Synpunket på Bielmeier 29l stål.

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Cracked Cauldron
Satsbryggare
Satsbryggare

Synpunket på Bielmeier 29l stål.

Inlägg av Cracked Cauldron »

Hej alla glada bryggare!

Jag har nu tre brygder i ryggen varav en är färdig på flaska och smakar ljuvligt. De andra är på väg åt samma håll, så förväntar mig mycket av dom framöver.
Nu är det så att jag ville känna på processen, så jag har kört hink i hink. Det funkar galant, men inte optimalt.
Sitter och dagdrömmer om ett mindre bryggverk, har då trillat in på Bielmeiers 29l i rostfritt.

Jag riktar mig först och främst till er som har en eller har använt en av dessa.

Funkar den bra?
Når den ett rullande kok när man kokar högsta "tillåtna" mängden?
Har någon stött på några problem?

Har googlat lite men känner att det är för lite info där ute från bryggarna som använder den ;)
Så dela gärna med er av erfarenhet, tankar och annat kring den.
Användarens profilbild
rick.lindqvist
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Re: Synpunket på Bielmeier 29l stål.

Inlägg av rick.lindqvist »

Hej!

Jag är relativt nöjd med Bielmeier. Främst vad den ger i pris.

Min är på 2 kilowatt och kommer inte riktigt upp i rullande kok (24 L) så jag lägger "halva locket" på och då kokar det bra. Personligen tror jag att det är helt ok och jag har inte fått dms-toner av det. Med isolering runt grytan avhjälps å andra sidan det problemet.

Det är lite joxigt att diska den då värmeslingorna som sitter under botten gjort att vörten bränt fast en smula (i cirkelform), men det kanske inte är ett stort problem. Det finns säkert bra knep att lösa detta.

Jag kan rekommendera att du köper en bazooka screen och sätter på insidan innan koket så du kan slänga i humlen som den är rakt i.

Så i stort sett är jag nöjd!
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

Jag är nöjd. Min är isolerad så stort kok är inget större problem. Annars har jag samma upplevelser som rick.

Http://otterbo.wordpress.com/ <-- Öl och hembryggning!
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Cracked Cauldron
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Cracked Cauldron »

Tack så mycket för svaren :)

Kommer antagligen införskaffa den innan jul.
Siktar på att kunna jäsa 20l åt gången, har blivit 10 och 15 samt en på ca 13l.
Jaclin
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av Jaclin »

i mitt tycke är Bielmeier en billig värmegryta som gör sitt jobb för det priset. Termostatfunktionen däremot är ganska värdelös. Den går inte alls att lita på då den inte mäter i grytan utan under. Men den går bra att värma vatten i och att öka värmen under en mäskning. Men du måste hela tiden hålla koll på temeraturen själv och ständigt röra runt under uppvärmningen annars blir lätt temperaturen för hög eller ojämt fördelad i grytan. Jag har också¨haft samma problem med fastbränning i botten. Min termostat har också gått sönder två gånger och jag har fått skicka grytan på service till Tyskland. Det tog tid att lösa men det var utan gnäll från deras sida.
Jag har en Bazooka screen i botten och det fungerar bra. Jag har isolerat min gryta och den har inget problem med ett rullande kok vid full volym. Jag har också bytt ut orginalkranen mot en som jag hittade på Clas Olsson.
Som sagt, gör sitt jobb för priset men är inget automatiskt bryggverk och den är präglad av billiga lösningar.
Skriv svar