Maltkvarn som "slirar"

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

skyking
Maltrostare
Maltrostare

Maltkvarn som "slirar"

Inlägg av skyking »

Jag har en Evil-twin som jag brukar använda, tidigare har malten slirat endel i början av malningen, jag alltså vevat och vevat utan att där kommer igenom någon malt. Jag har kört lite random trix för att få gång malningen och då har det malt på tills det varit färdigt, men sist jag bryggde så gick det ett tag och sen började malten slira igen. Är det någon som varit med om detta? Vad beror det på? Och vad kan man göra åt det?
pilsnergubben
SHBF - Bryggkursledare
Kontakt:

Re: Maltkvarn som "slirar"

Inlägg av pilsnergubben »

Ja
Jag kör med en monster mill, 2 valsar.
Hade tidigare mycket problem med att det slirade.
Men vi har börjat köra med att krossa i två steg.
Första gången på ca 1,7mm andra på 1,2mm
Detta gör att det greppar bättre på kornen.
En mycket positiv "bieffekt" är att vi har höjt effektiviteten något och får ett jämnare krossresultat.
Användarens profilbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av MCMLXXXII »

Jag har inte varit med om just det du beskriver, men vill ändå avråda den som eventuellt funderar på det från att köpa någon 3-vals kvarn från Kina. Det finns rattar för justering av understa valsen, men vid läget med minst avstånd kilar valsarna ihop i varandra, och har man dem bara tillräckligt långt isär för att de inte ska kila fast så ställer de ganska snabbt in sig i ett och samma läge oavsett vad man ställde in från början. Som tur är blir det trots allt väldigt nära perfekt krossning, men det känns mer som att det är tur att valsarna alltid hamnar i det läget än något annat.
Senast redigerad av MCMLXXXII den söndag 2020-05-10 11:46, redigerad totalt 1 gång.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Djonk »

Låter jobbigt att ställa om kvarnen hela tiden, har också MM2 och särskilt smidigt tycker jag inte att det är. Tur att min inte slirat än så länge. Kan det ha och göra med vilken hastighet man kör den i? Brukar köra på mindre mellanrum <1mm och ~200-300rpm
Bagman
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Bagman »

När man kört igenom mycket malt så blir lettringen sliten.
Ett tips är att trä på 1-2 st o-ringar på ena rullen.
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Silverhanden »

Kan tyvärr inte svara på trådfrågan men tänkte slänga in: Någon som kan rekommendera en riktigt bra maltkvarn?:)
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Hövdingen »

Jag kör för tillfället med MM2 som tillhör snubben jag delar lokal med. Den är helt ok men vill man ha en "riktigt bra" skulle jag säga MM3 eller mattmill.
Senast redigerad av Hövdingen den måndag 2020-05-11 17:51, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Silverhanden skrev:Kan tyvärr inte svara på trådfrågan men tänkte slänga in: Någon som kan rekommendera en riktigt bra maltkvarn?:)
Föregångaren, eller rättare sagt ursprunget till MonsterMill - Crankandstein - finns fortfarande kvar. Det var ju två kollegor som gjorde Crankandstein men så gick de skilda vägar och den ena började göra MonsterMill. Det var ju Crankandstein som "uppfann" trevalsarsystemet.

De är väldigt lika men Crankandstein har på de flesta kvarnar ett i mitt tycke bättre system för inställningen av valsavståndet med fasta lägen. Jag har en två-valsars som jag använt i många år - bara smörjt den lite ibland. Crankandstein gör inte så mycket väsen av sig.

https://www.crankandstein.net/
Björn Petersson
Djonk
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Djonk »

Fasta lägen låter toppen, bra tips.
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Silverhanden »

Tack för nice tips, ska kolla upp cranken!
Skriv svar