Sökningen fann 10 träffar

av Erik Nordlund
torsdag 2019-01-10 22:45
Kategori: Köpes, säljes, skänkes, efterfrågas och bytes
Tråd: Kategoriregler
Svar: 11
Visningar: 37811

Re: Kategoriregler

Jag tror att det skulle underlätta om man skapade underkategorier KÖPES, SÄLJES, SKÄNKES till den här delen av forumet. Mycket svårt att sålla bland annonserna som det är nu.

/Erik
av Erik Nordlund
fredag 2018-02-02 20:15
Kategori: Utrustning, byggtips och mekande
Tråd: mottrycksfyllare DIY
Svar: 79
Visningar: 60783

Re: mottrycksfyllare DIY

jakeelee skrev:Nice! Klart vi vill sen en video också! :)
+1 på den!
av Erik Nordlund
fredag 2018-02-02 20:13
Kategori: Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier
Tråd: grå gegga i skummet i förkultur
Svar: 3
Visningar: 2908

Re: grå gegga i skummet i förkultur

Så ser det ut för mig också, vet inte varför. Kör med DME och kokar på en vanlig elplatta. Nån föreslog proteinkoagulat, kanske kan stämma! Det är inget som har påverkat något negativt vad jag märkt i alla fall, så jag bryr mig inte så mycket utan svirvlar ner det i förkulturen igen bara.

https ...
av Erik Nordlund
måndag 2018-01-29 17:11
Kategori: Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier
Tråd: grå gegga i skummet i förkultur
Svar: 3
Visningar: 2908

grå gegga i skummet i förkultur

När jag kokade upp spraymalt och vatten i E-flaska nu i dag för att göra en förkultur så bildas det grå/svart gegga i kokskummet som blir vid hot break. Har aldrig observerat det tidigare. Har någon varit med om detta och vad kan det bero på? Fångade lite av det på rodret och bifogar bild.

//E ...
av Erik Nordlund
fredag 2017-07-14 18:07
Kategori: Utrustning, byggtips och mekande
Tråd: Kickstarter Plaato!
Svar: 5
Visningar: 7337

Re: Kickstarter Plaato!

Beställde precis på Kickstartersidan! Jag brygger i min arbetslokal som ligger en timmes resväg hemifrån. Ser framför allt fram emot att kunna se när jäsningen kommer igång och när kreussen uppnås etc. Om det visar sig att SG-mätningen är korrekt så är det ju kanon. Återkommer med recension.
av Erik Nordlund
söndag 2017-03-12 21:09
Kategori: Utrustning, byggtips och mekande
Tråd: mottrycksfyllare DIY
Svar: 79
Visningar: 60783

Re: mottrycksfyllare DIY

Här är några bilder på min ghetto blaster.

Men som sagt, nån anordning för att slippa tryck ner silikonproppen vore önskvärt:)

Återupplivar härmed tråden. Hur blev projekten? Är ni nöjda och vilka gropar ska man inte falla i?

Vart har du köpt 5/2 ventilen Paddlarn? Är på jakt efter just en ...
av Erik Nordlund
fredag 2017-02-03 10:42
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Hjälp. Det jäser inte!
Svar: 6
Visningar: 4413

Re: Hjälp. Det jäser inte!

Du kan göra förkultur utan omrörare.

Jo så klart men har förstått att effektiviteten på odlingen går upp med minst det dubbla om man agiterar kontinuerligt? Dessutom kostade delarna inte mer än 170 spänn vilket jag tycker är mycket rimligt. Sen är det ju roligt att få plocka fram lödtången också ...
av Erik Nordlund
måndag 2017-01-30 22:19
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Hjälp. Det jäser inte!
Svar: 6
Visningar: 4413

Re: Hjälp. Det jäser inte!

En stressad jäst brukar släppa ifrån sig mer biprodukter. Om det blir bättre, sämre eller lika är svårt att sia om. Givetvis är det inte fel att tillsätta mer jäst men det är inte säkert att ölen blir bättre för det.
Men förkultur på flytande jäst är att rekommendera.

Jepp. Tack för tipset ...
av Erik Nordlund
måndag 2017-01-30 21:44
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Hjälp. Det jäser inte!
Svar: 6
Visningar: 4413

Re: Hjälp. Det jäser inte!

Weinkeller skrev:Avvakta, det lär komma igång. Kanske får du lite mer jästkaraktär på ölen än vid en idealisk pitch.
Ok. Får man mer jästkaraktär för att gästen "somnar" igen eller? Borde jag inte bättra på det genom att tillsätta fler jästceller?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Erik Nordlund
måndag 2017-01-30 21:27
Kategori: Nybryggarhjälp
Tråd: Hjälp. Det jäser inte!
Svar: 6
Visningar: 4413

Hjälp. Det jäser inte!

Bryggde min första batch igår. Svinkul! Det mesta gick helt enligt plan men idag när jag kollade till carboyen (20l recept) så har jäsningen inte kommit igång än. Jag bryggde en amber ale med flytande jäst från White. (British Ale WLP005) Jag gjorde dock ingen förkultur. Efter lite googlande har jag ...