ikea-plastklämmor i kok?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
ikea-plastklämmor i kok?
Är det okej att försluta humlepåsar med vanliga plastklämmor a la Ikea? Om inte, har ni tips på andra hushållsprylar man kan använda till humlepåsarna, förutom snöre? Jag vill gärna återanvända humlepåsarna.
Re: ikea-plastklämmor i kok?
Inte en aning om klämmor, men när jag körde med påsar gjorde jag enklaste knut.
Det höll varje gång, och var inte så svårt att knyta upp, och slet inte heller påsarna. Det gick utmärkt att skölja dem rena efteråt.
Det höll varje gång, och var inte så svårt att knyta upp, och slet inte heller påsarna. Det gick utmärkt att skölja dem rena efteråt.
//Perwaste
Vet ej vad sådana plastprylar innehåller.rocky skrev:Är det okej att försluta humlepåsar med vanliga plastklämmor a la Ikea? Om inte, har ni tips på andra hushållsprylar man kan använda till humlepåsarna, förutom snöre? Jag vill gärna återanvända humlepåsarna.
Jag skulle INTE låta sådana finnas i koket under 30-60 minuter.
En viss typ av humlepåsar knyter man lätt ihop.
Andra har ett snöre man drar åt påsen med. (Vissa av dem bör man inte därefter knyta ihop, då det blir VÄLDIGT svårt att senare lossa knuten).
Du kanske kan använde en rostfri slangklämma på påsen?
Det känns dock inte helt säkert, det skulle kanske behövas en knut på påsen för att säkra den?
Och då behövs ju inte slangklämman...
Det står att påsklämmorna från IKEA är gjorda av PP. Lär inte vara något problem, finns t.ex. vattenkokare gjorda i det. Men jag har också bara knytit påsarna, vare sig de har varit bomull eller nylon. Smidigt att det går att pressa ur påsarna med en slev för att få ut vört och smak om man använder kottar. Kokar med rent vatten efteråt.
Om det inte uttryckligen står att klämmorna är gjorda för höga temperaturer så skulle jag undvika det.
Själv gör jag en knut med en ögla så de är lätta attt få upp sedan
Själv gör jag en knut med en ögla så de är lätta attt få upp sedan
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Rostfri ståltråd, linda några varv. Sitter bra, tål kok och ingen krånglig knut att få upp.