Sida 1 av 1
Vatten i Linköping (Centrum)?
Postat: måndag 2014-01-06 11:52
av Pointingdogale
Hej,
Undrar bara om någon vet om man ska tillsätter något när man brygger från vatten i Linköping? Brukar ni justera/reglera PH och något annat när ni brygger, och vad använder ni?
Mvh,
Mike
Re: Vatten i Linköping (Centrum)?
Postat: måndag 2014-01-06 12:00
av Goblintroll
Det beror helt på vad som skall bryggas. Linköpings vattenprofil ligger på tekniska verkens hemsida. I ex beersmith finns verktyg där du ställer in aktuell profil och önskad. Och så får du fram hur mycket av vad du skall tillsätta.
Sent from my iPhone using
Tapatalk
Re: Vatten i Linköping (Centrum)?
Postat: måndag 2014-01-06 14:11
av Pointingdogale
Tack, jag hittade de siffror på den här länken:
http://www.tekniskaverken.se/vatten/dri ... ranvatten/
Klicka på Berggårdens vattenverk och Råberga vattenverk på botten.
Re: Vatten i Linköping (Centrum)?
Postat: tisdag 2014-01-07 01:46
av assistredo
Linköping har ju mjukt vatten. Oavsett vad du ska brygga så kan det vara lämpligt att höja kalciumnivån till åtminstone 50 mg/l. Detta med kalciumsulfat (gips) och/eller kalciumklorid. Gips tillsätts lämpligen i mäsken.
Re: Vatten i Linköping (Centrum)?
Postat: fredag 2014-03-21 10:31
av VsX
Jag har en PDF med vattenprofil för Linköpingsvatten som är ungefär fyra år gammal. Mätningarna är från två olika vattenverk, tror vattnet från dem blandas lite beroende på årstid osv. Det kan vara lite lurigt att utläsa vad som faktiskt står då det knappast är SI-enheter de använder, men det går om man håller tungan rätt i mun...
https://www.dropbox.com/s/47hitk7os9ie8 ... 091339.pdf
Jag brukar tillsätta Kalciumklorid och Magnesiumsulfat i samtliga öl jag gör, även lite gips om jag gör mörkare öl.
Re: Vatten i Linköping (Centrum)?
Postat: fredag 2014-03-21 12:35
av Brewsnail
Jo, det är SI-enheter
mg/l = ppm
μg/l = ppb
Re: Vatten i Linköping (Centrum)?
Postat: fredag 2014-03-21 13:12
av VsX
Brewsnail skrev:Jo, det är SI-enheter
mg/l = ppm
μg/l = ppb
Tänkte snarare på grader dH

Men, det kanske snarare var det som du pekar på som jag fick trixa lite med. Var ett par år sedan jag skrev in vattenprofilen i EZ-water...
Re: Vatten i Linköping (Centrum)?
Postat: onsdag 2015-03-04 16:51
av st1
Är det någon av er som bryggeri i Linköping som kan tänka sig att ta ett screenshot på er vattenprofil i exempelvis Beersmith och lägga upp? Jag har titta på tekniska verkens PDF:er men jag tycker inte att det är helt lätt att översätt dem till Beersmith, speciellt med tanke på att vi har två vattenverk här. Jag är verkligen ny på det här med vattenbehandling så det vore grymt att ha någonting beprövat att utgå ifrån.
Re: Vatten i Linköping (Centrum)?
Postat: onsdag 2015-03-04 18:27
av VsX
Re: Vatten i Linköping (Centrum)?
Postat: onsdag 2015-03-04 22:44
av st1
Stort tack!