Koldioxid för att trycka bort syre

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Koldioxid för att trycka bort syre

Inlägg av Brewsnail »

Jag skulle vilja fylla sekundära jäskärl med koldioxid innan jag för över från primära kärlet. Finns det nåt enkelt sätt att göra det?

Det jag funderar på är en liten CO2-tub, med regulator och kanske en blåspistol. Kan det vara vettigt, eller är det bara onödigt?
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Koldioxid för att trycka bort syre

Inlägg av ScrotzaN »

Jag gör alltid så nu för tiden. Jag använder helt enkelt en sodastreamer som jag tar av ställningen o sprutar ner kolsyra medans jag lyfter lite på locket. Kolsyra är tyngre än luft så luften trycks automatiskt bort o det blir kolsyra från botten o uppåt i kärlet.

http://otterbo.wordpress.com <-- Öl & Hembryggning!
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Användarens profilbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Karl R »

@Scotchan: När vet du att syret är borta? eller visst, ölet trycker väl upp CO2n så det var inte något problem inser jag nu.

Du kan väl ha ett kärl med mindre toppvolym annars? Så den lilla CO2 som produceras i sekundären trycker bort. Nu har vi inte ägnat timmavis åt eftertanke åt det här, men de gånger vi tappat över i sekundären så har jag upplevt att vi får igång processen lite igen, så CO2-biten löser sig självt. Men kanske tappar vi över för tidigt då, by the book.
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

Sodastreamer låter som en bra idé

Tanken från min sida är att inte blanda in luft när man för över till sekundärt jäskärl, eller flaska. Då räcker det ju med att man får ner botten på häverten i CO2. Om man vill testa om kärlet är fullt med CO2 kan man ställa ett brinnande värmeljus i en burk och hälla lite av gasen i kärlet ner i burken, är det CO2 kommer den falla ner och kväva ljuset.
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

Det jag börjat fundera på är hur bra det skulle gå med en sån här: http://shop.humle.se/utrustning/fattapp ... mat-nma-34

och om man bara kan sätta på en slang på den
Användarens profilbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

Inlägg av Brewsnail »

Hittade precis kolsyrepump till cykel, det borde ju också kunna funka, även om det skulle vara bra att kunna använda typ sodastreamer tank

http://www.cykelkraft.se/kolsyrepump-bo ... abilventil
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Ölet i sig kommer att avge koldioxid vid omtappning så jag tror inte att det är ett egentligt problem. Plaska bara inte med ölet. Annars kan du ju skopa över koldioxid mha en kanna från jäskärl ett till kärl två.
Själv tappar jag bara om ibland, kör primär/sekundär i samma hink.
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Sv: Koldioxid för att trycka bort syre

Inlägg av ScrotzaN »

BergkvaraBolaget skrev:@Scotchan: När vet du att syret är borta? eller visst, ölet trycker väl upp CO2n så det var inte något problem inser jag nu.

Du kan väl ha ett kärl med mindre toppvolym annars? Så den lilla CO2 som produceras i sekundären trycker bort. Nu har vi inte ägnat timmavis åt eftertanke åt det här, men de gånger vi tappat över i sekundären så har jag upplevt att vi får igång processen lite igen, så CO2-biten löser sig självt. Men kanske tappar vi över för tidigt då, by the book.
Jag chansar helt enkelt :-) det krävs inte så extremt mkt kolsyra egentligen.

http://otterbo.wordpress.com <-- Öl & Hembryggning!
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Sebastian Berg
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Sebastian Berg »

Ifall man inte plaskar som Bee sa ska det inte vara någon risk för oxidering så länge man flyttar ölet när det finns kolsyra bundet i det.
Håll även koll på din hävert och se till att det inte bildas tomrum i springor/hål odyl när du för över ölet.

Själv använder jag kolsyra för att trycka ur luft ur det mesta, men då har jag alltid mycket kolsyra till hands. Tror inte det kommer kännas hållbart att använda dig av små patroner, vänta med den detaljen tills du köpt utrustningen för fat.
Bild
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Sebastian Berg skrev:Håll även koll på din hävert och se till att det inte bildas tomrum i springor/hål odyl när du för över ölet.
Använd slangklämma även om det verkar sitta tight.

Mina första tre batcher utsatte jag för mycket luft genom att slangen på häverten inte hade slangklämma. Det bildas ett litet fenomen som suger in luft i slangen vid kopplingen. (samma som när man gör vakuum med tryckluft) Från början trodde jag att det var kolsyra som lämnade ölet, men när samma sak hände med sköljvattnet blev jag misstänksam. Som tur var gick ölet åt på en månad och smakade utmärkt ändå.
Användarens profilbild
Klas Welin
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Klas Welin »

När man använder better bottle finns det ett rätt elegant sätt att använda co2 från jäsningen för att fylla sekundärkärlet. Det borde gå att använda samma metod om man använder jäshinkar, speciellt om man har tappkranar på dem.
För en beskrivning, gå in på http://better-bottle.com/products_master.html och vidare till "How-To tips" (i vänstermarginalen) -> "Racking" -> "Carboy>Carboy". Scrolla ner till avdelningen Oxygen free.
Användarens profilbild
tio Pepe
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av tio Pepe »

När jag ska tappa om öl från ett fat till ett annat så fyller jag det nya fatet med rent vatten (efter desinficering). Sen trycker jag ut vattnet med koldioxid. Till sist gör jag ett par specialkopplingar: Ölkopplingarna på faten kopplas ihop med varandra med kortast möjliga slang. Fatet som innehåller öl får gastuben kopplad där den ska i vanlig ordning. Men till gaskopplingen på fatet som nu bara innehåller koldioxid kopplar jag en kran av något slag, till exempel http://shop.humle.se/utrustning/kopplin ... ntil-38-38.

Sen släpper man på gas med lagom serveringstryck, 0,5 bar räcker. Sist öppnar man specialkranen i det tomma fatet som nu släpper ut koldioxid i samma takt som det fylls med öl. Man kan ställa en badrumsvåg (av den gamla hederliga mekansika typen) under ett av faten (eller båda) så ser man när det börjar bli klart.
tio Pepe
---------------

Allting har sin tid, utom ölen som har två.
Mathia5
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Mathia5 »

Bee skrev:Använd slangklämma även om det verkar sitta tight.
Mina första tre batcher utsatte jag för mycket luft genom att slangen på häverten inte hade slangklämma. Det bildas ett litet fenomen som suger in luft i slangen vid kopplingen. (samma som när man gör vakuum med tryckluft) Från början trodde jag att det var kolsyra som lämnade ölet, men när samma sak hände med sköljvattnet blev jag misstänksam. Som tur var gick ölet åt på en månad och smakade utmärkt ändå.
Hej Bee! Skulle du vilja beskriva närmare hur du motverkar gurgel i slangen med slangklämma? Jag har också sett att det är luft i slangen när jag tappar över till Primning med min hävert.

/Mathias
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Jag sätter en slangklämma på slangen, och skruvar åt över röret till pumphäverten?...

Det som gör att det gurglar är samma effekt som man använder för att skapa vakuum i tryckluftsystem. (Ejektor principen) Slangen sitter inte tajt nog och flödet i slangen skapar ett undertryck som suger in luften.

Sen ska man se till att få ett ordentligt flöde så att luften i slangen trycks ut av vätskan.
Mathia5
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Mathia5 »

Nu fattade jag.

Jag tänkte slangklämma som en påsklämma, som man kniper åt slangen med. :-D

Ska testas, tack.
Skriv svar