Sida 1 av 1

Brygga lager utan diacetylrast

Postat: torsdag 2015-11-05 09:30
av Bacon
Jag funderar på att försöka mig på att brygga min första lager i vinter med de här förutsättningarna:
Vörtkok i lägenheten, tappning på damejeanne, sedan transport till kolonistuga som håller en jämn temperatur på ~10°C under vintern (har inget vatten där på vintern så vörtkok där funkar inte).
Tillsätter jästen i stugan och låter den jäsa i ett antal veckor (4-5?).
Det blir svårt att göra en diacetylrastmed förutsättningarna jag har. Däremot kan jag eventuellt köra i gång kylen där jag kan få plats med damejeannen och ta ner temperaturen till runt 0-strecket för lagring.

Kan det här funka eller är diacetylrast nödvändigt? Kan den ersättas med en längre jästid vid 10°C?

Sent from my Nexus 6 using Tapatalk

Re: Brygga lager utan diacetylrast

Postat: torsdag 2015-11-05 10:15
av Patersbier
Är det -10c eller 10c? Om det är det senare så är det en bra temperatur att jäsa i. Om du nu kan transportera ölet till kolonistugan, då kan du väl transportera ölet hem för en diacetylrast?

Re: Brygga lager utan diacetylrast

Postat: torsdag 2015-11-05 10:20
av martinb
Här är en PDF från White Labs om det hela: http://www.whitelabs.com/sites/default/ ... e_Line.pdf

Fritt tolkat från den så sker diacetylreduktion långsammare vid kalla temperaturer, men har du en "aktiv" jäst under en lång period så kan det ske viss reduktion.
Varför inte åka ut till kolonistugan och linda in den stackars tunnan i varma filtar?

Re: Brygga lager utan diacetylrast

Postat: torsdag 2015-11-05 10:37
av Bacon
Patersbier skrev:Är det -10c eller 10c? Om det är det senare så är det en bra temperatur att jäsa i. Om du nu kan transportera ölet till kolonistugan, då kan du väl transportera ölet hem för en diacetylrast?
Jag var kanske lite otydlig där och använde tilde (~) istället för att skriva cirka. Det är alltså 10 grader. Det är sällan ens utetemperaturen når ner till -10 i mina hemtrakter (Göteborg), oftast max några enstaka dagar på hela vintern :)

Sent from my Nexus 6 using Tapatalk

Re: Brygga lager utan diacetylrast

Postat: torsdag 2015-11-05 10:39
av Bacon
Patersbier skrev:Är det -10c eller 10c? Om det är det senare så är det en bra temperatur att jäsa i. Om du nu kan transportera ölet till kolonistugan, då kan du väl transportera ölet hem för en diacetylrast?
Ja, det kan jag ju förstås göra men det blir ju ett hiskeligt släpande fram och tillbaka som jag gärna undviker om det är möjligt.

Sent from my Nexus 6 using Tapatalk

Re: Brygga lager utan diacetylrast

Postat: torsdag 2015-11-05 10:46
av Bacon
martinb skrev:Här är en PDF från White Labs om det hela: http://www.whitelabs.com/sites/default/ ... e_Line.pdf

Fritt tolkat från den så sker diacetylreduktion långsammare vid kalla temperaturer, men har du en "aktiv" jäst under en lång period så kan det ske viss reduktion.
Varför inte åka ut till kolonistugan och linda in den stackars tunnan i varma filtar?
Jo, det skulle kanske kunna funka. Eller så biter jag i det sura äpplet och fraktar damejeannen fram och tillbaka mellan lägenhet och stuga. Jag får fundera på det.

Sent from my Nexus 6 using Tapatalk

Re: Brygga lager utan diacetylrast

Postat: torsdag 2015-11-05 10:46
av ekstedt
Jag har jäst med W-34/70 utan såväl diacetylrast som diacetyl.

Det är bara att testa, lite diacetyl är inte hela världen tycker jag, Urquell är ju gott. Du verkar ha bra förutsättningar där i stugan i övrigt.

Re: Brygga lager utan diacetylrast

Postat: torsdag 2015-11-05 12:32
av Patersbier
"Jag var kanske lite otydlig där och använde tilde (~) istället för att skriva cirka. Det är alltså 10 grader. Det är sällan ens utetemperaturen når ner till -10 i mina hemtrakter (Göteborg), oftast max några enstaka dagar på hela vintern :)"

Sorry. Det är svårt att se skillnad från min iPhone, det är alldeles för smått.

Re: Brygga lager utan diacetylrast

Postat: torsdag 2015-11-05 14:39
av Bacon
ekstedt skrev:Jag har jäst med W-34/70 utan såväl diacetylrast som diacetyl.

Det är bara att testa, lite diacetyl är inte hela världen tycker jag, Urquell är ju gott. Du verkar ha bra förutsättningar där i stugan i övrigt.
Om det är diacetyl som ger Urquell dess speciella smak så är det verkligen inget att vara rädd för. Jag är sedan jag upptäckte engelsk bitter på 90-talet framförallt aledrickare men just Urquell är ju en fantastiskt god lager :)

Sent from my Nexus 6 using Tapatalk

Re: Brygga lager utan diacetylrast

Postat: torsdag 2015-11-05 15:09
av bryggapa
Det är väl i allra högsta grad en smaksak. Vissa typer tillåter ju en del diacetyl, men normalt är det ju ett 'fel'.
Själv tycker jag diacetyl är vidrigt, men som sagt det är ju en smaksak.

Re: Brygga lager utan diacetylrast

Postat: torsdag 2015-11-05 17:04
av pettersson80
Köp en termostat och en värmematta/värmefilt. Det funkar.
Värmematta finns i djuraffären där de säljer tillbehör för reptiler. Värmefilt har jag för mig finns på biltema och rusta.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Re: Brygga lager utan diacetylrast

Postat: torsdag 2015-11-05 22:58
av Weinkeller
Diacetylen försvinner normalt sett om ölen står på jästen även vid lägre temperatur än din jästemp. Men det tar längre tid. Tid hade du ju så använd tex ovan nämnd torrjäst eller någon annan lagerjäst som inte flockar alltför hårt.

Re: Brygga lager utan diacetylrast

Postat: fredag 2015-11-06 17:07
av Bacon
Tack för hjälpen allihop! Tror nog att jag ska kunna få ihop en hyfsad lager med hjälp av era tips.

Sent from my Nexus 6 using Tapatalk