Julöl
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Julöl
Sitter och funderar på att brygga en (eller flera...) julöl nu under hösten så de kan stå och gotta till sig tills det är dags. Men för att göra det så behövs det recept. Är det någon som har några tips på något? Jag dricker helst IPA/APA, så gärna något åt det hållet, men inte nödvändigtvis just någon av de sorterna. Tänker att man kanske kan köra lite mindre (amerikansk) humle än i en vanlig APA, lite mörkare och "mustigare" malt och sedan ha i lite julkryddor, typ apelsinskal, enbär och vad man nu kan tänkas ha. Låter det vettigt? Man kanske till och med skulle kunna ha med julkryddor i torrhumlingen?
Hellre torrhumlare än torr humlare.
Re: Julöl
Som julig kryddblandning borde yogi-te classic ( http://www.svenskhalsokost.se/produkter ... lassic_eko ) kunna funka bra, innehåller endast kryddor och smakar lite som glögg
Ingredienser: kanel *, kardemumma *, ingefära *, kryddnejlika *, svartpeppar *, kanelextrakt, ingefärsolja *
Inte testat själv visserligen, men planer för det finns.
Ingredienser: kanel *, kardemumma *, ingefära *, kryddnejlika *, svartpeppar *, kanelextrakt, ingefärsolja *
Inte testat själv visserligen, men planer för det finns.
Hej
Jag har inte själv provat än men funderar själv på julöl. Jag ändrar mig hela tiden om man ska
göra en mörk god öl utan kryddning eller kanske en amberale med lite julkryddor.
I receptdatabasen på SHBF.se kan du söka på "övrigt" och skriva in någon krydda exempel kanel.
Själv är jag lite inne på Pomerans eller kanske saffran.
Jag hittade en sida som kanske kan vara till hjälp
http://www.backfire.se/index.php/bryggs ... ing-av-oel
Mvh
Magnus
Jag har inte själv provat än men funderar själv på julöl. Jag ändrar mig hela tiden om man ska
göra en mörk god öl utan kryddning eller kanske en amberale med lite julkryddor.
I receptdatabasen på SHBF.se kan du söka på "övrigt" och skriva in någon krydda exempel kanel.
Själv är jag lite inne på Pomerans eller kanske saffran.
Jag hittade en sida som kanske kan vara till hjälp
http://www.backfire.se/index.php/bryggs ... ing-av-oel
Mvh
Magnus
Spännande förslag. Tepåsen verkar ju innehålla perfekta julingredienser. Saffran har jag också varit inne på, lite svårt tänka sig hur det smakar bara.
Har googlat en del och hamnade till slut här. Har anpassat receptet lite till min storlek och vad jag har och så, och har mixtrat fram följande:
Batch Size: 9.00 l
Boil Size: 17.58 l
Boil Time: 60 min
Color: 45.1 EBC
Bitterness: 60.4 IBUs
Est OG: 1.065 (15.8° P)
Est FG: 1.013 SG (3.4° P)
ABV: 6.8%
2.30 kg Pale Malt (2 Row) US (3.9 EBC)
250.0 g Caramel/Crystal Malt - 40L (78.8 EBC)
150.0 g Chocolate Malt (886.5 EBC)
60 min - 10 g Nugget
45 min - 5 g Centennial
30 min - 13 g Centennial
5 min - 13 g Amarillo
5 min - 1/3 ask med enbär
5 min - 1/2 krm ingefära
5 min - 1/2 kanelstång
5 min - 3 g korianderfrön
5 min - 1/2 nejlika
Jäsning 14 dagar, Safale US-05
Torrhumling:
7 dagar - 10 g Centennial
7 dagar - 10 g Nugget
7 dagar - 10 g Amarillo
Svårt veta hur mycket kryddor man ska ha i, känns spontant som det är i underkant men är ungefärligt skalat jämfört med ursprungsreceptet.
