Samma recept, olika resultat.
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
-
skogsbaronen
- Satsbryggare

Samma recept, olika resultat.
Hallå där.
Jag har bryggt under några månader och har nu en fråga som jag önskar få svar på.
För ett par månader sedan bryggde jag en sats Drakens IPA. Jag vill påstå att det resulterade i den absolut bästa IPAn jag någonsin druckit.
OG 1066, FG 1014
Mäskning 65C i 60 minuter.
4,8kg pilsnermalt Sv
1,2kg Viking pale ale Fi
50g CaraRuby 50
Då resultatet var så lyckat tog ölet snabbt slut, och jag bryggde en ny sats som blev klar nyligen. Samma recept, men med några olikheter:
OG 1064, FG 1014
Mäskning 68C i 60 minuter
6kg Pale Ale
50g Carapale
Den nya satsen blev helt annorlunda. Fortfarande en skaplig IPA, men denna hade betydligt mer kropp, mer karamellsmak och humlen framträdde inte lika bra. Liknade mer en engelsk IPA.
Min fundering:
Ska jag enbart tillskriva detta den högre mäsktemperaturen, eller kan maltvalet också ha inverkan på smaken. Trodde inte att det skulle göra någon skullknad om jag använde pilsnermalt eller pale ale malt. Jag har 6kg pale ale hemma och tänkte göra en ny sats med den lägre mäsktemperaturen, men vill ogärna "misslyckas" igen.
Tack på förhand!
Jag har bryggt under några månader och har nu en fråga som jag önskar få svar på.
För ett par månader sedan bryggde jag en sats Drakens IPA. Jag vill påstå att det resulterade i den absolut bästa IPAn jag någonsin druckit.
OG 1066, FG 1014
Mäskning 65C i 60 minuter.
4,8kg pilsnermalt Sv
1,2kg Viking pale ale Fi
50g CaraRuby 50
Då resultatet var så lyckat tog ölet snabbt slut, och jag bryggde en ny sats som blev klar nyligen. Samma recept, men med några olikheter:
OG 1064, FG 1014
Mäskning 68C i 60 minuter
6kg Pale Ale
50g Carapale
Den nya satsen blev helt annorlunda. Fortfarande en skaplig IPA, men denna hade betydligt mer kropp, mer karamellsmak och humlen framträdde inte lika bra. Liknade mer en engelsk IPA.
Min fundering:
Ska jag enbart tillskriva detta den högre mäsktemperaturen, eller kan maltvalet också ha inverkan på smaken. Trodde inte att det skulle göra någon skullknad om jag använde pilsnermalt eller pale ale malt. Jag har 6kg pale ale hemma och tänkte göra en ny sats med den lägre mäsktemperaturen, men vill ogärna "misslyckas" igen.
Tack på förhand!
Re: Samma recept, olika resultat.
Maltnotan och temperaturen skulle jag säga. Malten spelar absolut roll. Annars hade vi bara haft en sort...
Håller med, båda påverkar.
Med lägre temperatur kommer du få mindre kropp, så testa med det du har hemma, men på 65°C =)
Med lägre temperatur kommer du få mindre kropp, så testa med det du har hemma, men på 65°C =)
-
skogsbaronen
- Satsbryggare

Tack för snabba svar.
Normalt sett hade jag kört pale ale-malt på 65C nästa gång för att lära mig något, men jag tror jag tar den fega vägen ut och återgår till originalreceptet för tillfället =)
Vad är era erfarenheter av smakskillnader mellan pilsner- och pale ale-malt? Jag upplevde som sagt mer karamellsmak.
/Tomas
Normalt sett hade jag kört pale ale-malt på 65C nästa gång för att lära mig något, men jag tror jag tar den fega vägen ut och återgår till originalreceptet för tillfället =)
Vad är era erfarenheter av smakskillnader mellan pilsner- och pale ale-malt? Jag upplevde som sagt mer karamellsmak.
/Tomas
- Foodhead 1
- Vattenbehandlare

Jag tycker att skillnaden mellan pilsnermalt och pale ale-malt är ganska försumbar. Pale ale-malt ger en gnutta "brödigare" smak, enligt min mening, men i många fall är det knappt märkbart. Karamell tycker jag inte att det smakar. Jag tror att mäsktempen är storskurken här.
(Vi har själva visserligen helt gått över till pilsnermalt nu, så det är klart jag tycker att skillnaden spelar roll. Men som sagt, inte _så_ stor roll.)
(Vi har själva visserligen helt gått över till pilsnermalt nu, så det är klart jag tycker att skillnaden spelar roll. Men som sagt, inte _så_ stor roll.)
-
skogsbaronen
- Satsbryggare

