Jag tror att det skulle underlätta om man skapade underkategorier KÖPES, SÄLJES, SKÄNKES till den här delen av forumet. Mycket svårt att sålla bland annonserna som det är nu.
/Erik
Sökningen fann 10 träffar
- torsdag 2019-01-10 22:45
- Kategori: Köpes, säljes, skänkes, efterfrågas och bytes
- Tråd: Kategoriregler
- Svar: 11
- Visningar: 37811
- fredag 2018-02-02 20:15
- Kategori: Utrustning, byggtips och mekande
- Tråd: mottrycksfyllare DIY
- Svar: 79
- Visningar: 60783
Re: mottrycksfyllare DIY
+1 på den!jakeelee skrev:Nice! Klart vi vill sen en video också!
- fredag 2018-02-02 20:13
- Kategori: Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier
- Tråd: grå gegga i skummet i förkultur
- Svar: 3
- Visningar: 2908
Re: grå gegga i skummet i förkultur
Så ser det ut för mig också, vet inte varför. Kör med DME och kokar på en vanlig elplatta. Nån föreslog proteinkoagulat, kanske kan stämma! Det är inget som har påverkat något negativt vad jag märkt i alla fall, så jag bryr mig inte så mycket utan svirvlar ner det i förkulturen igen bara.
https ...
https ...
- måndag 2018-01-29 17:11
- Kategori: Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier
- Tråd: grå gegga i skummet i förkultur
- Svar: 3
- Visningar: 2908
grå gegga i skummet i förkultur
När jag kokade upp spraymalt och vatten i E-flaska nu i dag för att göra en förkultur så bildas det grå/svart gegga i kokskummet som blir vid hot break. Har aldrig observerat det tidigare. Har någon varit med om detta och vad kan det bero på? Fångade lite av det på rodret och bifogar bild.
//E ...
//E ...
- fredag 2017-07-14 18:07
- Kategori: Utrustning, byggtips och mekande
- Tråd: Kickstarter Plaato!
- Svar: 5
- Visningar: 7337
Re: Kickstarter Plaato!
Beställde precis på Kickstartersidan! Jag brygger i min arbetslokal som ligger en timmes resväg hemifrån. Ser framför allt fram emot att kunna se när jäsningen kommer igång och när kreussen uppnås etc. Om det visar sig att SG-mätningen är korrekt så är det ju kanon. Återkommer med recension.
- söndag 2017-03-12 21:09
- Kategori: Utrustning, byggtips och mekande
- Tråd: mottrycksfyllare DIY
- Svar: 79
- Visningar: 60783
Re: mottrycksfyllare DIY
Här är några bilder på min ghetto blaster.
Men som sagt, nån anordning för att slippa tryck ner silikonproppen vore önskvärt:)
Återupplivar härmed tråden. Hur blev projekten? Är ni nöjda och vilka gropar ska man inte falla i?
Vart har du köpt 5/2 ventilen Paddlarn? Är på jakt efter just en ...
Men som sagt, nån anordning för att slippa tryck ner silikonproppen vore önskvärt:)
Återupplivar härmed tråden. Hur blev projekten? Är ni nöjda och vilka gropar ska man inte falla i?
Vart har du köpt 5/2 ventilen Paddlarn? Är på jakt efter just en ...
- fredag 2017-02-03 10:42
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Hjälp. Det jäser inte!
- Svar: 6
- Visningar: 4413
Re: Hjälp. Det jäser inte!
Du kan göra förkultur utan omrörare.
Jo så klart men har förstått att effektiviteten på odlingen går upp med minst det dubbla om man agiterar kontinuerligt? Dessutom kostade delarna inte mer än 170 spänn vilket jag tycker är mycket rimligt. Sen är det ju roligt att få plocka fram lödtången också ...
Jo så klart men har förstått att effektiviteten på odlingen går upp med minst det dubbla om man agiterar kontinuerligt? Dessutom kostade delarna inte mer än 170 spänn vilket jag tycker är mycket rimligt. Sen är det ju roligt att få plocka fram lödtången också ...
- måndag 2017-01-30 22:19
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Hjälp. Det jäser inte!
- Svar: 6
- Visningar: 4413
Re: Hjälp. Det jäser inte!
En stressad jäst brukar släppa ifrån sig mer biprodukter. Om det blir bättre, sämre eller lika är svårt att sia om. Givetvis är det inte fel att tillsätta mer jäst men det är inte säkert att ölen blir bättre för det.
Men förkultur på flytande jäst är att rekommendera.
Jepp. Tack för tipset ...
Men förkultur på flytande jäst är att rekommendera.
Jepp. Tack för tipset ...
- måndag 2017-01-30 21:44
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Hjälp. Det jäser inte!
- Svar: 6
- Visningar: 4413
Re: Hjälp. Det jäser inte!
Ok. Får man mer jästkaraktär för att gästen "somnar" igen eller? Borde jag inte bättra på det genom att tillsätta fler jästceller?Weinkeller skrev:Avvakta, det lär komma igång. Kanske får du lite mer jästkaraktär på ölen än vid en idealisk pitch.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
- måndag 2017-01-30 21:27
- Kategori: Nybryggarhjälp
- Tråd: Hjälp. Det jäser inte!
- Svar: 6
- Visningar: 4413
Hjälp. Det jäser inte!
Bryggde min första batch igår. Svinkul! Det mesta gick helt enligt plan men idag när jag kollade till carboyen (20l recept) så har jäsningen inte kommit igång än. Jag bryggde en amber ale med flytande jäst från White. (British Ale WLP005) Jag gjorde dock ingen förkultur. Efter lite googlande har jag ...