Dela upp mältning kokning
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Dela upp mältning kokning
Hej
Jag har börjat lite smått med ölbryggning (biab) och har inte bestämt mig för utrustning så jag använder det jag har hemma. Tänkte hinna med en vända till medan jordkällaren håller rätt jäsningstemperatur (lageröl)
Jag har ingen kastrull för en 20 liters sats men utbudet är mycket bättre på den storleken så jag undrar om det blir ok om jag mältar i två etapper och kokar det i två vändor för att sen jäsa det ett kärl?
Om jag gör det måste jag dela malt och humle exakt i halva delar eller jämnar det ut sig när man blandar ihop det?
Vad ska jag tänka på?
Tack på förhand
Jag har börjat lite smått med ölbryggning (biab) och har inte bestämt mig för utrustning så jag använder det jag har hemma. Tänkte hinna med en vända till medan jordkällaren håller rätt jäsningstemperatur (lageröl)
Jag har ingen kastrull för en 20 liters sats men utbudet är mycket bättre på den storleken så jag undrar om det blir ok om jag mältar i två etapper och kokar det i två vändor för att sen jäsa det ett kärl?
Om jag gör det måste jag dela malt och humle exakt i halva delar eller jämnar det ut sig när man blandar ihop det?
Vad ska jag tänka på?
Tack på förhand
Re: Dela upp mältning kokning
Det beror lite på hur starkt öl du vill brygga, en annan metod är att mäska/koka en gång och späda ut i jäskärlet sen. Speciellt om du delmäskar eller enbart använder maltextrakt är det inget större problem, men blir mäsken för tjock kan du få dåligt utbyte från malten.
Re: Dela upp mältning kokning
hej
jag hade väl tänkt normalt 4-5 %,
Så det går att mäska 4,5 kg malt i en 10 liters kastrull? är det inte svårt att laka malten då
Skulle du hellre gjort en koncentrerad mältning/kokning och sedan spätt ut i jäskärlet än att delat upp mältandet?
jag hade väl tänkt normalt 4-5 %,
Så det går att mäska 4,5 kg malt i en 10 liters kastrull? är det inte svårt att laka malten då
Skulle du hellre gjort en koncentrerad mältning/kokning och sedan spätt ut i jäskärlet än att delat upp mältandet?
Re: Dela upp mältning kokning
Det går alldeles utmärkt att köra koncentrerat, men ju mer koncentrerat desto sämre utbyte. Jag skulle inte rekommendera att köra med mer än 20% spädning och OG under 65°Ö. (mellan tummen och pekfingret) Då blir det för tjock mäsk och dåligt utbyte. Du kan googla maxi-BIAB, där kör man koncentrerat för att få ut mer ur mindre gryta.arer skrev: Skulle du hellre gjort en koncentrerad mältning/kokning och sedan spätt ut i jäskärlet än att delat upp mältandet?
Du kan ju mäska och laka för att göra två kok om du vill optimera utbytet, men du kan inte spara vört för att koka nästa dag utan att låta den koka upp en gång. Mäska och koka två dagar i rad ska inte vara ett problem, då har förhoppningsvis den första dagens vört börjat jäsa när du tillsätter sats två.
Bara en en liten rättelse.
Mältning: När man får korn att gro för att bli grönmalt.
Kölning: Torkning/rostning av grönmalt till basmalt och specialmalter.
Mäskning: Att stöpa malt i varmvatten för att omvandla stärkelse till sockerarter.
Re: Dela upp mältning kokning
Läste extrakt istället för exakt i ditt första inlägg, därav förvirringen. Skulle inte rekommendera att mäska 4,5kg i en 10-liters kastrull, bäst att du delar på satsen. Men vill du brygga 20 liter regelbundet är det bäst att köpa en större gryta, gärna 25-35L. Om du har en kylbox i den storleken kan du med fördel mäska i den istället. Ugnen är din vän annars om du vill försöka hålla temperaturen i en liten kastrull.
Re: Dela upp mältning kokning
Om det är så att det är i det närmaste dubbla jobbet att brygga 20L jämfört med 10L så kanske du borde ta dig en funderare om det inte är bättre att ta och brygga två skilda satser istället? Kanske satsa arbetet på att brygga två olika öl istället?
Re: Dela upp mältning kokning
tack, jo jag vet att det är lättare med riktiga grejor men har tanken att bygga om i ladugården till ett rum för honung/slakt och således eventuellt drickatillverkning nästa år så jag provar mig lite vad som blir bra
man använder ju nästan samma saker när man gör ost, slungar honung så jag tänkte inte köpa ytterligare kärl om jag slipper
Tack för kylboxtipset det hade jag aldrig tänkt på, har använt ugnen hittills då borde jag kunna gör allt i ett svep
En undring bara jag tycker det är tungt att kraftigt skaka 10 liter för syresättningen i flera minuter, hur gör ni för att skaka 20 liter? Eller skakar ni 10 liter först och häller i resten sen
man använder ju nästan samma saker när man gör ost, slungar honung så jag tänkte inte köpa ytterligare kärl om jag slipper
Tack för kylboxtipset det hade jag aldrig tänkt på, har använt ugnen hittills då borde jag kunna gör allt i ett svep
En undring bara jag tycker det är tungt att kraftigt skaka 10 liter för syresättningen i flera minuter, hur gör ni för att skaka 20 liter? Eller skakar ni 10 liter först och häller i resten sen
Re: Dela upp mältning kokning
Går ju knappast att skaka 20 liter, brukar gunga/vicka jäskärlet på en kant alternativt syresätta förkulturen istället så att jästen redan fått det syre den behöver: https://hornbrewing.com/blog/2019/03/21 ... ted-steps/ (främst om du använder flytande/sparad jäst)
Andra metoder inkluderar ballongvisp, blandarstav med borr/skruvdragare och mer specialiserade verktyg som https://shop.humle.se/utrustning/bryggn ... ool-paddle
Andra metoder inkluderar ballongvisp, blandarstav med borr/skruvdragare och mer specialiserade verktyg som https://shop.humle.se/utrustning/bryggn ... ool-paddle
Re: Dela upp mältning kokning
Angående skakning, nej man lyfter inte upp kärlet och står och skakar på det som marakas. Det låter jobbigt och är väl bara för den som lider av att alla andra fysiska utmaningar är tråkiga.
Jag brukar ställa det på golvet och hålla det mellan fötterna och vicka kraftigt på det så att det skummar ordentligt. Det är detta man vill uppnå. Jag har plastfolie för hålet och emellanåt öppnar jag så det pyser in lite mer luft, när det inte pyser in mer luft när jag öppnar så är jag nöjd.
Jag brukar ställa det på golvet och hålla det mellan fötterna och vicka kraftigt på det så att det skummar ordentligt. Det är detta man vill uppnå. Jag har plastfolie för hålet och emellanåt öppnar jag så det pyser in lite mer luft, när det inte pyser in mer luft när jag öppnar så är jag nöjd.
Re: Dela upp mältning kokning
Aj
Jag har kört marakas-varianten och varit mäkta imponerad av alla som lyckas syresätta 20 liter
Tack för alla tips
Jag har kört marakas-varianten och varit mäkta imponerad av alla som lyckas syresätta 20 liter
Tack för alla tips