Tackar för svar.Foodhead 1 skrev:Jag tycker att skillnaden mellan pilsnermalt och pale ale-malt är ganska försumbar. Pale ale-malt ger en gnutta "brödigare" smak, enligt min mening, men i många fall är det knappt märkbart. Karamell tycker jag inte att det smakar. Jag tror att mäsktempen är storskurken här.
Jag tyckte verkligen att det smakade mer karamell. Jag trodde att mäsktempen bara påverkade kroppen (lätt/tungt) och inte karamelltonerna, men de kanske framträder på ett annat sätt i ett öl med mer kropp?
Carapale borde väl ge mindre karamellsmak än CaraRuby 50, eller har jag missuppfattat det?
Högre mäsktemperatur ger framförallt mer dextriner, och dessa bidrar i princip bara med större kropp. Jag tvivlar på att det skulle kunna framhäva karamelligheten.skogsbaronen skrev: Jag tyckte verkligen att det smakade mer karamell. Jag trodde att mäsktempen bara påverkade kroppen (lätt/tungt) och inte karamelltonerna, men de kanske framträder på ett annat sätt i ett öl med mer kropp?
Carapale borde väl ge mindre karamellsmak än CaraRuby 50, eller har jag missuppfattat det?
Olika karamellmaltsorter kan däremot ha stor betydelse, men å andra sidan hade du väldigt små mängder.
Svårt att fullständigt svara på denna fråga utan att ha provat ölet själv. Olika personer kan ju uppfatta "karamellighet" på ganska olika sätt.
-
Olsvamlarn
- Vattenbehandlare

Jag har provat att höja mäsktempen på en DIPA en gång, från 65 till 67 eller 68. Det blev helt olika resultat, malten fick mycket större utrymme och humlen döljdes väldigt mycket. Jag ändrade ett par andra saker också, justerade några humlegivor och tog bort sockret. Men maltbasen upplevdes helt annorlunda.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Om du bytte ut socker mot malt så är det en betydligt mer sannolik faktor bakom ökad maltighet än ett par graders högre mäsktemperatur.Olsvamlarn skrev:Jag har provat att höja mäsktempen på en DIPA en gång, från 65 till 67 eller 68. Det blev helt olika resultat, malten fick mycket större utrymme och humlen döljdes väldigt mycket. Jag ändrade ett par andra saker också, justerade några humlegivor och tog bort sockret. Men maltbasen upplevdes helt annorlunda.
Rubriken är lite missledande....
Det var två olika recept som gav två olika resultat.
Inte förvånande.
Ta det som en lärdom, vill du upprepa ett öl så brygg det exakt likadant, avvik inte på grund av att du saknar en maltsort/humlesort/jäst.
Däremot om det är ett öl som du är nöjd med men vill förbättra.
Då är det dags att fundera på vilka ändringar som behövs.
Det kan vara nog så svårt, ett tips är att försöka ändra en parameter i receptet så att du kan härleda den parametern till den förändringen av ölet.
Kräver också ofta flera bryggningar innan man når målet.
Det var två olika recept som gav två olika resultat.
Inte förvånande.
Ta det som en lärdom, vill du upprepa ett öl så brygg det exakt likadant, avvik inte på grund av att du saknar en maltsort/humlesort/jäst.
Däremot om det är ett öl som du är nöjd med men vill förbättra.
Då är det dags att fundera på vilka ändringar som behövs.
Det kan vara nog så svårt, ett tips är att försöka ändra en parameter i receptet så att du kan härleda den parametern till den förändringen av ölet.
Kräver också ofta flera bryggningar innan man når målet.
Härliga tider, strålande tider 
-
skogsbaronen
- Satsbryggare

