Hej!
I min senaste bryggning så skiktade sig ölen när jag hällde upp den på flaska för kolsyrejäsning.
Jag kallkraschade i 2 dygn. Hällde över ölen till en ny jäshink. Lät stå ytterligare en dag i en sval källare (orkade/hann inte flaska samma dag. Klockan drog iväg). Sedan rörde jag i sockerlag tappade upp på flaskor.
Dagen efter så såg jag i flaskorna att dom har skiktat sig. Högst upp är det en helt klar öl och längre ner lite mer grumlig.
Vad beror detta på? Kommer det att ge sig med tiden, (ser likadant ut efter en vecka)?
Öl skiktade sig när den tappades upp på flaska (BILD)
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Öl skiktade sig när den tappades upp på flaska (BILD)
Kan tänka mig att det beror på
1. Att det är större volym längre ner i flaskan än på toppen. Det gör att mer ljus tränger igenom och det framstår som klarare.
2. Det har redan börjat sedimentera.
1. Att det är större volym längre ner i flaskan än på toppen. Det gör att mer ljus tränger igenom och det framstår som klarare.
2. Det har redan börjat sedimentera.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Skulle gissa att det är sedimentering, du kommer att kunna följa hur ölen klarnar efterhand och är till slut helt klar.
Ibland funkar det men ibland vill det bara inte, har en folköl som inte blivit klar trots veckor på flaska och kallagring.
Ibland funkar det men ibland vill det bara inte, har en folköl som inte blivit klar trots veckor på flaska och kallagring.
Hej!
Jag kan rapportera att det är skiktat på ungefär exakt samma ställe nu efter en vecka.
Jag testade att skaka en öl så att den blev jämt grumlig över hela och dagen efter så va den skiktad på samma ställe igen.
Det är inte en synvilla, man ser tydligt gränsen mellan klar och grumlig öl.
Jag kan rapportera att det är skiktat på ungefär exakt samma ställe nu efter en vecka.
Jag testade att skaka en öl så att den blev jämt grumlig över hela och dagen efter så va den skiktad på samma ställe igen.
Det är inte en synvilla, man ser tydligt gränsen mellan klar och grumlig öl.
- Pilsnerkokaren
- Maltrostare

Du kan testa med att ställa in en av flaskorna i kylen, då kommer den klarna snabbare.