Sida 1 av 1

[Sökes] Humleodlare i göteborgsområdet

Postat: onsdag 2015-06-24 14:13
av LeCorr
Hej.

Jag tänkte börja odla humle hemma och skulle vilja komma i kontakt med andra
humleodlare i göteborgsområdet. Finns det någon här som har lust att dela med sig av
lite tips och trix?

Mina frågor rör följande:
- Läge (vädersträck, sol/skugga)
- Uppstart (odla inomhus? När kan man sätta ut dem i trädgården)
- Ställning och stöd för rankorna
- Tips på lämpliga sorter att odla.

Är tacksam för all hjälp.

Re: Sv: [Sökes] Humleodlare i göteborgsområdet

Postat: onsdag 2015-06-24 16:37
av Bee
LeCorr skrev:Mina frågor rör följande:
- Läge (vädersträck, sol/skugga)
- Uppstart (odla inomhus? När kan man sätta ut dem i trädgården)
- Ställning och stöd för rankorna
- Tips på lämpliga sorter att odla.

Är tacksam för all hjälp.
-Söderläge med så mycket sol och vatten som går att få .
-Ingen uppstart inomhus nödvändig. Rhizomer sätts på hösten eller våren direkt i marken. Plantor när som helst under våren/sommaren men ju tidigare desto bättre.
-Det finns en massa olika alternativ och det är lite beroende på sort. Min tettnanger t ex blev ~12m förra året. Kolla på Youtube.
-Engelska eller Centraleuropeiska funkar nog bäst i Sverige. Har en cascade på tredje året som aldrig gett mogna kottar. Tettnanger och fuggle växer som ogräs hos mig.
-

Re: [Sökes] Humleodlare i göteborgsområdet

Postat: onsdag 2015-06-24 22:48
av LeCorr
Tack för tipset.

Söderläge kan jag fixa om jag bygger en sjysst odlingsbänk.
Behöver humlen mycket jord för rötterna eller kan man klara sig med
en låda på ~1.5x80x60?

Re: [Sökes] Humleodlare i göteborgsområdet

Postat: onsdag 2015-06-24 23:12
av Bee
Ju mer jord desto bättre. Friland är såklart bäst men det finns de som odlar i stora krukor också.