En liten uppdatering :
Bryggde en ny sats med samma maltsorter som senast, men mäskade nu på 64-65C.
Det blev något lättare, men i övrigt blev det samma "misslyckade" smak.
Mäsktemperaturen var alltså inte boven i dramat (åtminstone inte hela boven).
Det finns som jag ser det några saker kvar som kan vara skyldiga. Här kommer de i ordning efter hur stor inverkan jag tror de har:
*Maltsorten.
*Jästen.
Den safale us-5 jag använder har nu tvättats och återanvänts ca 6ggr. Jag tvättar efter omtappning till sekundärjäsning, vilket innebär att jag vid varje tvätt sorterar bort en del av de minst flockulerande jästcellerna. Min jäst kan nu ha en annan sammansättning än när den var "ny" (vilket den var när jag "lyckades"). Skulle inte tro att det har så stor betydelse efter bara 6 tvättar, men vem vet? Dessutom var den bara tvättad två eller tre gånger när jag misslyckades första gången.
*Jästemperaturen.
Sista batchen jäste i 23C, medan den första, "lyckade", jäste i 18-19C. Den förra batchen, vilken också blev misslyckad, jäste dock också i 18-19C, så jag tror inte att jästemperaturen är boven.
*Humlen.
Första gången använde jag nyöppnad humle. Andra gången var det humle från samma paket, men den hade legat i frysen (försluten plastpåse samt originalförpackning) i ett par månader. Nu den senaste gången använde jag en blandning av nyöppnad och öppnad humle. All humle har dock varit från samma skördeår och från samma leverantör.
*Sist men inte minst.
Kan jag ha råkat ut för något som resulterade i den bästa IPA världen någonsin haft nöjet att avsmaka? Fick jag någon infektion, eller var det utomjordingar, vättar eller fullmånen som var i farten
Hoppas verkligen att det inte var så =)
Nästa gång byter jag malten mot den som användes i originalreceptet, och lyckas jag inte då jobbar jag mig ner i listan) =
Bryggde en ny sats med samma maltsorter som senast, men mäskade nu på 64-65C.
Det blev något lättare, men i övrigt blev det samma "misslyckade" smak.
Mäsktemperaturen var alltså inte boven i dramat (åtminstone inte hela boven).
Det finns som jag ser det några saker kvar som kan vara skyldiga. Här kommer de i ordning efter hur stor inverkan jag tror de har:
*Maltsorten.
*Jästen.
Den safale us-5 jag använder har nu tvättats och återanvänts ca 6ggr. Jag tvättar efter omtappning till sekundärjäsning, vilket innebär att jag vid varje tvätt sorterar bort en del av de minst flockulerande jästcellerna. Min jäst kan nu ha en annan sammansättning än när den var "ny" (vilket den var när jag "lyckades"). Skulle inte tro att det har så stor betydelse efter bara 6 tvättar, men vem vet? Dessutom var den bara tvättad två eller tre gånger när jag misslyckades första gången.
*Jästemperaturen.
Sista batchen jäste i 23C, medan den första, "lyckade", jäste i 18-19C. Den förra batchen, vilken också blev misslyckad, jäste dock också i 18-19C, så jag tror inte att jästemperaturen är boven.
*Humlen.
Första gången använde jag nyöppnad humle. Andra gången var det humle från samma paket, men den hade legat i frysen (försluten plastpåse samt originalförpackning) i ett par månader. Nu den senaste gången använde jag en blandning av nyöppnad och öppnad humle. All humle har dock varit från samma skördeår och från samma leverantör.
*Sist men inte minst.
Kan jag ha råkat ut för något som resulterade i den bästa IPA världen någonsin haft nöjet att avsmaka? Fick jag någon infektion, eller var det utomjordingar, vättar eller fullmånen som var i farten
Hoppas verkligen att det inte var så =)
Nästa gång byter jag malten mot den som användes i originalreceptet, och lyckas jag inte då jobbar jag mig ner i listan) =
Jag hade exakt samma problem. Men jag hittade problemet i att jag hade betydligt mindre vatten i andra bryggningen. Har du helt säkert haft samma vattenmängder receptet igenom?
/Mathias
/Mathias
-
skogsbaronen
- Satsbryggare

Exakt samma mängd, sånär som på någon deciliter.
-
Sebastian Berg
- Torrhumlare

-
skogsbaronen
- Satsbryggare

Efter att ha återgått till det exakta originalreceptet fick jag tillbaka mitt goda öl.
Det blev en liten smakskillnad, vilket jag får tillskriva det faktum att jag jäste 5 grader varmare.
Tack för era synpunkter!
Det blev en liten smakskillnad, vilket jag får tillskriva det faktum att jag jäste 5 grader varmare.
Tack för era synpunkter!