55% effektivitet med Balder
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
55% effektivitet med Balder
Jag brukar ligga på 70-80% effektivitet med BIAB; har väl bryggt ett 15-tal gånger så jag tycker processen börjar sitta rätt bra.
Nu använde jag den svenska pale ale malten Balder från Warbro kvarn, men den här gången hamnade effektiviteten på väldigt blygsamma 55%.
Receptet bestod av 50% Balder + 10% * (Biscuit, CaraFoam, Vetemalt, Havregryn). Nu hivade jag i malten vid 60 grader och lät sen tempen gå upp och hålla 70 i en timme.
Behöver man mäska på något speciellt sätt med Balder för att få normalt utbyte?
Nu använde jag den svenska pale ale malten Balder från Warbro kvarn, men den här gången hamnade effektiviteten på väldigt blygsamma 55%.
Receptet bestod av 50% Balder + 10% * (Biscuit, CaraFoam, Vetemalt, Havregryn). Nu hivade jag i malten vid 60 grader och lät sen tempen gå upp och hålla 70 i en timme.
Behöver man mäska på något speciellt sätt med Balder för att få normalt utbyte?
Re: 55% effektivitet med Balder
Skulle möjligen kunna bero på pH, även om det känns osannolikt. Väl värt att hålla koll på att även det värdet är ungefär som det brukar vara med annan malt dock.
Har du kollat DP på Balders malt och vetemalten? 60% badmalt bör dock kunna konvertera hela din maltnota fullt ut.
Vad jag hört ger Balder noterbart lägre utbyte. Tror det finns en tråd på facebook där en kille i Norrköping tog hem rejält med Balder. De flesta upplevde samma sak.
Samtidigt är ju Balder en historisk pilsnermalt! Man ska kanske kolla efter annat än sockerutbyte...
Samtidigt är ju Balder en historisk pilsnermalt! Man ska kanske kolla efter annat än sockerutbyte...
Borde det inte finnas en sida med maltanalys där du köpte malten ifrån?
Jag har bryggt några gånger med deras malt och det har gett väldigt god öl men som du beskriver, ett något lägre utbyte.
"Någon skillnad på krossning eller inmäskning jämfört med Weyermans pilsnermalt eller Barkemalt märkte jag inte men jag fick ett 0,2 enheter högre pH (5,6) än med Barke (5,4) vilket till hälften bör motsvara Balders något ljusare EBC på 2,9 för just denna säck. Doften och smaken på malten och vörten var lätt jordig med fina spannmålssmaker. Enligt tillverkaren ska man räkna med något lägre extrakthalt (mäskeffektivitet för oss hembryggare) eftersom detta är en äldre maltsort än de moderna som odlas runt om i Europa idag. Vid min testbryggning fick jag ca 3°Ö lägre än beräknat men jag måste brygga minst en gång till för att kunna bekräfta en sådan avvikelse då mängden omrörning av mäsken kan spela en stor roll i sammanhanget. Warbro kvarn skriver att som kompensation för något lägre extrakt ”har maltkornet mer smak och andra positiva egenskaper som moderna kornsorter ofta saknar”."
Saxat från min blogg om denna malt och tillverkaren: http://www.lindhcraftbeer.com/2018/07/w ... rn-balder/
"Någon skillnad på krossning eller inmäskning jämfört med Weyermans pilsnermalt eller Barkemalt märkte jag inte men jag fick ett 0,2 enheter högre pH (5,6) än med Barke (5,4) vilket till hälften bör motsvara Balders något ljusare EBC på 2,9 för just denna säck. Doften och smaken på malten och vörten var lätt jordig med fina spannmålssmaker. Enligt tillverkaren ska man räkna med något lägre extrakthalt (mäskeffektivitet för oss hembryggare) eftersom detta är en äldre maltsort än de moderna som odlas runt om i Europa idag. Vid min testbryggning fick jag ca 3°Ö lägre än beräknat men jag måste brygga minst en gång till för att kunna bekräfta en sådan avvikelse då mängden omrörning av mäsken kan spela en stor roll i sammanhanget. Warbro kvarn skriver att som kompensation för något lägre extrakt ”har maltkornet mer smak och andra positiva egenskaper som moderna kornsorter ofta saknar”."
Saxat från min blogg om denna malt och tillverkaren: http://www.lindhcraftbeer.com/2018/07/w ... rn-balder/
Var tacksam att du fick tag på den. När jag skulle brygga ett helsvenskt öl i påsk var den slut överallt till mitt stora förtret.
