Räkna ut ibu
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
MarcusZetterberg
- Helmaltsbryggare

Räkna ut ibu
Hej Vänner,
Hur många gram av respektive humlesort hade ni räknat med enligt följande recept:
60 min magnum (ibu 18)
20 min citra (ibu 9)
20 min Amarillo (ibu 5)
0 min Amarillo (6 ibu)
Receptetet är Nils Oscar India Ale.
Hur många gram av respektive humlesort hade ni räknat med enligt följande recept:
60 min magnum (ibu 18)
20 min citra (ibu 9)
20 min Amarillo (ibu 5)
0 min Amarillo (6 ibu)
Receptetet är Nils Oscar India Ale.
Re: Räkna ut ibu
Du måste ha alfasyrahalten på humlet för att kunna göra någon slags beräkning.
-
MarcusZetterberg
- Helmaltsbryggare

Hej,
Sorry för bristande information. Söndagsölen ni vet.
Jag ska brygga 11 liter & jag har följande alfasyrahalt:
60 min magnum 10 % (ibu 18)
20 min citra 13 % (ibu 9)
20 min Amarillo 10 % (ibu 5)
0 min Amarillo 10 % (6 ibu)
Sorry för bristande information. Söndagsölen ni vet.
Jag ska brygga 11 liter & jag har följande alfasyrahalt:
60 min magnum 10 % (ibu 18)
20 min citra 13 % (ibu 9)
20 min Amarillo 10 % (ibu 5)
0 min Amarillo 10 % (6 ibu)
Tyvärr är det väl också så att den alfasyra tillverkaren uppger inte alltid stämmer särskilt bra, något som även gäller formlerna för att uppskatta IBU (verkliga värdet verkar ofta bli lägre än man tror)
-
MarcusZetterberg
- Helmaltsbryggare

Så egentligen ett ganska meningslöst recept med andra ord?
Jag brukar köra ibu calculator från Brewers friends, men jag har också märkt att beskan blir lägre kontra klonen från ett kommersiellt bryggeri. Kan det inte ha att göra med humle utbytet i koket? Hembryggare ligger ju alltid på minussidan där. Jag var mest intresserad hur ni räknar ut 6 ibu från 0 min med 10% alfasyra i en 11 liters sats?
Jag brukar köra ibu calculator från Brewers friends, men jag har också märkt att beskan blir lägre kontra klonen från ett kommersiellt bryggeri. Kan det inte ha att göra med humle utbytet i koket? Hembryggare ligger ju alltid på minussidan där. Jag var mest intresserad hur ni räknar ut 6 ibu från 0 min med 10% alfasyra i en 11 liters sats?
Hehe ja 0-givan är extra klurig
brukar också använda Brewer's friend eller Brewfather för att försöka komma i närheten i alla fall. Tyvärr anger de väl 0 IBU oavsett hur mycket humle man har i där, visar på formlernas brister.
Jag skulle nog utgå från 5-givan och förvänta mig att 0-givan åtminstone borde vara betydligt större. Vart kommer receptet från förresten? T.ex. Brew Dog har publicerat en del som helt enkelt inte går ihop.
Jag skulle nog utgå från 5-givan och förvänta mig att 0-givan åtminstone borde vara betydligt större. Vart kommer receptet från förresten? T.ex. Brew Dog har publicerat en del som helt enkelt inte går ihop.
-
MarcusZetterberg
- Helmaltsbryggare

Receptet från Nils Oscar India ale kommer från boken ”klona öl” från 2019 av Peter M Eronson. Gillar inte att flera recept anger ibu istället för antal g/liter.
Är jag helt illa ute och cyklar om jag tänker att 30 g Amarillo (10%) borde ge ca 6 ibu vid 0 min med en sats om 11 liter totalt?
Är jag helt illa ute och cyklar om jag tänker att 30 g Amarillo (10%) borde ge ca 6 ibu vid 0 min med en sats om 11 liter totalt?
Jo. det är irriterande när recept anger IBU i stället för mängder.
Att IBU-formler har svårt att hantera 0-givor beror på att de inte är orakler som vet allt om ditt* bryggverk och dina metoder. Det IBU-formler gör är att räkna ut hur mycket som utvinns under kok. Fortfarande utan kunskap om just ditt system. Ofta är de kalibrerade mot ett större bryggverk så det får man ta hänsyn till. Likaså bör man känna till att det är vörtens IBU som skattas; under jäsningen förvinner en del beska.
Så om man vill ha en mer realistisk IBU-skattning bör man sätta sig in i hur IBU fungerar, och vid behov justera siffrorna man matar in i programmet och IBU-skattningen man får ut.
En lite längre utläggning
https://fabrikorekstedt.blogspot.com/20 ... rmler.html
* Ditt riktar sig här inte mot någon specifik i tråden utan vem som helst.
Att IBU-formler har svårt att hantera 0-givor beror på att de inte är orakler som vet allt om ditt* bryggverk och dina metoder. Det IBU-formler gör är att räkna ut hur mycket som utvinns under kok. Fortfarande utan kunskap om just ditt system. Ofta är de kalibrerade mot ett större bryggverk så det får man ta hänsyn till. Likaså bör man känna till att det är vörtens IBU som skattas; under jäsningen förvinner en del beska.
Så om man vill ha en mer realistisk IBU-skattning bör man sätta sig in i hur IBU fungerar, och vid behov justera siffrorna man matar in i programmet och IBU-skattningen man får ut.
-
MarcusZetterberg
- Helmaltsbryggare

