Varmt i lägenheten

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Southbee
Delmäskare
Delmäskare

Varmt i lägenheten

Inlägg av Southbee »

Hej

Jag skall brygga min första öl i helgen och har, som jag ser det, stött på ett problem. Jag tänker brygga en pale ale/APA med Safale US-05 jäst vilken jag har läst jäser optimalt inom 18-23 grader.

Problemet jag har är att jag har en ungefärlig temperatur på strax över detta i lägenheten just nu, ca 24,4 grader. Det är något kallare på kvällen men inte mycket.

Jag har även läst att de värsta bismakerna som skapas på grund av jäsning vid varma temperaturer uppkommer främst inom första veckan. Jag fick således en idé om att öppna ett fönster till ett rum och stänga in jästunnan där för att kontrollera temperaturen och få ner den strax under 20 grader under den första jäsveckan. Är det sedan ett problem om jag flyttar jästunnan till ett varmare rum resterande veckor den jäser? Det betyder alltså att jästen kommer jobba under en lägre temperatur första veckan och sedan "chockas" genom att få en höjning i temperatur på kanske 3-4 grader resterande jästid.

Vad använder ni för metoder för att få ner temperaturen i jästunnan när det är för varmt?

Vill passa på att be om ursäkt på förhand om detta redan diskuterats till döds på detta forum.
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Varmt i lägenheten

Inlägg av ScrotzaN »

Välkommen o grattis till ett nytt spännande intresse! :-)

24 är lite högt så att få ner till 20 grader är en bra idé. Det går jättebra att börja jäsa vid lite lägre temperatur och sedan höja efter en vecka. Det kommer inte vara lika mkt aktivitet efter en vecka så temperaturen kommer inte höjas så snabbt att det kommer vara negativt på något sätt. Jag själv jäser i ett kylskåp och brukar jäsa vid ca 18 grader i 48-72 timmar och sedan låta den höjas till 20 grader och sedan får det stå veckan o kanske en vecka till så att det jäser ut och jästen har gott om tid på att "städa" efter sig. Ett tips är ju dock att försöka hålla temperaturen så stabil som möjligt den första tiden så den inte går upp och ner så mkt. Men det är bara o göra det bästa av vad du har. Öl blir det i slutändan oavsett :-)

Http://otterbo.wordpress.com/ <-- Öl och hembryggning!
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Om du har tillgång till ett badkar eller ett kärl som du kan ställa hinken i och fylla på med vatten underlättar det kylningen.

Det finns två metoder att tillämpa. Blöt tröja och frysklampar i det omkringliggande vattnet. Blöt och trä tröjan över kärlet, se sedan till att tröjan sticker ner i vattnet alternativt se till att blöta den flera gånger om dagen. Avdunstningen gör jobbet åt dig och du borde tappa en grad eller två. Köp frysklampar. Gärna 4-8 stycken, stoppa 1-2 av dessa i vattnet som hinken står i och byt ut dom 2-4 gånger per dag. Då borde du komma ner till åtminstone 20°C. I bästa fall 16°C.
Sebastian Berg
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Sv: Varmt i lägenheten

Inlägg av Sebastian Berg »

Du tänker rätt i att den första tiden av primärjäsning är mer kritisk än de senare delarna.

Tyvärr så är det inte så enkelt som att öppna ett fönster. Förutom lägre jästemp är det viktigt att temperaturen är stadig.

Att jäsa i en balja med vatten som föregående talare skrev är isåfall en mer beprövad metod.

Lycka till!
Bild
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Utöver de utmärkta tipsen ovan kan det vara värt att påpeka att temperaturen i själva ölet - vilket är det viktiga - är 3-4 grader högre än den omgivande temperaturen under jäsningens mest intensiva fas. Så att jäsa i ett rum som är 24 grader är ej att rekommendera.
Southbee
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Southbee »

Tack för alla konstruktiva svar.

Det är uppenbart, efter att ha läst era svar, att jag inte kan jäsa i lägenheten. Jag kan dock ha hittat en lösning då vi har ett vindsutrymme som är rejält svalare (ska mäta hur mycket i kväll).

Vinden är dock ett ganska smutsigt utrymme. Är detta ett problem även om jästanken inte öppnas?
Användarens profilbild
bjolu340
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bjolu340 »

Jag har jäst finöl i jordkällaren - där är det inte rent. Jäskärlet är tätt. Men man vill kanske inte hålla på och öppna.. Men det ska man inte göra ändå!
Southbee
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Southbee »

Men behöver man inte öppna för att mäta FG när jäsningen avtagit?
Eller bör man bära jästunnan till en ren miljö innan man gör det?
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

Southbee skrev:Men behöver man inte öppna för att mäta FG när jäsningen avtagit?
Eller bör man bära jästunnan till en ren miljö innan man gör det?
Man bör ha tappkran. (Kan eventuellt sjungas till "Man ska ha husvagn"-melodin, om man är på det humöret. Men det är det ju inte alltid man är.)

Annars kan man låta tiden göra jobbet. Efter ett par-tre veckor är ölet med största sannolikhet klart. Bär upp det till värmen, se om det jäser ytterligare av temperaturskjutsen, och mät sen FG när du buteljerar.
Southbee
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Southbee »

Jag har ännu inte skaffat en tappkran på jäshinken så det får gå utan periodiska mätningar av FG denna gång.

Men jag mätte temperaturen på vinden och den är runt 16 grader. Är detta för kallt för jästen även under första veckan?
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Jim [skutte] »

Borde gå, det som är farligare än att du mätt 16 grader är fluktueringar. Mät även på natten om du orkar och isolera kärlet därefter :D

Du behöver juh inte ta ner tempen på vörten till 16 innan pitch om du är rädd för att det ska vara för kallt, kyl till 18-20, pitcha så kommer den nog igång och tempen i tunnan hinner inte ner till 16 förens jäsningen är mer eller mindre över.(förutsatt att tempen på vinden inte svänger för mycket alternativt att du isolerat kärlet bra)
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

När jag bodde i lägenheten så mätte jag temperaturen i vårt vindsförråd. Det verkade perfekt i september, det var alltid 16°C när jag var uppe på vinden på kvällen. Men taket var oisolerat. På natten var det 10°C och på dagen 26°C. Men det visade sig att vi hade en källare som höll 18°C istället.
Southbee
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Southbee »

Jag bryggde ölen nu i vilket fall och har lagt den på jäsning på vinden.

Temperaturen var 17,3 nu (1630) och 16,5 imorse. Det känns som att detta kan funka ändå. Jag får kika upp och notera temperaturen ibland. Jag kan berätta hur jäsningen gått om ett par veckor.

Tack för all hjälp alla!
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

Det låter som ett helt ok temperaturspann :-) kör på o berätta hur det gick :-)

Http://otterbo.wordpress.com/ <-- Öl och hembryggning!
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
cricke35
Nybryggare
Nybryggare

Inlägg av cricke35 »

Jag hade samma bekymmer i rummet jag använt tidigare pga en värmeknäpp, så jag tänkte att jag öppnar fönstret lite på dagen för att hålla temperaturen nere.

Dessvärre glömde jag att stänga och värsta köldknäppen kom på natten, ölet var när jag kom på detta nere på 12 grader och hade bara jäst i ca två dagar. Jästens jästemperatur är mellan 18-23c kommer jäsningen fungera ändå när rätt temperatur når eller gick allt åt helvete nu?

Finns någon räddning?
Skriv svar