Bryggde ett Barleywine för 2 månader sedan.
Med honung (efter halva jästiden) inräknat så blev det ett OG på 1.113
Efter 3 veckor var SG 1.015
Jag tänkte att det får räcka och satte det som FG och kallkraschade. Igår när jag flaskade från fatet efter ytterligare 2 veckor i 13 grader + 2 veckor i kyl ca 0-2 grader, fanns det jäst på botten i fatet.
Har den jäst vidare? Bör jag vara försiktig med mina flaskor som skall stå på långlagring?
Den smakar ju sött men 1.015 efter 3 veckor i 23 grader känns som klart....eller?
Jäst Super High Gravity wlp099
Risk för flaskbomb?
Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp
Re: Risk för flaskbomb?
Bryggde själv ett barley wine med OG1109 med samma jäst för drygt två månader sedan. Min gick bara ner till 1020 efter tre veckors jäsning på tunna inklusive kallkrash.
Allt är på flaska nu och inga bomber. Att det fanns jäst på botten kan tyda på lite jäsning och att den jästen som var kvar i suspension efter all lagring och krash har lagt sig tilll slut.
Den lilla mängd socker som är kvar innan du primar för kolsyrejäsning kan mycket väl vara dextriner bland annat som jästen inte kan käka.
Men det jag skulle oroa mig för i ditt ställe är om du kan kolsyrejäsa på flaska överhuvudtaget med så lång och kall kallkrash. Du har kanskle planerat på att tillföra ny jäst dock?
Allt är på flaska nu och inga bomber. Att det fanns jäst på botten kan tyda på lite jäsning och att den jästen som var kvar i suspension efter all lagring och krash har lagt sig tilll slut.
Den lilla mängd socker som är kvar innan du primar för kolsyrejäsning kan mycket väl vara dextriner bland annat som jästen inte kan käka.
Men det jag skulle oroa mig för i ditt ställe är om du kan kolsyrejäsa på flaska överhuvudtaget med så lång och kall kallkrash. Du har kanskle planerat på att tillföra ny jäst dock?
Rocksolid Brewing
http://www.rocksolidbrewing.com
http://www.rocksolidbrewing.com
- joelholmquist
- Torrhumlare

Nä jag har ju kolsyresatt det i fatet innan jag fört över till flaska
ingen primning här.
- joelholmquist
- Torrhumlare

Öppnade en flaska nu och kollade jojo den hade jäst vidare i fatet. Nu visade hydrometern 1.010 hmm får la öppna en flaska varannan månad och kolla
(va' gött)
Skakade du ur all kolsyra först? Annars lär du få ett felaktigt mätvärde. Sedan undrar jag vad du menar med att du satte FG till 1.015? FG är ju när det är färdigjäst, inget man bestämmer själv. Bäst är väl att mäta ett antal dagar i följd och se om jäsningen verkligen avstannat.
- joelholmquist
- Torrhumlare

Ja, all kolsyra skakades bort ur ölen såklart.
Jo, lite konstigt ordval kanske.
Jag menar att jag, lite otåligt för mig själv, intalade mig att nu måste ölen nåt FG efter 3 veckor (ingen öl jag bryggt tidigare hade behövt mer än 2) och det bubblar ju knappt i röret...
Så jag "satte" FG, eller rättare sagt bestämde mig för att "nu har jästen jäst klart" .....eller inte
hmm tålamod kan man inte beställa på nätet va?
Men fasen vad god den är redan nu, om än lite spretig.
Kollar en flaska då och då.
Jo, lite konstigt ordval kanske.
Så jag "satte" FG, eller rättare sagt bestämde mig för att "nu har jästen jäst klart" .....eller inte
hmm tålamod kan man inte beställa på nätet va?
Men fasen vad god den är redan nu, om än lite spretig.
Kollar en flaska då och då.