Hur mycket vatten?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare

Hur mycket vatten?

Inlägg av C-land »

Tänkte göra en IPA med amarillo humle. 10 L. Har recept men undrar lite hur mycket vatten man ska ha till mäsken med 2 kg krossad Pale Ale malt? Ska kokas i 60 min. Vad är normalt?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Hur mycket vatten?

Inlägg av Hövdingen »

Beror på vad du har för grain to grist ratio. Men anta 3.5 liter per kilo malt. 2(kg malt)*0.8 liter vatten + 2*3.5 = 1.6+7 liter. Alltså 8.6 liter och vill du ha 10 liter får du laka ut 1.4 liter + den volym du förväntar dig förlora i bortkok, ca 4% du förlorar i volymminskning genom kylningen och den mängd du förväntar dig förlora av humlen. Räkna med ca 15ml per gram humle om det är pellets du använder.
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av C-land »

Hövdingen skrev:Beror på vad du har för grain to grist ratio. Men anta 3.5 liter per kilo malt. 2(kg malt)*0.8 liter vatten + 2*3.5 = 1.6+7 liter. Alltså 8.6 liter och vill du ha 10 liter får du laka ut 1.4 liter + den volym du förväntar dig förlora i bortkok, ca 4% du förlorar i volymminskning genom kylningen och den mängd du förväntar dig förlora av humlen. Räkna med ca 15ml per gram humle om det är pellets du använder.
Ok, det var ju några siffror att ta hänsyn till men då har jag iaf en aning om vilka mängder det gäller. Tack för det. En fråga till som en nybörjare undrar är att i vissa instruktionsfilmer på nätet häller en del i vatten efter vörtkoket, alltså ner i jäskärlet (innan jästen ska i). Varför väljer man att göra så? Låter ju onekligen smidigt. Ett av klippen finns här: https://www.youtube.com/watch?v=D366jRSiC7U
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Hövdingen »

Hm.. Det är inget jag är bekant med men misstänker att det antingen har att göra med att de missbedömt hur mycket de får ner i jäskärlet eller att de vill justera ner sitt OG.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Djonk »

De hade för liten kastrull för att få plats med all vätska helt enkelt
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av Hövdingen »

Djonk skrev:De hade för liten kastrull för att få plats med all vätska helt enkelt
Där ser man. Var för lat för att kolla videon :lol:
C-land
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av C-land »

Hövdingen skrev:
Djonk skrev:De hade för liten kastrull för att få plats med all vätska helt enkelt
Där ser man. Var för lat för att kolla videon :lol:
Ok! För små grytor har jag inte så det blir ett "normalt" vörtkok!
Skriv svar