Har googlat en del och hamnade till slut här. Har anpassat receptet lite till min storlek och vad jag har och så, och har mixtrat fram följande:
Batch Size: 9.00 l
Boil Size: 17.58 l
Boil Time: 60 min
Color: 45.1 EBC
Bitterness: 60.4 IBUs
Est OG: 1.065 (15.8° P)
Est FG: 1.013 SG (3.4° P)
ABV: 6.8%
2.30 kg Pale Malt (2 Row) US (3.9 EBC)
250.0 g Caramel/Crystal Malt - 40L (78.8 EBC)
150.0 g Chocolate Malt (886.5 EBC)
60 min - 10 g Nugget
45 min - 5 g Centennial
30 min - 13 g Centennial
5 min - 13 g Amarillo
5 min - 1/3 ask med enbär
5 min - 1/2 krm ingefära
5 min - 1/2 kanelstång
5 min - 3 g korianderfrön
5 min - 1/2 nejlika
Jäsning 14 dagar, Safale US-05
Torrhumling:
7 dagar - 10 g Centennial
7 dagar - 10 g Nugget
7 dagar - 10 g Amarillo
Svårt veta hur mycket kryddor man ska ha i, känns spontant som det är i underkant men är ungefärligt skalat jämfört med ursprungsreceptet.
Spännande men jag hade varit försiktig med kryddorna, kanske valt ut en eller max 2
så man vet hur de smakar tillsammans. Man vill ju inte att kryddorna ska dominera
helt, bara att det ska vara en antydan. Jag har hört om allt för många som gjort hostmedicin
och fått slänga hela sin batch. Du kan alltid prova att koka te på dina krydd val med de koncentrationer du valt.
Kanske tillsätta det i ett annat färdigt öl och prova dig fram innan du gör en hel batch?
Jag har även hört att några tycker att nejlika är lite lurigt då det kan ge en mettalisk smak.
Hoppas jag inte ställer till det för dig.
Mvh
Magnus
så man vet hur de smakar tillsammans. Man vill ju inte att kryddorna ska dominera
helt, bara att det ska vara en antydan. Jag har hört om allt för många som gjort hostmedicin
och fått slänga hela sin batch. Du kan alltid prova att koka te på dina krydd val med de koncentrationer du valt.
Kanske tillsätta det i ett annat färdigt öl och prova dig fram innan du gör en hel batch?
Jag har även hört att några tycker att nejlika är lite lurigt då det kan ge en mettalisk smak.
Mvh
Magnus
Nej då, inte alls! Tvärtom snarare, bra med lite input innan man gör bort sigMange81 skrev:Spännande men jag hade varit försiktig med kryddorna, kanske valt ut en eller max 2
Mvh
Magnus
-
Olsvamlarn
- Vattenbehandlare

Vi ska brygga julöl i slutet av september. Blir en variant på Nalle Puhs Julporter som vi hade med till SM 2012 i Uppsala. Det är en Imperial Porter som kryddats med honung och saffran. Originalet är tänkt som en öl att njuta av efter julbordet, något att sippa på medans man väntar på tomten. Men den jag tänkte göra ska kunna drickas till julmaten. Jag tänkte mig en svagare porter på kanske 6% med honung och saffran och sen tänkte jag tillsätta havre för att få en fyllig konsistens. Möjligtvis att jag rostar den för att få till den där kakiga maltigheten. Jag tror den kan göra sig bra i en julöl.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Honung o Saffran låter spännande, när tillsätter du vad?
Är honungen med redan vid primärjäsningen, eller du primar med honung?
Saffran har jag förstårr får olika karaktär beroende på när man tillsätter den
och om man använder den som den är i pulverform eller om man gör extrakt på den.
Om man ska få en frächare smak har jag läst mig till att den ska tillsättas vid flask/fattappningen,
instämmer ni i detta?
Sedan har jag en fundering kring sötma i öl, man kan ju tillsätta sockerarter som inte är förjäsbara exempel laktos
för att söta upp ett öl. Men teoretisk sett borde man inte kunna ta ut en delmäsk och mäska separat på en högre temperatur typ
75grader för att få ut dextriner, dessa är ju inte heller förjäsbara och borde lämna en större restsötma, synpunkter?
Havren som nämns ska den vara med i mäskningen? eller det räcker man man använde den rostade havren som filter vid lagningen?
Är honungen med redan vid primärjäsningen, eller du primar med honung?
Saffran har jag förstårr får olika karaktär beroende på när man tillsätter den
och om man använder den som den är i pulverform eller om man gör extrakt på den.
Om man ska få en frächare smak har jag läst mig till att den ska tillsättas vid flask/fattappningen,
instämmer ni i detta?
Sedan har jag en fundering kring sötma i öl, man kan ju tillsätta sockerarter som inte är förjäsbara exempel laktos
för att söta upp ett öl. Men teoretisk sett borde man inte kunna ta ut en delmäsk och mäska separat på en högre temperatur typ
75grader för att få ut dextriner, dessa är ju inte heller förjäsbara och borde lämna en större restsötma, synpunkter?
