Chimay blå Candi syrup

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Bönan
Torrhumlare
Torrhumlare

Chimay blå Candi syrup

Inlägg av Bönan »

Är det någon som vet om Munkarna använder sirap av något slag, eller får de färgen på annat håll?
Djonk
Maltrostare
Maltrostare

Re: Chimay blå Candi syrup

Inlägg av Djonk »

Ja färgen kommer från kandisirap. Finns ett bra klonrecept på http://www.candisyrup.com/uploads/6/0/3 ... _-_041.pdf
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Enligt Brew like a monk använder Chimay inte sirap i sina öl, utan färgen kommer från karamellmalt. Något förvånande.
Bönan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Bönan »

Djonk, ja jag har sett det receptet, vet ej om det är de receptet jag gjort efter, hittade dock mitt på brewfather.
Ekstedt, ville minnas att jag läst det någonstans, men mindes inte var. Hmm vad ska de då använda för malt, ?
Bönan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Bönan »

Djonk, ja jag har sett det receptet, vet ej om det är de receptet jag gjort efter, hittade dock mitt på brewfather.
Ekstedt, ville minnas att jag läst det någonstans, men mindes inte var. (har inte läst brew like a monk dock)
Vad ska dessa herrar då kunna använda sig av, dels för smaker, och dels för färg, bara börja undersöka malter då.
Får själv känslan av att de inte använder candy syrup, men säker kan man inte vara
Djonk
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Djonk »

Hoppsan, då hade jag fel. Har bryggt receptet ovan och varit nöjd med resultatet i alla fall.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Djonk skrev:Hoppsan, då hade jag fel. Har bryggt receptet ovan och varit nöjd med resultatet i alla fall.
Candysyrup verkar utgå ifrån BLAM när de skriver sina recept. Fast om det inte finns någon sirap i originalrecepten så slänger de in det ändå.

Det konstiga med Chimay-receptet är att de har en så relativt ljus sirap. Jag hade kört med minst 180. Men ska man vara trogen originalet får man använda mörk karamellmalt, kanske lite Special B.
Skriv svar