Kollade inte pH alls när jag bryggde. Har lite pappers-ph-remsor men är inte så förtjust i dem. Kanske dags att investera i en riktig mätare? Men dom verkar krångliga att sköta och underhållaMCMLXXXII skrev:Skulle möjligen kunna bero på pH, även om det känns osannolikt. Väl värt att hålla koll på att även det värdet är ungefär som det brukar vara med annan malt dock.
Detaljerna kring konvertering under mäskningen har jag inte förstått mig på än. Något att läsa om i kväll kanskeHövdingen skrev:Har du kollat DP på Balders malt och vetemalten? 60% basmalt bör dock kunna konvertera hela din maltnota fullt ut.
Borde det inte finnas en sida med maltanalys där du köpte malten ifrån?
Precis, jag köpte ju inte Balder för att maximera utbytet, men samtidigt vill jag göra det mesta jag kan av det jag har. Nästa gång jag brygger med Balder ska jag nog mala lite finare och se om det hjälper. Räkna lite på pH också.fluke12 skrev:Vad jag hört ger Balder noterbart lägre utbyte. Tror det finns en tråd på facebook där en kille i Norrköping tog hem rejält med Balder. De flesta upplevde samma sak. Samtidigt är ju Balder en historisk pilsnermalt! Man ska kanske kolla efter annat än sockerutbyte...
Trevlig läsning, och inspirerande som vanligt när man hamnar på din sidaLindh skrev:Jag har bryggt några gånger med deras malt och det har gett väldigt god öl men som du beskriver, ett något lägre utbyte.
[...] Saxat från min blogg om denna malt och tillverkaren: http://www.lindhcraftbeer.com/2018/07/w ... rn-balder/
Jag beställde redan i vintras via en eko-butik. Tog nog ett par månader att få säcken men det kändes bra att kunna hämta ut malt hos en lokal butik i Jönköping istället för att handla på nätet.ekstedt skrev:Var tacksam att du fick tag på den. När jag skulle brygga ett helsvenskt öl i påsk var den slut överallt till mitt stora förtret.
Nu har jag läst på lite om diastatisk kraft. För att komponera receptet använde jag BrewersFriend och valde nån generisk "2-row pale ale malt" då inte Balder fanns med i deras listor. Nu ser jag att den diastatiska kraften på malten jag valde i receptet ligger på 130°Lintner men i verkligheten ligger Balder på 75°Lintner. Genomsnittet för hela notan slutar på 50 °Lintner; lågt men ändå högre än den rekommenderade miniminivån på 30 °Lintner.Hövdingen skrev:Borde det inte finnas en sida med maltanalys där du köpte malten ifrån?
Jag läste nånstans att 70 °Lintner är att rekommendera och det kommer jag ju inte upp i. Detta kan vara ett problem med andra ord. Nästa gång jag brygger med Balder ska jag därför mäska längre tid, men även korrigera pH. Mitt mäsknings-pH låg förmodligen runt 5.7 och detta i kombination med låg DP kan nog förklara varför jag bara fick 55% effektivitet.
Det du kan göra då, om du vill behålla samma maltnota, är att mäska lite längre. 90-120 min istället för 60
Eftersom du kör BIAB antar jag att du redan har ganska lös mäsk, men du kan testa att finkrossa malten och sänka temperaturen lite.
Mer läsning: http://braukaiser.com/wiki/index.php/Ef ... on_mashing
Mer läsning: http://braukaiser.com/wiki/index.php/Ef ... on_mashing
Tack för bra tips! Blir grymt sugen på att testa samma recept igen fast med finmalen malt och lång mäskning. Vågar man brygga öl samtidigt som man jobbar hemifrån imorgon? 
Kanske glider lite från ämnet, men personligen tycker jag inte att man skall missbruka det förtroende man har, men jag ser två OKiga möjligheter:filip skrev:Vågar man brygga öl samtidigt som man jobbar hemifrån imorgon?
Du har väldigt kort pendlingstid och kan utnyttja det för att komma igång snabbt med bryggningen efter jobbet. Dessutom kan du ju åka hem över lunchen och mäska in om din utrustning medger att du lämnar den utan uppsikt när du åker tillbaks till jobbet.
Har använt Balder några gånger och Barke andra med likadana övriga förusättningar, bryggt pilsner i BM.
4 pinnar Öschle lägre, i genomsnitt
Anar mig en mjuk citruston i Balder som jag inte hittar i Barke.
4 pinnar Öschle lägre, i genomsnitt
Anar mig en mjuk citruston i Balder som jag inte hittar i Barke.