Havren som nämns ska den vara med i mäskningen? eller det räcker man man använde den rostade havren som filter vid lagningen?
-
Olsvamlarn
- Vattenbehandlare

Vi har provat att tillsätta saffran vid olika tillfällen i bryggprocessen, men det som funkat bäst för oss är när vi tillsätter det direkt i fatet (från påsen) när ölet är klart och fattappat. Angående honungen så brukar vi dels koka en del av honungen och vi brukar även tillsätta en del honung direkt i fatet när ölen jäst klart. Jag tycker själv det låter konstigt, men vi har aldrig fått några flaskbomber eller gushers med denna teknik. Jag funderar på om nyckeln ligger i att det inte finns någon levande jäst kvar när vi tillsätter honungen. Samt att ölen står i kylen i ett par månader innan vi flasktappar. Vi flaskjäser inte vår öl så kolsyran kommer via kolsyretuber.
Jag bara funderar kring honungen, jag undrar om jästen verkligen är död, då skulle den vara det av alkoholförgiftning.
Annars skulle jag misstänka att den är i dvala tills mer mat kommer, men kan ha fel såklart. Det som känns lite lurigt
med honung i flaska/fat är att den är full av liv, alltså borde det kunna finnas en chans till lite spontanjäsning.
Annars skulle jag misstänka att den är i dvala tills mer mat kommer, men kan ha fel såklart. Det som känns lite lurigt
med honung i flaska/fat är att den är full av liv, alltså borde det kunna finnas en chans till lite spontanjäsning.
Re: Sv: Julöl
Hejsan
Tänkte ev brygga en munchener dunkel som julöl, är det nån som provat att humla med engelska eller tjeckiska humleSorter?
Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
Tänkte ev brygga en munchener dunkel som julöl, är det nån som provat att humla med engelska eller tjeckiska humleSorter?
Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
-
Olsvamlarn
- Vattenbehandlare

De öl vi bryggt har iofs legat över 10% så visst kan det vara så. Jag tror det brygts 4-5 batcher på det här viset och vi har inte haft en enda flaskbomb eller infekterad flaska (vad vi märkt). Däremot har vi haft problem med att saffransaromen skiktat sig i fatet, så numera rullar vi fatet ett par gånger under lagringsprocessen och strax innan flasktappning.
Saffran låter också spännande. Hur smakar det egentligen med öl? Finns det nån öl på systemet med lite saffranssmak, tro? Har lite svårt att fantisera smaken. Sjunker det inte till botten, förresten?
Hur man upplever olika smaker är ju individuellt så det är ju svårt att veta.
Jag tror att lättaste sättet att ta reda på om det skulle kunna vara något för en
är att testa. När det gäller kryddor kan man i de flexta fall extrahera ut smakerna med alkohol.
Så tipset från mig är att du gör ett saffrans extrakt där du håller koll på koncentrationerna.
Sedan tar du en öl som är okryddad och tillsätter av extraktet och provar dig fram till
vilken koncentration som blir bäst. När du sedan brygger och tillsätter det kommer givetvis smakerna att
bli med homogena. Lilnande tester kan du så klart göra med pomerans om du funderar på det med.
Sedan i ölet kan du fundera på vilket resultat som blir bäst, att tillsätta ett extrakt i ölet som du själv gjort eller
att tillsätta själva saffranen i ölet.
Jag tror att lättaste sättet att ta reda på om det skulle kunna vara något för en
är att testa. När det gäller kryddor kan man i de flexta fall extrahera ut smakerna med alkohol.
Så tipset från mig är att du gör ett saffrans extrakt där du håller koll på koncentrationerna.
Sedan tar du en öl som är okryddad och tillsätter av extraktet och provar dig fram till
vilken koncentration som blir bäst. När du sedan brygger och tillsätter det kommer givetvis smakerna att
bli med homogena. Lilnande tester kan du så klart göra med pomerans om du funderar på det med.
Sedan i ölet kan du fundera på vilket resultat som blir bäst, att tillsätta ett extrakt i ölet som du själv gjort eller
att tillsätta själva saffranen i ölet.
Hur gör man sådana extrakt? Det blir nog enbär och pomerans, men tänkte att det bara borde vara att slänga i lite (lätt stötta) enbär samt malda torkade pomeransskal. Men man kanske ska förbereda på något sätt?