Vattenbehandling till ingen nytta?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Vattenbehandling till ingen nytta?

Inlägg av Rotsac »

Jag såg att Gustav Lindh's tumgrepp på enkel vattenbehandling är:

1/2 tsk Kalciumklorid till 20L ger maltfokuserad öl
1/2 tsk Kalciumsulfat till 20L ger humlefokuserad öl

Jag har även sett att man använder t.ex. 75% av den ena kemikalien, och 25% av den andra, för att förskjuta smaken åt dte ena ellerdet andra hållet.

Men... vad händer om man använder BÅDA dessa kemikalier....?

-Motverkar de varandra, så att resultatet blir detsamma som att inte använda någon av dem?

-Eller blir det som ett sorts "Umami-resultat vid matlagning", dvs. att det blir BÅDE maltfokuserad och humlefokuserad öl...?
Djonk
Maltrostare
Maltrostare

Re: Vattenbehandling till ingen nytta?

Inlägg av Djonk »

Det sägs att förhållandet sulfat:klorid är det viktiga. Se t.ex. http://brulosophy.com/2017/05/01/water- ... t-results/

Sen om man har i extrema mängder kan det nog börja smaka gips eller andra otrevligheter
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Rotsac »

Rotsac skrev:Jag såg att Gustav Lindh's tumgrepp på enkel vattenbehandling är:

1/2 tsk Kalciumklorid till 20L ger maltfokuserad öl
1/2 tsk Kalciumsulfat till 20L ger humlefokuserad öl

Jag har även sett att man använder t.ex. 75% av den ena kemikalien, och 25% av den andra, för att förskjuta smaken åt dte ena ellerdet andra hållet.

Men... vad händer om man använder BÅDA dessa kemikalier....?

-Motverkar de varandra, så att resultatet blir detsamma som att inte använda någon av dem?

-Eller blir det som ett sorts "Umami-resultat vid matlagning", dvs. att det blir BÅDE maltfokuserad och humlefokuserad öl...?
Jag ämnade att skriva "-Men... vad händer om man använder BÅDA dessa kemikalier i samma mängd....?
Djonk
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Djonk »

De tar ut varandra. Varför man vill vattenbehandla på måfå förstår jag inte.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Hövdingen »

Att du använder 75% av ena och 25% av andra kan dels handla om att du vill minska alkaliniteten men fortfarande vill behålla viss balans i salterna. Det kan dels också handla om att du vill öka ditt kalciuminnehåll för att du vill underlätta stärkelsekonvertering, ge jästen bättre förutsättningar att jäsa och/eller hjälpa den att flockulera. Eftersom mitt vatten är ganska kalciumfattigt använder jag oftast båda salterna för att nå ett kalciumvärde på 100+ ppm. Om jag bara skulle ha i en typ av salt skulle det kunna bli för mycket av någon av dem. Så, kort och gott handlar det om balans. Sen finns det ju självklart undantagsfall, exempelvis om man vill ha 300ppm SO4, då räcker det med att pytsa i en massa kalciumsulfat.

Har för mig att det nämns någonstans i How to Brew att även TDS påverkar smakupplevelsen och inte enbart förhållandet mellan SO4 och Cl men det är inget jag minns att jag läst i Water (där man tycker att det borde ha stått något isf) och andra källor, typ Brulosophy (som man dock alltid bör vara småskeptiskt till), verkar hävda att det inte påverkar nämnvärt.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Rotsac »

Djonk skrev:De tar ut varandra. Varför man vill vattenbehandla på måfå förstår jag inte.
Vem är det som vill göra det...?
(NEJ, *jag* har ju INTE skrivit att jag vill göra det).

Så vem är det som vill göra det?
Djonk
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Djonk »

De som vill använda "tumgrepp"? Med tanke på hur bra hjälpmedel det finns tillgängliga förstår jag inte vitsen med det.
skyking
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av skyking »

Djonk skrev:De som vill använda "tumgrepp"? Med tanke på hur bra hjälpmedel det finns tillgängliga förstår jag inte vitsen med det.
Det kanske funkar utmärkt med "tumgrepp"? Jag tycker endel har för stor tilltro att diverse hjälpmedel skall göra mirakel (trots att det i många fall dessutom inte finns så mycket skäl att förvänta sig det).
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

skyking skrev: Det kanske funkar utmärkt med "tumgrepp"? Jag tycker endel har för stor tilltro att diverse hjälpmedel skall göra mirakel (trots att det i många fall dessutom inte finns så mycket skäl att förvänta sig det).
Håller helt med. Somliga har fastnat med näsorna djupt nere i bryggprogrammen och räknar på ditten och datten utan att förstå vad de håller på med.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Djonk »

ekstedt skrev:Håller helt med. Somliga har fastnat med näsorna djupt nere i bryggprogrammen och räknar på ditten och datten utan att förstå vad de håller på med.
Så kan man sammanfatta din inställning med att man helst inte ska vattenbehandla för att man inte förstår vad man håller på med, men om man insisterar ska man helst göra det i blindo? På vilket sätt blir det bättre av att inte försöka räkna på vad man har för vatten och vad tillsatsen gör för skillnad?
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Djonk skrev: Så kan man sammanfatta din inställning med att man helst inte ska vattenbehandla för att man inte förstår vad man håller på med, men om man insisterar ska man helst göra det i blindo?
Om man vill misstolka kan man absolut sammanfatta det så.
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Perwaste »

Om man nu ska kladda runt med salter har det väl en del att göra med vad man har för ursprungsvatten.

Jag har t ex eget brunnsvatten, med alla värden långt över det som finns i kommunala vatten. Jag konstaterar att det blir väldigt mycket bättre med vattenbehandling i kombination med ro-vatten. Det är den ytterligheten, och då är det väldigt bra med ett bryggprogram för min del.

Har man annars bra vatten , men vill förstärka den ena eller andra egenskapen, ja, då är det kanske lätt att snöa in sig på tiondelarna av grammet, när det troligen är enklare att ändra på någon annan del av processen. Och utifrån egna erfarenheter och smakpreferenser.
//Perwaste
Skriv svar