är det inte detta eller kapsylerna så måste du nog fundera på om du har otätt i jäskärlet så att det drar in syre efter att jäsningen är färdig, men det borde du ha märkt.
Re: Hjälp att undvika oxidering!
Nej, en matsked utspädd star san som man brukar ha i jäsröret förstör inte en sats på 18 liter. Det är något annat som gått snett.
-
Silverhanden
- Torrhumlare

- Inlägg: 121
- Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58
Re: Hjälp att undvika oxidering!
Jag som är lite ny:
Jag tappar direkt från tappkranen på primärjäsningskärlet ner i flaskan med patentkork med strösockerprimning.
Det blir såklart lite sediment med men såhär i början gör det mig absolut ingenting.
Skulle verkligen urblåsning av flaskorna göra så stor skillnad? När de primas med socker så kommer ju ändå syret käkas upp i hyfsad stor grad för kolsyran?
Med sättet jag gör på så kommer inte en flaskfyllare göra någon skillnad heller? Kanske blir lite smidigare än att dra på och av tappkranen hela tiden iof.
Flaskorna dricks ju upp under några månader också så ingen långlagring än.
Vänligen
Alex
Jag tappar direkt från tappkranen på primärjäsningskärlet ner i flaskan med patentkork med strösockerprimning.
Det blir såklart lite sediment med men såhär i början gör det mig absolut ingenting.
Skulle verkligen urblåsning av flaskorna göra så stor skillnad? När de primas med socker så kommer ju ändå syret käkas upp i hyfsad stor grad för kolsyran?
Med sättet jag gör på så kommer inte en flaskfyllare göra någon skillnad heller? Kanske blir lite smidigare än att dra på och av tappkranen hela tiden iof.
Flaskorna dricks ju upp under några månader också så ingen långlagring än.
Vänligen
Alex
Re: Hjälp att undvika oxidering!
Hoppas att du har en slang ner i flaskan åtminstone, annars blir det definitivt oxidering - man bör fylla från botten upp. Flaskfyllare är nästan ett måste tycker jag.
Det där med att blåsa med co2 är flitigt debatterat på forumet, själv tycker jag att det har hjälpt men bara är mödan värd för öl med mycket humle. Prova själv med en del av flaskorna på ena viset och resten på andra så kan du jämföra sida vid sida medan ölet åldras vecka för vecka.
Det där med att blåsa med co2 är flitigt debatterat på forumet, själv tycker jag att det har hjälpt men bara är mödan värd för öl med mycket humle. Prova själv med en del av flaskorna på ena viset och resten på andra så kan du jämföra sida vid sida medan ölet åldras vecka för vecka.
-
Silverhanden
- Torrhumlare

- Inlägg: 121
- Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58
Re: Hjälp att undvika oxidering!
Hmm, intressant!
Så om jag förstår det rätt: Flaskan innehåller ca 0.5 liter luftblandning. Om jag tappar i ölet direkt från kranen så kommer mer av luftblandningen in i ölet?
Jämfört med att fylla från botten vilket då på något sätt skulle pressa ur luftblandningen från flaskan.
Har jag förstått det rätt så?
Så om jag förstår det rätt: Flaskan innehåller ca 0.5 liter luftblandning. Om jag tappar i ölet direkt från kranen så kommer mer av luftblandningen in i ölet?
Jämfört med att fylla från botten vilket då på något sätt skulle pressa ur luftblandningen från flaskan.
Har jag förstått det rätt så?