Bryggning av en Imperial Oatmeal Stout
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
Saltakatten
- Torrhumlare

Bryggning av en Imperial Oatmeal Stout
Jag ska brygga en Imperial Stout med tvåsiffrig alkoholhalt, vilket skiljer sig markant mot vad jag gjort tidigare. Många nya frågor dyker upp på vägen och jag är tacksam för all hjälp jag kan få.
Är flaked oats det samma som havregryn? Behöver dessa förklistras? Kort beskrivet eller länk, hur gör man?
Kommer jag att behöva starta en förkultur? Kort beskrivet eller länk, hur gör man?
Jag vill ha en jäst som passar för en Imperial Stout och som har låg förjäsbarhet. Tips?
Är tacksam för all hjälp jag får.
Med vänlig hälsning
Håkan
Är flaked oats det samma som havregryn? Behöver dessa förklistras? Kort beskrivet eller länk, hur gör man?
Kommer jag att behöva starta en förkultur? Kort beskrivet eller länk, hur gör man?
Jag vill ha en jäst som passar för en Imperial Stout och som har låg förjäsbarhet. Tips?
Är tacksam för all hjälp jag får.
Med vänlig hälsning
Håkan
-
Saltakatten
- Torrhumlare

Re: Bryggning av en Imperial Oatmeal Stout
Är det någon idé/nackdel att använda exempelvis protafloc?
Flaked oats är Havregryn ja, jag har aldrig förklistrat dom o det har fungerat bra.
Du behöver förmodligen göra en förkultur. Du kan läsa mer om detta i ett inlägg jag skrivit på min blogg: http://otterbo.wordpress.com/pitchingrates/
Ang. Jäst så skulle jag rekommendera någon engelsk jäst. Personligen har jag mest använt WLP007 men den har inte låg förjäsbarhet så det är kanske inte vad du söker. Jag själv använder wlp001 till stouts då jag vill ha en ren jäsning o inte så mkt estrar osv i en stout men det är jag det.
Protafloc är alltid bra. Du får en klarare vört ner i jäshinken.
Du behöver förmodligen göra en förkultur. Du kan läsa mer om detta i ett inlägg jag skrivit på min blogg: http://otterbo.wordpress.com/pitchingrates/
Ang. Jäst så skulle jag rekommendera någon engelsk jäst. Personligen har jag mest använt WLP007 men den har inte låg förjäsbarhet så det är kanske inte vad du söker. Jag själv använder wlp001 till stouts då jag vill ha en ren jäsning o inte så mkt estrar osv i en stout men det är jag det.
Protafloc är alltid bra. Du får en klarare vört ner i jäshinken.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
-
claeseliasson
- Torrhumlare

Jag spånar själv på ett liknande recept. Och enligt mr maltys jästkalkylator så behöver jag två rör jäst uppodlat till fyra liter förkultur. Vilket jag självklart tänker dekantera.
-
claeseliasson
- Torrhumlare

Till cirka 18-19liter färdigkokt vört alltså.
Scottish Ale (Wyeast 1728) har låg förjäsbarhet och hög alkoholtolerans, kanske kan det vara något?
Ser ingen poäng (men inte heller någon större nackdel) med att använda klarningsmedel för en imperial stout. Du kommer ju inte kunna se genom glaset ändå.
Ser ingen poäng (men inte heller någon större nackdel) med att använda klarningsmedel för en imperial stout. Du kommer ju inte kunna se genom glaset ändå.
Blir det inte lite väl sött att ha hög alkoholhalt och låg utjäsning?
-
Saltakatten
- Torrhumlare

Tanken är att det ska bli en väldigt söt öl.
Tack för alla svar! Fyll gärna på om ni har fler tankar.
Jag har några frågor till..
Jag brygger väldigt lite, men starkt. Fyra liter på ca 11%.
Varför behövs en förkultur?
Om jästen jäser tills den dör av alkoholen, hur flaskjäser man då? Annan jäst? Risk för flaskbomber?
Lite OT på frågorna.
Tack för alla svar! Fyll gärna på om ni har fler tankar.
Jag har några frågor till..
Jag brygger väldigt lite, men starkt. Fyra liter på ca 11%.
Varför behövs en förkultur?
Om jästen jäser tills den dör av alkoholen, hur flaskjäser man då? Annan jäst? Risk för flaskbomber?
Lite OT på frågorna.
Om du bara ska brygga 4 liter ska det räcka med ett paket/rör utan uppodling. Jag skulle dock göra en knapp liters förkultur så att jästen är på G.
Kolsyrejäsning kan du göra med Safbrew F2, den bör inte jäsa ut något som den ursprungliga jästen lämnade efter sig.
Kolsyrejäsning kan du göra med Safbrew F2, den bör inte jäsa ut något som den ursprungliga jästen lämnade efter sig.
-
Saltakatten
- Torrhumlare

