Sökningen fann 10 träffar

av Nicklert
torsdag 2020-03-26 11:53
Kategori: Klonrecept
Tråd: 100W IPA
Svar: 4
Visningar: 9572

100W IPA

Hej,

Tänkte försöka mig på en 100W IPA Klon.
Ska kanske även berätta att jag är nybörjare och att jag enbart har 2 bryggningar i ryggen.

Receptet är enligt nedan:

Malt
Pilsner 5 kg
CaraPils 200 gr.
Strösocker 200 gr.

Humle
Amarillo 25 gr. Hopstand
Mosaic 25 gr. Torrhumla dag 10
Centennial ...
av Nicklert
onsdag 2020-01-29 18:00
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Jäsning - Nybörjare
Svar: 4
Visningar: 3607

Re: Jäsning - Nybörjare

Det är en IPA, stått i temperatur ca 18-20 grader, jästen är Lallemans BRY-97.
Tycker du jag ska vänta i ett par dagar med humlen?
av Nicklert
onsdag 2020-01-29 17:41
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Jäsning - Nybörjare
Svar: 4
Visningar: 3607

Jäsning - Nybörjare

Hej,

I lördags bryggde jag min första öl någonsin. Enligt recept så skulle OG landa kring 1.062 (jag landade på ca 1.050).
Och FG ska landa på ca 1.011. Enligt recept ska jag torrhumla dag 7 och sedan ska det stå ytterligare 7 dagar innan flaskning. Idag är det dag 4 sedan bryggning och jäs ...
av Nicklert
torsdag 2020-01-23 15:12
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Brewzilla 35l
Svar: 3
Visningar: 2877

Brewzilla 35l

Hej!

Imorgon är det dags för min första bryggning någonsin,
Jag har fått ett Brewzilla 35l bryggverk som jag tänkte använda.
Jag har köpt ett All-grain ölkit (Apollo Singel Hop IPA).

Jag har lagt ner mååånga timmar på olika youtube klipp och jag börjar känna mig redo.
Någon med likadant eller ...
av Nicklert
onsdag 2019-02-13 19:50
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Utrustning för nybryggare
Svar: 21
Visningar: 14437

Re: Utrustning för nybryggare

Tack för all hjälp. Härlig respons.

Tips på bra termometer mottages gärna, en sån billig variant som jag listade ovanför kanske inte är någon bra idé?
Kollade på en 36L kittel utan tapp. Men rekommenderar ni den 30L som jag tog med i min lista?
av Nicklert
onsdag 2019-02-13 19:46
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Utrustning för nybryggare
Svar: 21
Visningar: 14437

Re: Utrustning för nybryggare

Vill du hålla nere startkostnaden kan du överväga att använda kastrull du redan har. Man får iofs då finna sig i betydligt mindre batcher, men man kan å andra sidan komma undan med att kyla i vattenbad.

LCD-termometer på jäshinken är nog inte så nödvändigt heller. Normalt så funkar det att ...
av Nicklert
onsdag 2019-02-13 13:50
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Utrustning för nybryggare
Svar: 21
Visningar: 14437

Re: Utrustning för nybryggare

Silikonslang till fyllaren och om du ska flaska så mycket öl kommer du inte ångra en https://shop.humle.se/utrustning/rengoring/flaskrengoring/flaskskaljare-far-desinfektion-mini och kanske ett flaskträd till. Isolering (liggunderlag) till grytan, induktionsplatta och kanske en distans (https://www ...
av Nicklert
onsdag 2019-02-13 13:45
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Utrustning för nybryggare
Svar: 21
Visningar: 14437

Re: Utrustning för nybryggare

KonnichwaToYous skrev:Glöm ej slangar och kopplingar till din kran för att kunna koppla den till kylspiralen
Kanon. Lägger till det på min lista. Tack så mycket.
av Nicklert
onsdag 2019-02-13 12:56
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Utrustning för nybryggare
Svar: 21
Visningar: 14437

Re: Utrustning för nybryggare

När jag bryggde BIAB använde jag alltid en saftsil för att sila bort humle- och maltrester innan vörten åkte ner i jäskärlet. Jag använder fortfarande denna även om jag numera inte brygger med BIAB. Är nog det enda jag saknar i din lista. BIAB producerar oftast grumligare vört och man kan ...
av Nicklert
onsdag 2019-02-13 11:58
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Utrustning för nybryggare
Svar: 21
Visningar: 14437

Utrustning för nybryggare

Hej,

Har gått i brygg tankar nu ett tag. Och efter att ha läst några böcker och gått igenom detta forum så är jag redo att inhandla utrustningen.
Tanken är att jag ska brygga hemma i köket och med BIAB metoden. Följande utrustning tänkte jag inhandla:

Rostfri kittel med tappkran 30 L -
https ...