Kylspiral koppling

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Comforting
Delmäskare
Delmäskare

Kylspiral koppling

Inlägg av Comforting »

Har haft bryggutrustning liggandes i källaren i flera år.
Tänkte sätta igång lite nu - men har en liten fundering.
Köpte en kylspiral för några år sedan från Ölkompaniet, tror jag.
Dock inga kopplingar på dem.

Ni som bryggt ett tag, bästa tips?

/C.S
Djonk
Maltrostare
Maltrostare

Re: Kylspiral koppling

Inlägg av Djonk »

Går bra att trä slang direkt på om man vill, men i andra änden är det klart smidigt med snabbkoppling.
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Perwaste »

Mät så du vet diametern, eller ta med spiralen, och åk till ett byggvaruhus.

Där finns det kopplingar på VVS-avdelningen, och passande trädgårdslangssanslutningar (vilket jäkla långt ord det blev). Det kostar inte så många kronor. Då kan du enkelt koppla på slangen om du ärutomhus.

Ska du istället koppla in det i köket finns det även där passande adaptrar med diameter om passar på vattenkranens gäng, och sedan liknande koppling för trädgårdsslang.
//Perwaste
Comforting
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Comforting »

Djonk skrev:Går bra att trä slang direkt på om man vill, men i andra änden är det klart smidigt med snabbkoppling.
Ja, känns lite som det enklaste sättet - och det är väl det som behövs för att jag ska komma igång. Så enkelt som möjligt, så jag kan sätta igång med själva bryggningen och sedan ev. uppgradera.
Comforting
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av Comforting »

Perwaste skrev:Mät så du vet diametern, eller ta med spiralen, och åk till ett byggvaruhus.

Där finns det kopplingar på VVS-avdelningen, och passande trädgårdslangssanslutningar (vilket jäkla långt ord det blev). Det kostar inte så många kronor. Då kan du enkelt koppla på slangen om du ärutomhus.

Ska du istället koppla in det i köket finns det även där passande adaptrar med diameter om passar på vattenkranens gäng, och sedan liknande koppling för trädgårdsslang.
Var och köpte kopplingar på VVS avd. - var helt säker på att jag mätt rätt efter två, tre mätningar. Men nej - av någon anledning så är gick det ej. Gav upp.'
Bobby
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Bobby »

Ge inte upp Comforting!

Här är ett inlägg som jag gjorde för några år sedan på hur du monterar din kylspiral:

viewtopic.php?f=62&t=13464

OBS!:
Använd silikonslang istället som tål värmen som uppstår. Det finns på metervara på humle.se
Olof Fager
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Olof Fager »

Använder Gardena universalkoppling med snabbkopplingar
Skruvar av befintlig tjosan på kranen och spänner åt bara. Funkar finfint.
Skriv svar