El Dorado + Jerrylo + ???

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

El Dorado + Jerrylo + ???

Inlägg av Drake »

Har en Ipa på jäsnins som det är dags att torrhumla men eftersom det är första gången jag provar dessa humlesorter är jag osäker på vad jag ska torrhumla med. Har Cascade och Amarillo hemma men är lite orolig för att dom tar över helt. Nu är det en riktig fruktbomb i såväl smak som arom och vill gärna fortsätta på den vägen.
Enligt beskrivningarna ska dessa sorter smaka päron, banan, apelsin, vattenmelon etc men jag vet inte riktigt om jag känner exakt de smakerna ännu, det är mer som en fruktcocktail med en hel hög diffusa smaker. Förslag på någon humle i liknande stil? Mer El Dorado och Jarrylo kanske?
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Re: El Dorado + Jerrylo + ???

Inlägg av Weinkeller »

Torrhumla lämpligen med de sorter du använt i koket och överväg att komplettera med cascade/amarillo om du vill ha mer citrus. Jarrylo är mycket fruktig med en del päronkataktär. El Dorado har lite av varje men kanske främst melon, persika och lite gräsighet tycker jag.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare

Re: El Dorado + Jerrylo + ???

Inlägg av Drake »

Kanske ska prova med enbart ett uns cascade då för att få en lätt citruston och som förhoppningsvis balanserar upp de söta fruktiga smakerna/aromerna?
Typ bara 2 gram/liter? Tanken är ju inte att det ska bli en klassisk citron-ipa utan lite mer som en fruktsallad och dom brukar ju må bra av lite syrlighet.
Nu är den nere på 1.016 men faktum är att den var riktigt mumsig när den låg på 1.030! Kanske att man ska ha i lite dextriner också, eller är det helt galet att tänka så? :shock: :?
Skriv svar