Jäst-Tips, eller annan åtgärd

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Högfeldt
Satsbryggare
Satsbryggare

Jäst-Tips, eller annan åtgärd

Inlägg av Högfeldt »

Planen var att brygga en maltig Biere De Garde. Jästen Wyeast 3725 PC Bier de Garde med utgånget datum gjorde tyvärr inte sitt jobb och den kom bara ner till FG 50 från OG 70-någonting. Smaken hittills är mycket lovande.
Sitter nu med safbrew S-33, Safbrew T-58, Safeale K-97, samt Mangrove Jacks M84 bohemia lager och M29 french saison ( Har inte använt någon av dessa tidigare).
Någon som har några tips om någon av dessa kan passa att jäsa vidare med eller skall man helt enkelt köra i lite socker och hoppas det kommer i gång igen?
Kan vara ute och cykla men jag lutar i dagsläget åt sockret eller lagerjästen.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: Jäst-Tips, eller annan åtgärd

Inlägg av ekstedt »

Högfeldt skrev:Planen var att brygga en maltig Biere De Garde. Jästen Wyeast 3725 PC Bier de Garde med utgånget datum gjorde tyvärr inte sitt jobb och den kom bara ner till FG 50 från OG 70-någonting. Smaken hittills är mycket lovande.
Sitter nu med safbrew S-33, Safbrew T-58, Safeale K-97, samt Mangrove Jacks M84 bohemia lager och M29 french saison ( Har inte använt någon av dessa tidigare).
Någon som har några tips om någon av dessa kan passa att jäsa vidare med eller skall man helt enkelt köra i lite socker och hoppas det kommer i gång igen?
Kan vara ute och cykla men jag lutar i dagsläget åt sockret eller lagerjästen.
Du kan direkt plocka bort M29 och T-58 då dessa har allt för mycket karaktär. Jag hade nog kört med någon av lagerjästerna, även om K-97 skulle funka också. Tänk på att du kan behöva mata ölet med lite enkla sockerarter från exempelvis maltextrakt, eller till och med göra en liten förkultur.
Skriv svar