Väldigt intressant läsning! Tack för länken!:)
- MegalodoNBrewing
- Delmäskare

@Ekstedt. Tack för ett intressant och välskrivet inlägg.ekstedt skrev:Jo. det är irriterande när recept anger IBU i stället för mängder.
Jag har själv tidigare endast betraktat IBU-bidraget som 0 vid Flameout alternativt Whirpool/Hopstand, men inser att verkligheten är en annan. Av ren nyfikenhet började jag fundera på vad siffran avseende ett halverat utbyte i ditt inlägg baseras och ifall det finns någon bakomliggande data som stöder en sådan uppskattning? I vilken temperatur skulle en sådan siffra vara gångbar? Att det inte är någon exakt vetenskap utan grova uppskattningar i bästa fall är jag med på.
Jag använder lite annorlunda uttryck än vad du gör i ditt inlägg, men hoppas att vi talar någorlunda samma språk. IBU uppskattas genom "decimal alpha acid utilization * mg/l of added alpha acids" enligt Tinseth's formel, https://www.realbeer.com/hops/research.html. Under det första ledet, "utnyttjandefaktorn" ingår en koktids- och en "bigness"-faktor. Har jag förstått dig rätt ifall man ska avända sig av tiden humlen drar under denna koktidsfaktor och därefter, i det sammantagna IBU-bidraget halvera detsamma? Ett exempel kan belysa min frågeställning.
Låt säga att vi har 20 liter vört, med en SG av 1.060. I denna läggs 50 gram humle, med en alfsyrahalt av 15 % under en 30-minuters hopstand. Det ger en koktidsfaktor på 0,17 ((1 - e^(-0.04*30)/4,15) och bigness på 0,96 (1.65 * 0.000125^(1.060-1)). Utnyttjandefaktorn landar således på 0,16. 375 mg alfasyra per liter är tillsatt ((0,15*50*100)/20). Uppskattad IBU på 60 (0,16*375), om det vore under kok, men numera endast 30 om jag förstår saken rätt? Eller skulle redan koktidsfaktorn ha justerats?
Att en fullständig uppskattning behöver ta hänsyn till andra faktorer med anledning av isomeriseringstemperaturer och liknande är jag förstås medveten om. Av samma skäl bör väl en motsvarande skattning behöva göras även för andra senare givor med hänsyn till tiden de ligger beroende på kyltid och så vidare.
@Megalodonbrewing
Tyvärr hinner/gitter jag inte sätta mig in i detaljerna i ditt inlägg, men jag får känslan av att du kanske krånglar till det lite för dig. Tiden i whirlpool/hopstand hanteras enklast genom att addera x % av tiden till *alla* koktider. Kruxet är förstås vad x är, och det beror på hur temperaturen beter sig. Där får du helt enkelt leta vidare själv. Siffran 50 % baserades på data för utan kylning och bygger vad jag vill minnas på att temperaturen ej sjunker så mycket. Även vid 100 C får man alltså sämre utbyte bara av att det inte är någon rörelse i vätskan.
Tyvärr hinner/gitter jag inte sätta mig in i detaljerna i ditt inlägg, men jag får känslan av att du kanske krånglar till det lite för dig. Tiden i whirlpool/hopstand hanteras enklast genom att addera x % av tiden till *alla* koktider. Kruxet är förstås vad x är, och det beror på hur temperaturen beter sig. Där får du helt enkelt leta vidare själv. Siffran 50 % baserades på data för utan kylning och bygger vad jag vill minnas på att temperaturen ej sjunker så mycket. Även vid 100 C får man alltså sämre utbyte bara av att det inte är någon rörelse i vätskan.