Krankoppling för spiralkylare, problem!

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

alegi
Torrhumlare
Torrhumlare

Krankoppling för spiralkylare, problem!

Inlägg av alegi »

Hej,

Jag har köpt alla delar för att kunna bygga en egen spiralkylare, men nu har jag så klart stött på ett problem som alltid. Nämligen följande:

Krankopplingen jag köpte går inte att sätta på någon kran i hemmet.

Varje kran (kök,badrum) har en sådan kran som går att vrida åt olika håll, svårt att beskriva men det ser ut som en del som sitter på själva kranen i sig.

Delarna är köpt på Clas Ohlson, och deras (en blå) krankoppling fungerar alltså inte hemma hos mig.

Finns det någon krankoppling som fungerar till alla diverse hemmakranar?

Tacksam för svar!
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Krankoppling för spiralkylare, problem!

Inlägg av Bee »

Jag köpte en som man ansluter med slangklämma på kranen. http://webshop.hozelock.se/sv/bevattnin ... g-18mm-sb/
Fanns tidigare på Clas Ohlson.
Pulsatorius
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Pulsatorius »

Jag skruvar bort allt som sitter på kranen, så att bara röret är kvar. Vill inte ha luftinblandare och strypbrickor kvar. Sedan gå det att skruva på din koppling. Det sitter en övergång från 3/4" till 1/2" i krankopplingen. Du kan behöva skruva ur den ur din krankoppling, om du har 3/4" kran.
Pulsatorius
horrorhead
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av horrorhead »

Jag undrar lite om det är en sån här du behöver: http://www.gardena.com/se/water-managem ... are-m22x1/

Vi har våldat på en vanlig trädgårdsslangkoppling på en vanlig kran men det har alltid läckt och varit bökigt sen snubblade jag över denna på Hornbach i Botkyrka. Finns även för utvändig gänga beroende på vad du har:
http://www.gardena.com/se/water-managem ... are-m24x1/

Med reservation för att jag helt missförstått din fråga.
alegi
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av alegi »

Detta är vad jag köpt från Clas Ohlson:

http://m.clasohlson.com/se/Slangkopplin ... r311047000

Något av dessa är det jag köpt, men den funkar icke.

Behöver jag köpa till något måtro?

Tacksam för svar!
claeseliasson
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av claeseliasson »

När jag köpte min hade jag inte en aning om vilken dimension jag hade på kranen, dock hade de en liten pappskiva på K-rauta som jag fick. På den fanns en massa olika mått som man bara kunde jämföra med sin egen kran. Och sedan återkomma med det rätta måtten. Enda jobbiga var att åka hem i mellan. ;-
Användarens profilbild
tompaa
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av tompaa »

Är det en IKEA kran du har? Det låter som samma jag har hemma. Jag har en IKEA-kran hemma som inte har en vanlig gänga där man kan koppla på en GARDENA. Frågade på Bauhaus om de har något jag kan koppla/skruva på kranen för att få på en GARDENA men de sa att det inte finns någon standardgänga på IKEAs kranar. Senaste bryggningen använde jag en silikonpropp från Humlegården med hål i och tryckte fast den hårt i kranen efter jag skruvat ur insatsen (den som är till för att lufta vattnet).

Fungerade okej men inte 100%, man kunde inte ha så högt tryck på. Men den med slangklämma såg bra ut! Kanske ska prova en sån.
Eller är det någon som löst problemet med sin IKEA kran på annat sätt?
alegi
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av alegi »

Hej igen,

Jag vet inte vad för kran jag har eller var den kommer från. Men tog en bild som kanske ger lite information åtminstone.

Bild

Någon som har någon susning?

Tacksam för svar!
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
Kontakt:

Inlägg av eric »

Skruva ur filtret, mät gängan med ett skjutmått och köp en gänga som passar? Svårt att ge generella råd när man inte vet måttet. Om du har gardenakoppling på din spiralkyl finns det gardenakopplingar med utvändiga gängor som kan passa. Eventuellt kan du behöva någon förstorings eller förminskningsgänga för att få det att passa. Allt du behöver tror jag du kan hitta på närmaste Jula, Biltema, CO..
horrorhead
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av horrorhead »

Jag skulle säga att det bara är att skruva ur hela tillsatsen och sen är det nog bara att köpa den andra av dom tillsatserna jag länkat och på den skruvar du på en vanlig gardenakoppling som du sen snabbkopplar slangen på. Jag tror att diametern är standard även om jag inte tänker ta gift på det.
Skriv svar