Hej.
Har funderat ett tag på att flytta ut hemmabryggeriet i garaget. Utrymme, ventilation, ström och vatten är inget problem. Problemet är att jag har inget avlopp där ute!.
Någon som brygger i sitt garage utan avlopp?
Har ett 32mm fulrör från ett av stuprören indraget i garaget av förra ägaren men vet inte om samvetet vill använda det. Iof bara kylvatten som kommer tappas ut där i värsta fall.
Diska får jag göra i grovköket.
Brygga i garaget
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Re: Brygga i garaget
Brygger ute i ladan utan avlopp med en gasolplatta utan någon tillgång till vatten mer än vattenslangen.
Har gjort det några år och har inte funderat på om det skulle vara speciellt jobbigt. Kör med NoChill så behovet av vatten där ute är minimalt. Har dock en hink med 6-8 liter som jag värmer som grytan grovdiskas med.
Har gjort det några år och har inte funderat på om det skulle vara speciellt jobbigt. Kör med NoChill så behovet av vatten där ute är minimalt. Har dock en hink med 6-8 liter som jag värmer som grytan grovdiskas med.
Re: Brygga i garaget
Det är väl inget problem med att låta kyl och diskvatten rinna ut i rabatten. PBW lösning kanske behöver gå ut i avlopp, men vanligt diskmedel är inte så farligt.
Innan jag ordnade avloppet i bryggeriet diskade jag på grusgången utanför och lät kylvattnet rinna ut där, gärna på ogräset... Men numera går allt i avloppet.
Innan jag ordnade avloppet i bryggeriet diskade jag på grusgången utanför och lät kylvattnet rinna ut där, gärna på ogräset... Men numera går allt i avloppet.