Så anledningen till förkultur är att man vill ha tillräckligt med celler för sin mängd vört, och ha en pigg jäst? Är det avsevärt större risk att jäsningen inte kommer igång om man inte gör förkultur?
Hur många celler bör jag ha till 4.5 liter 10.5%?
Jag kommer att ha upp emot 25% omältat malt. Är det rekommenderat att använda sig av ris- eller havreskal?
Hur många celler bör jag ha till 4.5 liter 10.5%?
Jag kommer att ha upp emot 25% omältat malt. Är det rekommenderat att använda sig av ris- eller havreskal?
Jag har två gånger råkat ut för jäsningar som inte har startat när jag inte har gjort förkultur på flytande jäst. Eventuellt startade de extremt långsamt för jag tillsatte ny jäst efter två dygn och då startade de. Ingen av ölen blev särskilt bra, och det ena blev brettinfekterat vilket gav sig tillkänna efter några månader.Saltakatten skrev:Så anledningen till förkultur är att man vill ha tillräckligt med celler för sin mängd vört, och ha en pigg jäst? Är det avsevärt större risk att jäsningen inte kommer igång om man inte gör förkultur?
Ett par brygder har även jäst ut dåligt när jag inte gjort förkultur. Numera gör jag alltid en enliters förkultur på flytande jäst för normalstarka tjogoliterssatser.
-
Sebastian Berg
- Torrhumlare

En förkultur gör du av många olika skäl, i ditt fall behöver du jäst som är pigg för att klara av den höga densiteten.
Finns säkert någon mer kunnig som kan förklara osmosiskt tryck och sånt.
Men det problematiska för dig är att pitcha en liter förkultur i din 4-litersbatch inte vore så lyckat. Låt istället jästen flockulera så att du kan dekantera av förkultursölet och spara jästen.
Då slipper du späda din vört.
Finns säkert någon mer kunnig som kan förklara osmosiskt tryck och sånt.
Men det problematiska för dig är att pitcha en liter förkultur i din 4-litersbatch inte vore så lyckat. Låt istället jästen flockulera så att du kan dekantera av förkultursölet och spara jästen.
Då slipper du späda din vört.
-
Saltakatten
- Torrhumlare

Hur lång förberedelse behöver jag på en höft för att jästen ska hinna flockulera innan bryggdag? Tänkte brygga nästa fredag.
En annan fråga. Förklistring är inte jättenödvändigt? Men bör jag mäska längre istället?
En annan fråga. Förklistring är inte jättenödvändigt? Men bör jag mäska längre istället?
-
Olsvamlarn
- Vattenbehandlare

Jag skulle personligen inte gjort en förkultur till endast 4,5 liter öl. Har gjort förkulturer i den storleken och aldrig haft problem att få igång jäsning på ett rör eller smackpack. Skulle heller inte göra en förkultur till endast 18 liter öl.
Tycker hela jästcellshetsen gått lite till överdrift, eller iallafall dessa kalkulatorer som förespråkar extremt stora förkulturer. Jag brukar göra förkultur när jag använder flytande jäst och då blir det oftast 3-4 liter förkultur till 90-130 liter färdig öl. Har aldrig haft problem med att jäsningen inte kommer igång eller infektioner. Dock har jag haft problem att jäsningen stannar när jag brygger riktigt stark öl (över 10%), men det beror på att jästen jag använt klarat max 10% och har kunnat lösa det med att tillsätta en mer alkoholtolerant jäst på slutet. Torrjäst brukar vi bara rehydrera enligt förpackningen och så använder vi rekomendationerna från företaget och köper det antal förpackningar som behövs för bryggningen.
Enligt kalkulatorerna borde förkulturen ligga på 25-60 liter för en sats på 90-130 liter. Vilket jag tycker är helt galet.
Tycker hela jästcellshetsen gått lite till överdrift, eller iallafall dessa kalkulatorer som förespråkar extremt stora förkulturer. Jag brukar göra förkultur när jag använder flytande jäst och då blir det oftast 3-4 liter förkultur till 90-130 liter färdig öl. Har aldrig haft problem med att jäsningen inte kommer igång eller infektioner. Dock har jag haft problem att jäsningen stannar när jag brygger riktigt stark öl (över 10%), men det beror på att jästen jag använt klarat max 10% och har kunnat lösa det med att tillsätta en mer alkoholtolerant jäst på slutet. Torrjäst brukar vi bara rehydrera enligt förpackningen och så använder vi rekomendationerna från företaget och köper det antal förpackningar som behövs för bryggningen.
Enligt kalkulatorerna borde förkulturen ligga på 25-60 liter för en sats på 90-130 liter. Vilket jag tycker är helt galet.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
-
Saltakatten
- Torrhumlare

Spelar det någon roll vilket maltextrakt jag använder till förkulturen?