STC-1000+

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

mazzse
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: STC-1000+

Inlägg av mazzse »

Jag har idag inte någon möjlighet utrymmesmässigt att jäsa i kyl/frysskåp med stc-1000 men den dagen så är ju detta helt klart intressant! :)

Har för mig att ditt avancerade software projekt med stc´n har fått någon engelsk/amerikansk uppmärksamhet nånstans på nätet... Så min svaga fundering blir, då måste Du ju se till att fixa en på Engelska samtidigt! :)

För övrigt grymt snyggt jobbat, har oxo följt dina framsteg i tråden här på forumet.
urkelme
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av urkelme »

Jag är även intresserad att köpa när de är klara :)
Andreashaggstrom
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Andreashaggstrom »

mazzse skrev:Har för mig att ditt avancerade software projekt med stc´n har fått någon engelsk/amerikansk uppmärksamhet nånstans på nätet... Så min svaga fundering blir, då måste Du ju se till att fixa en på Engelska samtidigt! :)

Den finns redan på engelska. Gött att den nu finns på svenska, stc-1000+ är typ mitt bästa köp!
Ärlans hembryggeri
Coalcreekbrewer
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Coalcreekbrewer »

Hej,
Jag ska nu jaga rätt på ett kylskåp.
När i tiden tror du att du kommer sälja dessa Stc1000 Mr Bryggapa? Det kanske framgår någonstans en jag har inte sett något.
Tack på förhand.
/Daniel
Användarens profilbild
CoinBeer
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av CoinBeer »

Han säljer nu under Säljes.
Coalcreekbrewer
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Coalcreekbrewer »

Tack
COYG
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av COYG »

Har just nu anskaffad en stc 1000+ och er grymt förnöjd, mitt exemplar har jag tänkt å bruka i själva bryggningen, i mitt lilla Herms setup....men saknar att det inte går å ställe in minuter..eller går det?
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Nej, det går inte med 'vanilla' stc-1000+. Men om du kan programmera om enheten kan du antingen köra
https://github.com/matsstaff/stc1000p/tree/minute
som är stc-1000+, fast med minuter som tidsbas.
Eller
https://github.com/matsstaff/stc1000p-ovbsc/tree/work
som är byggd för att byggd för att styra ett 'enkärls' bryggverk.
Beroende på vilken du tycker passar dig bäst.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
COYG
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av COYG »

Är inte så bra med programmering, så jag får bruka en timer och förändra profilen eller välja en annan förhandsprogramerat profil när jag förändrar en temperatur.
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av bryggapa »

Hej!

Tänkte jag skulle posta lite här också om vad som händer med STC-1000+.
Senaste veckan har jag jobbat en del med lite spännande saker nämligen. Det kommer att komma flera 'varianter' av STC-1000+ firmwaren.

Först ut är entrådskommunikation.
Jag har lyckats implementera ett enkelt entrådsprotokoll på STC:n. På så vis kan man läsa temperatur, status på reläerna, samt både läsa och skriva konfigurationsinställningarna i EEPROM. Lämpligast i andra änden är en arduino, då timingen är lite noga. Jag har även implementerat en exempelsketch för arduinon, så man via serial monitor i arduino IDE kan skicka kommandon för detta. Sketchen använder samma pinout som programmeraren, så har man en programmerare (en arduino med kontakt för STC:n programmeringsheader), så är det enda man behöver för att få det att funka en resistor eller två (en ~1k resistor i serie med ICSPCLK linan, samt en ~10k mellan jord och ICSPCLK om man inte har två probs varianten, då den redan har detta motstånd monterat). Sketchen för att programladda med denna firmware heter picprog_com.ino och exempelsketchen för att skicka kommandon heter com.ino.

Sedan kommer 433Mhz firmwaren
Med denna firmware kan man koppla in en enkel 433MHz sändarmodul (99.90kr på Kjell o co) eller ca 10kr på eBay. På ICSPCLK linan och STC:n skickar då trådlöst ut temperatur (och status på reläerna). Avläsning gör jag själv mha en tellstick duo kopplad till en raspberry pi, där den dyker upp som en temp/luftfuktighetsmätare. Loggar, grafer, whatever lämnas som övning till användaren. Sketchen heter picprog_fo433.ino.

Finns för närvarande här:
https://github.com/matsstaff/stc1000p/tree/test
Men kommer sannorlikt att 'pushas' upp till master snart.
Notera att båda dessa firmware kommer på bekostnad av den andra proben, både 'pinnen' och kodutrymmet för prob 2 återanvänds.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av dernebo »

Jag gillar dig! [emoji41]

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Sv: STC-1000+

Inlägg av Bee »

bryggapa skrev:Sedan kommer 433Mhz firmwaren
Med denna firmware kan man koppla in en enkel 433MHz sändarmodul (99.90kr på Kjell o co) eller ca 10kr på eBay. På ICSPCLK linan och STC:n skickar då trådlöst ut temperatur (och status på reläerna). Avläsning gör jag själv mha en tellstick duo kopplad till en raspberry pi, där den dyker upp som en temp/luftfuktighetsmätare. Loggar, grafer, whatever lämnas som övning till användaren. Sketchen heter picprog_fo433.ino.

Haha, undrar om frun skulle gilla att det tänds i vardagsrumsfönstret varje gång jäsningen går över/under X grader...

Bra jobbat!
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av dernebo »

På tok för subtilt. En röd saftblandare skall det vara. En i varje rum så man inte missar det.

Sent from my iPhone using Tapatalk
sladdbarn
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av sladdbarn »

Riktigt coolt, bra jobbat 8)
dernebo
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av dernebo »

Kapar tråden lite och frågar här om hur många versioner av STC-1000 som ni har sett... Jag har just monterat ytterligare en till STC-1000 (Ej flashad) i en låda och den funkar med grundfunktionerna. Tanken var att vid tillfälle flasha båda två med Mats firmware. Den första har jag kollat och den har rätt version som jag förstår det. Den andra ser jag har en liten annan utformning av displayen. Istället för röda led-lampor för indikering av SET samt kyla och värme så har den senare En snöflinga för kyla, en sol för värme, och texten SET när man är i inställningsläge.

STC1000.jpg

Har ni andra denna modell eller kan jag vara rätt säker på att det är fel modell tro?
Skriv svar