Problem CO2 3xsplitter + sodastream
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Problem CO2 3xsplitter + sodastream
Behöver lite expert hjälp här.
Jag har en kegerator med tre kranar. En sodastream flaska m regulator och med en co2 splitter till 4:a fat varav en är avstängd och dom andra tre är kopplade till faten i kegeratorn.
Faten är 18,9 och 19liter.
Så det som händer är att efterhand som jag tappar upp öl så tappar faten tryck. Jag tycker ju då att co2 borde fyllas på efterhand som öl tappas ut...
Men det gör det inte kopplar jag bort sodastreamen från splittern och kopplar direkt på fatet så hör man tydligt att co2 fylls på....
så vad är det jag missar blir det för mycket för en flaska att hålla tryck i tre fat ? eller vad är det som händer...
Tacksam för alla svar och ideer
Jag har en kegerator med tre kranar. En sodastream flaska m regulator och med en co2 splitter till 4:a fat varav en är avstängd och dom andra tre är kopplade till faten i kegeratorn.
Faten är 18,9 och 19liter.
Så det som händer är att efterhand som jag tappar upp öl så tappar faten tryck. Jag tycker ju då att co2 borde fyllas på efterhand som öl tappas ut...
Men det gör det inte kopplar jag bort sodastreamen från splittern och kopplar direkt på fatet så hör man tydligt att co2 fylls på....
så vad är det jag missar blir det för mycket för en flaska att hålla tryck i tre fat ? eller vad är det som händer...
Tacksam för alla svar och ideer
Re: Problem CO2 3xsplitter + sodastream
Borde väl egentligen inte vara något problem, du har ju över 50 bar i co2, flaskan. Har du flaskan i kegeratorn?, om du har det, kanske prova göra ett hål och ha flaskan utanför, eller klämma i dörren/luckan, vet ej hur det ser ut.
Ja jag har co2 flaskan i kylen påverkar det så mycket ?
/B
/B
Är det backventiler i splittern? De kanske kan vara tröga och vilja ha lite högre tryck för att öppna...
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Har du inte backventil er så kommer trycket att fördelas mellan flaskorna först, visa gärna en bild på din fördelare
Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Ja något sådant kan det ju klart vara. Flyttade ut flaskan från kylen. Gällande trycket så är jag medveten om att det blir samma tryck i alla fat
Jag har inte öppnat upp splittern så jag kan inte svara på om det sitter några backventiler i den.
Kanske skulle testa att koppla flaskan direkt på en UT anslutning och se om det går att trycka igenom co2 den vägen så vet jag om den har en backventil eller inte.
Den är köpt från kina så jag har ingen koll på några specar alls.
Den är dock väldigt lik alla dom som säljs av alla brygg butiker.
Kanske skulle testa att koppla flaskan direkt på en UT anslutning och se om det går att trycka igenom co2 den vägen så vet jag om den har en backventil eller inte.
Den är köpt från kina så jag har ingen koll på några specar alls.
Den är dock väldigt lik alla dom som säljs av alla brygg butiker.
Du kan ju alltid glänta lite lite på den fjärde anslutningen, pyser det inte ens då så är det definitivt stopp i fördelaren eller innan...
Jag tror inte den har backventil, jag skulle köpa backventil som antagligen är inbyggda i kulkopplingen eller på slangen.
Har du otur och mycket öl i ena fatet kan det komma in i slangarna, via gas kopplingen.
Har du otur och mycket öl i ena fatet kan det komma in i slangarna, via gas kopplingen.
Har du backventil och stänger av gasen när du inte skall drick öl så kommer det inte ut så mycket öl om du får hål på en slang eller kranen, det blir bara trycket från en flaska, har du ingen backventil får du överskottstrycket från alla faten. Blir inte lika mycket öl på golvet om olyckan är framme.
Ångtrycket för CO2 är 5bar vid -70C så det skall en hel del till för att det skall bli problem för flaskan, men trycket som visas kan sjunka ner mot och under 40bar ifall du kyler den. Det låter snarare som att din fördelare inte släpper fram koldioxiden.Berra skrev:Ja jag har co2 flaskan i kylen påverkar det så mycket ?
/B
- assistredo
- Maltrostare

Ett antal ventiler/kranar, rördelar och slangnipplar, inga backventiler. Hopskruvade i Kina med gängtejp. Pyspunka? 
Björn Petersson
Ja lite skumt är det allt. Nej något lekage har jag inte då flaskan räckt länge. Ska testa att koppla in gasen via den med kegeratorn medföljande slangen + John g kopplingar får se om det hjälper.
Går det någon gas alls genom fördelaren? Ser ut som att du ansluter en fatkoppling på fördelaren; öppnar den som den skall när du klämmer dit den?
Jadå öppnar jag den tomma kranen kommer det gas. Drar jag upp trycket till 1.0 så fyller det på i faten. Tror det är någon tröghet i system. Får felsöka ordentligt framöver...... Ska kolla på fatkopplingen kan vara den som ställde till det